41 543 läst ·
779 svar
42k läst
779 svar
Män äger mer mark än kvinnor
Rapporten visar fördelningen av värde. Se sidan 19 i rapporten.Violina skrev:
Taxeringsvärde är ingen tvärsäker värdemätare, men det ger en hyfsad bild av värdefördelningen mellan män och kvinnor. Att använda försäljningsvärde skulle förmodligen inte vara bättre.
Rapportförfattarna är tydliga med att de tycker att det är dåligt att män äger så mycket mer mark än kvinnor.Fario skrev:
Jag har inte hittat något som ger stöd för påståendet att Lantmäteriet har till uppgift att göra ägandet mer jämställt.
Ett bra klargörande som sätter fingret på att i ett (bra) parförhållande är själva ägandet egalt, då byggnationer, förbättringar, skogsbruk, byta bil, när vi skall skörda eller vad vi ska ha till middag är något som man bestämmer tillsammans.Marlen Eskilsson skrev:
Åtminstone funkar det så hos oss och tror jag i de allra flesta stabila förhållanden.
Vilken rapport?P pmd skrev:
Och sen kan ju en skogsfastighet i Norrland ha ett värde på pappret, men inte gå att sälja, vilket gör den i praktiken värdelös..
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 428 inlägg
P pmd skrev:Rapportförfattarna är tydliga med att de tycker a
jag läser tvärtom. kvinnorna har inte i tillräckligt stor utsträckning köpt mark, så nu får de se till att börja göra det. eller ska vi knacka på hos kvinnor som inte äger mark och tvinga på dem 1 hektar skog var?P pmd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Min sambo äger mark (delägare i sitt landställe) jag äger ingen mark. Vi är så moderna. 
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg