Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, då faller ju min poäng helt och hållet.

Disclaimer: Ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi.
Jo den faller ju lite då det gäller en generation tillbaka.

edit: Kan ju vara en klassfråga iof. Men i min krets är det männen som nördar ner sig i maten

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvärtom tycker jag att jämställdhet i utfall är ett uselt mål som ignorerar folks preferenser.
Jämställdhet borde inte vara ett mål. Det borde vara en förutsättning och en utgångspunkt.

Lika könsfördelning inom en yrkesgrupp borde inte vara ett mål i sig, men kan vara ett utfall när jämställdhet råder.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jämställdhet borde inte vara ett mål. Det borde vara en förutsättning och en utgångspunkt.

Lika könsfördelning inom en yrkesgrupp borde inte vara ett mål i sig, men kan vara ett utfall när jämställdhet råder.
Jämställdhet råder redan, det är utfallet som skiljer sig

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jämställdhet råder redan, det är utfallet som skiljer sig
Det håller jag inte med om. T.ex. så värderas kvinnodominerande yrken lägre än mansdominerade.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det håller jag inte med om. T.ex. så värderas kvinnodominerande yrken lägre än mansdominerade.
Det har inget med värderingar att göra utan marknadsekonomi. Kvinnor (som grupp betraktat) väljer i större utsträckning dessa jobb för att de vill jobba med dem. Tex inom sjukvården.

Vill vi höja lönen i dessa grupper borde vi ha en mer fri marknad och en mindre offentlig sektor

P
Det har inget med värderingar att göra utan marknadsekonomi. Kvinnor (som grupp betraktat) väljer i större utsträckning dessa jobb för att de vill jobba med dem. Tex inom sjukvården.

Vill vi höja lönen i dessa grupper borde vi ha en mer fri marknad och en mindre offentlig sektor
Marknadsekonomi handlar i högsta grad om värderingar.

Yrkeskategorier där kvinnor gör större insteg brukar få lägre löner, så orsakssambandet är inte nödvändigtvis att kvinnor väljer yrken med låga löner.

Det här fenomenet brukar kallas för samhällsstrukturer, dvs kvinnors allmänt lägre löner är strukturell diskriminering.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:

Yrkeskategorier där kvinnor gör större insteg brukar få lägre löner, så orsakssambandet är inte nödvändigtvis att kvinnor väljer yrken med låga löner.

Det här fenomenet brukar kallas för samhällsstrukturer, dvs kvinnors allmänt lägre löner är strukturell diskriminering.
Klassiskt feministtrams. Anders har rätt.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P pmd skrev:

Det är hittepå. Det är klart det förekommer, men det är inte strukturellt.

Det är inte könsdiskriminering som är problemet utan att kvinnor drabbats hårdare av den politik som drivits senaste 100 åren

Jämställdhet råder redan
Var då?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var då?
Överallt, men de slapp att bli tvingade till värnplikten som jag

Var då?
I Sverige

Johan1975z skrev:
Överallt, men de slapp att bli tvingade till värnplikten som jag
"Tvingade till värnplikten"...snygg offerkofta, har du stickat den själv :rofl:?

Överallt är för övrigt ett alltför omfattande begrepp, kan du vara mer specifik angående var du anser att denna jämställdhet finns? Du kan svara med en geografisk plats eller en samhällssektor, t ex.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
I Sverige
Då tar vi den gamla klassiska frågan: källa på det?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
"Tvingade till värnplikten"...snygg offerkofta, har du stickat den själv :rofl:?

Överallt är för övrigt ett alltför omfattande begrepp, kan du vara mer specifik angående var du anser att denna jämställdhet finns? Du kan svara med en geografisk plats eller en samhällssektor, t ex.
Den finns precis överallt. Sedan finns det specifika fall av diskriminering, men det är undantag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.