Violina Violina skrev:
Skogsfastighet är inte detsamma som att det är en fastighet med en massa skog
Kanske inte, men att den ligger i "Norrland" är inte detsamma som att den är osäljbar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
. jag tvivlar på att ngn kvinna blivit nekad att köpa mark för att hon är kvinna.
jämställdhet är väl inte att det måste vara 50% fördelning på allt. det ska väl vara att ingen hindras göra det de vill eller särbehandlas pga kön, ålder eller religion tex och det ser jag inte en tillstymmelse till här.
Nej, men däremot är risken större att kvinnor blir nekade lån av banken, eftersom den genomsnittliga kvinnan har sämre inkomst än den genomsnittlige mannen. Har du mindre pengar får du mindre lånelöfte och kanske inte har möjlighet att köpa en fastighet, eller får köpa en billigare fastighet.
Enbart kön är ju ingen anledning till att inte kunna bli fastighetsägare (det tror nog inte du heller), men det har vissa klara ekonomiska nackdelar att vara kvinna här i världen, och det visar den här statistiken.

(Men det är faktiskt fler män som har skulder hos Kronofogden.)

• Gilla
Skånskan och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Kanske inte, men att den ligger i "Norrland" är inte detsamma som att den är osäljbar.
Nej, men sett till Sveriges topografi, geografi och indelning (Götaland, Svealand, Norrland) är det faktiskt störst sannolikhet att den ligger i just Norrland ;):p

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, men däremot är risken större att kvinnor blir nekade lån av banken, eftersom den genomsnittliga kvinnan har sämre inkomst än den genomsnittlige mannen. Har du mindre pengar får du mindre lånelöfte och kanske inte har möjlighet att köpa en fastighet, eller får köpa en billigare fastighet.
Enbart kön är ju ingen anledning till att inte kunna bli fastighetsägare (det tror nog inte du heller), men det har vissa klara ekonomiska nackdelar att vara kvinna här i världen, och det visar den här statistiken.

(Men det är faktiskt fler män som har skulder hos Kronofogden.)
ok, så nyheten som borde ligga på expressens löp ska alltså heta: nyhet. fattiga har mindre tillgångar än rika.;)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
ok, så nyheten som borde ligga på expressens löp ska alltså heta: nyhet. fattiga har mindre tillgångar än rika.;)
Du siktar på Nobelpriset i ekonomi 2022, ser jag...

Det intressanta i rapporten är att det inte är någon slump vem som är rik och vem som är fattig, tillgångarna (och därmed fastigheterna) är inte jämnt fördelade i befolkningen. Sett till grupper så är män rikare än kvinnor, svenskfödda är rikare än utlandsfödda, folk i Bromma har mer tillgångar än folk i Överkalix. Och sen kommer svenskfödda män i Bromma och blir sura och försöker göra sig löjliga över detta. Tänka sig...

• Gilla
Skånskan och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du siktar på Nobelpriset i ekonomi 2022, ser jag...

Det intressanta i rapporten är att det inte är någon slump vem som är rik och vem som är fattig, tillgångarna (och därmed fastigheterna) är inte jämnt fördelade i befolkningen. Sett till grupper så är män rikare än kvinnor, svenskfödda är rikare än utlandsfödda, folk i Bromma har mer tillgångar än folk i Överkalix. Och sen kommer svenskfödda män i Bromma och blir sura och försöker göra sig löjliga över detta. Tänka sig...
jag försöker inte förlöjliga de skillnader som finns. men jag anser inte att markägande är ett representativt sätt att mäta tillgångar och jag ser inte hur en ändring i det ökar jämställdheten. jag anser inte att den här typen av rapporter är något som hjälper till att verkligen göra samhället mer jämställt.

P
P Peter_Bromma skrev:
jag hittar inte det skrivet så i rapporten, men det är min slutsats och hur jag läser det. det är väl ingen jämställdhetsfråga vad vuxna människor väljer att investera sina egna pengar i. de får väl uppmuntra kvinnor att köpa mer mark om de tror att det är vad jämställdhet är. jag tvivlar på att ngn kvinna blivit nekad att köpa mark för att hon är kvinna.
jämställdhet är väl inte att det måste vara 50% fördelning på allt. det ska väl vara att ingen hindras göra det de vill eller särbehandlas pga kön, ålder eller religion tex och det ser jag inte en tillstymmelse till här.
Ja, det står helt klart att rapportförfattarna vill att ägandefördelningen ska ändras, men jag invände mot ditt påstående att de hade föreslagit en metod för att åstadkomma den förändringen.

Finns det något sådant i rapporten?

Är det inte heller en jämställdhetsfråga att fler kvinnor än män väljer låglöneyrken?

Redigerat:
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej.
Synd. Då vet vi inte om din tes stämmer, men rapportens beskrivning av värdefördelningen av fastighetsägandet kanske kan ge en ledtråd?

P
P Peter_Bromma skrev:
jag försöker inte förlöjliga de skillnader som finns. men jag anser inte att markägande är ett representativt sätt att mäta tillgångar och jag ser inte hur en ändring i det ökar jämställdheten. jag anser inte att den här typen av rapporter är något som hjälper till att verkligen göra samhället mer jämställt.
Fastigheter är mycket bra tillgångar. Betydligt bättre än många andra tillgångar, så att mäta fastighetsägande ger en bra bild av hur stabila tillgångar är fördelade i samhället.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Nähä? Att kvantitativt mäta olika parametrar (t ex värdet av tillgångar) torde vara det mest objektiva sättet att veta hur det står till med jämlikheten i samhället, hur skulle man annars göra?

Violina Violina skrev:
tills man ser en av de där stora djävlar djävlarna komma krypandes ut ur dammsugarmunstycket.
En riktig karl har backventil på dammsugaren för att förhindra denna typ av problem! ;):rofl:

• Haha
  • Gilla
bime och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En riktig karl har backventil på dammsugaren för att förhindra denna typ av problem! ;):rofl:
Som sagt, allt vi karlar är bra på går att lösa tekniskt ... :geek:

Ska vi tro på framtidsspaningen "sci-fi" så kommer ju AI tom. starta krig i framtiden ...

Alfredo Alfredo skrev:
Lär fungera länge med tre långhåriga tjejer i familjen :rofl:

Violina Violina skrev:
En riktigt bra sån där tjejpryl som faktiskt kan ersätta en mer manlig dammsugare vid hårtorkning är en så kallad "hårfön", har jag i alla fall hört...

• Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Var och en har sin egen dammsugare.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.