P
H heimlaga skrev:
Nå då förstår jag varför du tänker som du gör.
Det finns vettiga hästägare så jag tänker inte generalisera men i hästägarkulturen ingår ett stort mått tanklöshet och ett ännu större mått ekonomisk ansvarslöshet och en tro på att som hästägare skall man inte behöva varken arbeta eller betala för sig eller uträtta någonting vettigt alls för den finns andra som skall sköta den delen medan man själv sköter hästar. Den ekonomiska framtidsplaneringen sträcker sig sällan så långt som till nästa foderleverans. Med tanke på att en stor del av hästägarna i dag är kvinnor och att en stor del av kvinnorna som du har haft att göra med är inom den subkulturen så kan man inte säga annat än att din kvinnosyn är logisk med de referenser du har.

Det finns vettiga hästägare. Jag känner flera stycken så ni som läser det här och har häst och konstaterar att den beskrivna hästägartypen inte alls liknar er själva är bara att gratulera för då gäller mina bitska kommentarer inte er.

Vad jag påstår är inte att alla hästägare är som i min beskrivning utan att det finns en sån där underström i hästägarkulturen. Sannolikt för att hästägande är en så dyr och tidskrävande hobby att väldigt många hästintresserade som förstår sig på ekonomi och arbete och långsiktsplanering aldrig skaffar någon häst utan skaffar några höns eller några får i stället. För att de inser att det vore ansvarslöst att skaffa häst och ligga andra till last. De som inte förstår sig på ekonomi och arbete och långsiktsplanering de skaffar hästar.... många hästar..... och det snedvrider hästägarnas subkultur.

Här i trakten är det en välkänd grundregel bland bönder att hästfoder och strö säljer man inte åt obekanta om man inte får förskottsbetalning. Det säger väl någonting.
Möjligt att hästägare är dumma i huvudet, inte vet jag. Jag baserar inte min kvinnosyn på hästägare men visst påverkar väl det att jag är uppvuxen på landet. Så fort en kvinna blir änka så förfaller huset på nolltid. Och går frugan bort så får barnen hjälpa matten med hushållet.
Men jag har aldrig träffat en kvinna med ett djupare teknikintresse, byggintresse eller liknande. Jag pratar alltid med män om sådana saker och jag tror det finns ett samband mellan mäns intresse och att män är största markägare i landet.

P
P pmd skrev:
Nej, så är det inte. Det är en generalisering som inte stämmer med verkligheten. Jag har träffat flera kvinnor som driver hästgårdar.
P pmd skrev:
Nej, så är det inte. Det är en generalisering som inte stämmer med verkligheten. Jag har träffat flera kvinnor som driver hästgårdar.
de kanske lever på ett arv och lejer ut arbeten åt män. Jag tror inte på dig.

P pmd skrev:
Hen är egentligen ett redundant tillägg till svenskan. Det har länge funnits ett könsneutralt pronomen: den.
Det har vi haft länge. Den är, likt hen, en relativ nymodighet. Reale (den) är ord som varit könade som maskulina eller feminina men tappat den kopplingen för att den inte var viktig. Så att vi analogt skapat ett nytt pronomen för beteckning av människor där könet är okänt eller ovidkommande är helt i linje med hur den uppstod.

Irriterande, visst är jag?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har inget med arvsmassa att göra ;)
Men det var stort av dem, de tog även bort värnskatten men trots det har man en marginalskatt på 56 procent, härligt.
Bor inte du i Stockholm? I så fall har du en marginalskatt på 49,82 %.

Eller räknar du med avtrappningen på jobbskatteavdraget också?

Jag vägrar använda hen, av ren princip. Det går utmärkt lösa vardagen utan det.

Samt de flesta bryr sig inte om det blir fel. Min 5 åring har långt blont hår. Får ofta bli kallad flickan. Varken jag eller han bryr sig om det blir fel

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bor inte du i Stockholm? I så fall har du en marginalskatt på 49,82 %.

Eller räknar du med avtrappningen på jobbskatteavdraget också?
2021 är den på 56 procent, 66 med soc
Edit: ja det är med avtrappad avdrag

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag vägrar använda hen, av ren princip. Det går utmärkt lösa vardagen utan det.
Naturligtvis gör det det; ordet har väl knappt funnits i bruket ett decennium, även om det har över 50 år på nacken.

Själv använder jag det främst i skrift. Jag tycker att det ger mycket bättre rytm än det otympliga han eller hon, eller olika omskrivningar som vederbörande. Jag tycker helt enkelt att det är ett bra och inkluderande ord, även om man får beakta att vissa ser rött av det.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
...jag tror det finns ett samband mellan mäns intresse och att män är största markägare i landet.
Käre nån vad det generaliseras här! De människor av den äldre generationen på.landet som du beskriver (eftersom du pratar om att "bli änka") stämmer inte in på min erfarenhet av dessa människor alls. Jag har sett kvinnor som skött hushållet, absolut, men detta parallellt med att de dessutom mjölkat korna, plockat upp potatis, kört traktor i jordbruket och så vidare. De har helt enkelt varit mycket kompetenta bönder, med god förmåga att sköta ett hushåll därtill.

Och vad gäller markägande tror jag fortfarande att det finns ett samband i första hand mellan ekonomiska resurser och möjlighet att köpa sig en fastighet. Det handlar imho mer om att ha råd att köpa en fastighet än att ha intresse för det. Jag är säker på att den som sitter och säger till sin bankkontakt att hen är väldigt intresserad av jord- och skogsbruk kammar noll, medan den som kan visa att den har ekonomiska möjligheter också kan få lån till en fastighetsaffär.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
2021 är den på 56 procent, 66 med soc
Edit: ja det är med avtrappad avdrag
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Käre nån vad det generaliseras här! De människor av den äldre generationen på.landet som du beskriver (eftersom du pratar om att "bli änka") stämmer inte in på min erfarenhet av dessa människor alls. Jag har sett kvinnor som skött hushållet, absolut, men detta parallellt med att de dessutom mjölkat korna, plockat upp potatis, kört traktor i jordbruket och så vidare. De har helt enkelt varit mycket kompetenta bönder, med god förmåga att sköta ett hushåll därtill.

Och vad gäller markägande tror jag fortfarande att det finns ett samband i första hand mellan ekonomiska resurser och möjlighet att köpa sig en fastighet. Det handlar imho mer om att ha råd att köpa en fastighet än att ha intresse för det. Jag är säker på att den som sitter och säger till sin bankkontakt att hen är väldigt intresserad av jord- och skogsbruk kammar noll, medan den som kan visa att den har ekonomiska möjligheter också kan få lån till en fastighetsaffär.
Är väl inte bara landet. När jag tittar mig runt om i stan så är allt jag ser uppbyggt av män. Hus, vägar, gatubelysning, precis allt. Och bakom det finns en manlig ingenjör.
Hur ser det ut idag? Är det lika många kvinnor som blir byggingenjörer? Är det lika många kvinnor som pluggar till snickare?
Du menar att på landet är det precis lika mellan män och kvinnor. Vid ett motorhaveri byter kvinnorna kolvastången?

Jag tycker det är konstigt att män inte äger mer mark än kvinnor. Men det beror väl på arv. Annars hade det varit 25ggr mer och inte 2,5 ggr mer.

Johan1975z skrev:
Är väl inte bara landet. När jag tittar mig runt om i stan så är allt jag ser uppbyggt av män. Hus, vägar, gatubelysning, precis allt. Och bakom det finns en manlig ingenjör.
Hur ser det ut idag? Är det lika många kvinnor som blir byggingenjörer? Är det lika många kvinnor som pluggar till snickare?
Du menar att på landet är det precis lika mellan män och kvinnor. Vid ett motorhaveri byter kvinnorna kolvastången?

Jag tycker det är konstigt att män inte äger mer mark än kvinnor. Men det beror väl på arv. Annars hade det varit 25ggr mer och inte 2,5 ggr mer.
Det här forumet är mycket bra, men det saknas en viktig pusselbit: en smiley som dunkar huvudet i en vägg. Det hade nämligen behövts en dylik som respons på ditt inlägg.

• Gilla
bime och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Hur ser det ut idag? Är det lika många kvinnor som blir byggingenjörer?
Ja, i stort sett.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här forumet är mycket bra, men det saknas en viktig pusselbit: en smiley som dunkar huvudet i en vägg. Det hade nämligen behövts en dylik som respons på ditt inlägg.
jag håller mig till ämnet och skriver om hur jag ser på det. Förstår inte varför du måste vara otrevlig.

även om man får beakta att vissa ser rött av det.
Även om hen får beakta få jag be ;).

Personligen avskyr jag könsneutraltjafs.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
de kanske lever på ett arv och lejer ut arbeten åt män. Jag tror inte på dig.
Du tror inte på att jag har träffat kvinnor som driver hästgårdar? Jag tycker det är lite ogint av dig att påstå att jag ljuger i så fall.

P
Det har vi haft länge. Den är, likt hen, en relativ nymodighet. Reale (den) är ord som varit könade som maskulina eller feminina men tappat den kopplingen för att den inte var viktig. Så att vi analogt skapat ett nytt pronomen för beteckning av människor där könet är okänt eller ovidkommande är helt i linje med hur den uppstod.
Ja, så hen är lite onödig.
Irriterande, visst är jag?
Inte ett dugg. Det är uppfriskande med personer på webforum som vet vad ett pronomen är.
Det är så sällsynt. (Speciellt sällsynt är det med folk som kan använda reflexiva pronomen korrekt.)

PS. Reale har mer eller mindre ersatts av termen utrum numera.
DS.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Johan1975z skrev:
Riktigt allt är nog inte byggt av män, men mycket är det. Det är inte detta faktum det tvistas om, utan vad det beror på. Om pojkar föds med en hus-, väg och gatubelysningsgen eller inte.

Om det kanske snarare beror på samhällsstrukturer att män äger mer mark än kvinnor och vad det kan bero på att små pojkar ska ha blå kläder medan små flickor ska ha rosa.

• Gilla
bime och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.