41 763 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nej, men däremot är risken större att kvinnor blir nekade lån av banken, eftersom den genomsnittliga kvinnan har sämre inkomst än den genomsnittlige mannen. Har du mindre pengar får du mindre lånelöfte och kanske inte har möjlighet att köpa en fastighet, eller får köpa en billigare fastighet.P Peter_Bromma skrev:. jag tvivlar på att ngn kvinna blivit nekad att köpa mark för att hon är kvinna.
jämställdhet är väl inte att det måste vara 50% fördelning på allt. det ska väl vara att ingen hindras göra det de vill eller särbehandlas pga kön, ålder eller religion tex och det ser jag inte en tillstymmelse till här.
Enbart kön är ju ingen anledning till att inte kunna bli fastighetsägare (det tror nog inte du heller), men det har vissa klara ekonomiska nackdelar att vara kvinna här i världen, och det visar den här statistiken.
(Men det är faktiskt fler män som har skulder hos Kronofogden.)
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 431 inlägg
ok, så nyheten som borde ligga på expressens löp ska alltså heta: nyhet. fattiga har mindre tillgångar än rika.SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, men däremot är risken större att kvinnor blir nekade lån av banken, eftersom den genomsnittliga kvinnan har sämre inkomst än den genomsnittlige mannen. Har du mindre pengar får du mindre lånelöfte och kanske inte har möjlighet att köpa en fastighet, eller får köpa en billigare fastighet.
Enbart kön är ju ingen anledning till att inte kunna bli fastighetsägare (det tror nog inte du heller), men det har vissa klara ekonomiska nackdelar att vara kvinna här i världen, och det visar den här statistiken.
(Men det är faktiskt fler män som har skulder hos Kronofogden.)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Du siktar på Nobelpriset i ekonomi 2022, ser jag...P Peter_Bromma skrev:
Det intressanta i rapporten är att det inte är någon slump vem som är rik och vem som är fattig, tillgångarna (och därmed fastigheterna) är inte jämnt fördelade i befolkningen. Sett till grupper så är män rikare än kvinnor, svenskfödda är rikare än utlandsfödda, folk i Bromma har mer tillgångar än folk i Överkalix. Och sen kommer svenskfödda män i Bromma och blir sura och försöker göra sig löjliga över detta. Tänka sig...
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 431 inlägg
jag försöker inte förlöjliga de skillnader som finns. men jag anser inte att markägande är ett representativt sätt att mäta tillgångar och jag ser inte hur en ändring i det ökar jämställdheten. jag anser inte att den här typen av rapporter är något som hjälper till att verkligen göra samhället mer jämställt.SågspånPappspikEternit skrev:
Du siktar på Nobelpriset i ekonomi 2022, ser jag...
Det intressanta i rapporten är att det inte är någon slump vem som är rik och vem som är fattig, tillgångarna (och därmed fastigheterna) är inte jämnt fördelade i befolkningen. Sett till grupper så är män rikare än kvinnor, svenskfödda är rikare än utlandsfödda, folk i Bromma har mer tillgångar än folk i Överkalix. Och sen kommer svenskfödda män i Bromma och blir sura och försöker göra sig löjliga över detta. Tänka sig...
Ja, det står helt klart att rapportförfattarna vill att ägandefördelningen ska ändras, men jag invände mot ditt påstående att de hade föreslagit en metod för att åstadkomma den förändringen.P Peter_Bromma skrev:jag hittar inte det skrivet så i rapporten, men det är min slutsats och hur jag läser det. det är väl ingen jämställdhetsfråga vad vuxna människor väljer att investera sina egna pengar i. de får väl uppmuntra kvinnor att köpa mer mark om de tror att det är vad jämställdhet är. jag tvivlar på att ngn kvinna blivit nekad att köpa mark för att hon är kvinna.
jämställdhet är väl inte att det måste vara 50% fördelning på allt. det ska väl vara att ingen hindras göra det de vill eller särbehandlas pga kön, ålder eller religion tex och det ser jag inte en tillstymmelse till här.
Finns det något sådant i rapporten?
Är det inte heller en jämställdhetsfråga att fler kvinnor än män väljer låglöneyrken?
Redigerat:
Fastigheter är mycket bra tillgångar. Betydligt bättre än många andra tillgångar, så att mäta fastighetsägande ger en bra bild av hur stabila tillgångar är fördelade i samhället.P Peter_Bromma skrev:jag försöker inte förlöjliga de skillnader som finns. men jag anser inte att markägande är ett representativt sätt att mäta tillgångar och jag ser inte hur en ändring i det ökar jämställdheten. jag anser inte att den här typen av rapporter är något som hjälper till att verkligen göra samhället mer jämställt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nähä? Att kvantitativt mäta olika parametrar (t ex värdet av tillgångar) torde vara det mest objektiva sättet att veta hur det står till med jämlikheten i samhället, hur skulle man annars göra?P Peter_Bromma skrev:jag försöker inte förlöjliga de skillnader som finns. men jag anser inte att markägande är ett representativt sätt att mäta tillgångar och jag ser inte hur en ändring i det ökar jämställdheten. jag anser inte att den här typen av rapporter är något som hjälper till att verkligen göra samhället mer jämställt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg