Chr3 Chr3 skrev:
Du tycker det är konstigt att ha öppet vintertid.
Jag tycker tvärtemot att det är skönt att ha det så, på riktigt alltså. 14-16˚C I sovrummet är perfekt. (I övriga huset är det varierande 20-24˚C, beroende på rum.
Dock drabbar det endast min ekonomi då jag bor i eget hus.
Har du dörren till sovrummet öppen eller stängd när du har fönstret öppet?

Har du värmen på i sovrummet samtidigt som du har fönstret öppet?

Radiator under fönstret eller golvvärme?

• Gilla
DE73
  • Laddar…
Unikt namn
Jag var först skeptisk men frasen har med sina knivskarpa argument lett mig till ljuset.

Det sannolikaste är givetvis att infravärmen på uteplatsen både täcker värmebehovet där ut helt och samtidigt dessutom strålar in i lägenheten.
Föreningen borde snarare skicka ett tackbrev för att tanten hjälper kollektivet med uppvärmningen.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Ett elektriskt värmeelement, oberoende om det sitter i en VVB, elradiator, motorvärmare, infravärmare, etc så blir all förbrukad elenergi värme.

En infravärmare ger mestadels strålningsvärme, själva luften värms väldigt trögt/lite, däremot så värms ytan som "bestrålas" av infravärmarens värmestrålar, den uppvärmda ytan värmer i sin tur luften sakta.

För att värma upp luften i tex ett uterum så är det bättre att använda en värmefläkt som cirkulerar luften, då värms luften upp snabbare utan att sakerna i uterummet värms upp så snabbt.

Men oberoende vilket så kommer värmen i uterummet att ledas ut via uterummets konstruktionsmaterial (golv, väggar, fönster, tak, etc).

Edit:
Jag har jobbat på ett ställe där det fanns strålningsvärmeradiatorer monterade nedpendlade från taket.
Satt man vid skrivbordet med benen under skrivbordet (som man normalt gör) så blev benen "iskalla" samtidigt som man "svettades" om huvudet.
Och??

F frasen_36 skrev:
Och??
Hur stor effekt förbrukar TS mammas inglasade altan när det är nollgradigt ute?

F
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stor effekt förbrukar TS mammas inglasade altan när det är nollgradigt ute?
Fråga TS.

Chr3
Demmpa Demmpa skrev:
Har du dörren till sovrummet öppen eller stängd när du har fönstret öppet?

Har du värmen på i sovrummet samtidigt som du har fönstret öppet?

Radiator under fönstret eller golvvärme?
Dörren lite på glänt så hundarna kan slinka in. Lämnas den mer öppen klagas det på kallt golv.. 😬
Värmen på elementet under fönstret neddragen nästan helt, bara på så det inte fryser ihop när det blir riktigt kallt ute.

S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
TS har redan sagt att hon är beredd att ta den kostnaden.

Att en uppvärmning av några kvadratmeter inglasad balkong skulle ge en markant skillnad på energideklarationen är rätt absurt om vi pratar om ett rimligt stort hus.
Speciellt som man i detta läge även bör räkna med balkongens ytan energideklarationen.
Så att det sedan skulle påverka lån och i slutänden leda till romarrikets fall är bara en halmgubbe som inte har något med verkligheten att göra.

Kostnaden för uppvärmningen och dess påverkan av energideklarationen har de ju redan nu, då detta är en vana som TS mor redan har haft ett tag.
En inglasad uteplats som är försedd med så kallad "sommaringlasning" vilket är den vanligaste typen som du försöker hålla varm året om kan lätt förbruka energi motsvarande en medelstor villa.
Så att det skulle vara försumbara mängder energi är osannolikt.
Även om det skulle vara en vinteringlasning med betydligt mer isolerförmåga så är den i alla fall sämre än vad resten av byggnaden är. Och det är en ytterst liten del av inglasningarna som är av den typen.

Även om hon sagt att hon är beredd att ta kostnaden så återstår ju problemet att reda ut exakt vad kostnaden är. Och jag skulle misstänka att hon inte inser hur hög den kostnaden är.

• Gilla
A_Camera och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men har föreningen gjort någon OVK (obligatorisk ventilationskontroll) så att ventilationen fungerar i lägenheten? Förefaller väl lite märkligt om man måste ha terassdörren öppen hela dagarna och kan mycket väl orsaka energi samt fuktproblem. Så varför måste terassdörren var öppen?
Kanske gammal vana, kanske glömska, kanske lite av båda. Behöver inte ha med OVK att göra alls. Dessutom värdena från en OVK inte är någon absoluta sanningar som passar alla. Det finns människor som vill ha mer luft in än vad bestämmelserna ställer som krav.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Kanske gammal vana, kanske glömska, kanske lite av båda. Behöver inte ha med OVK att göra alls. Dessutom värdena från en OVK inte är någon absoluta sanningar som passar alla. Det finns människor som vill ha mer luft in än vad bestämmelserna ställer som krav.
Jo men ofta upplever jag iaf att någon vill ha in frisk luft eller att det är för varmt.
Därav funderingen om OVK är gjord, sedan ser man ju temperaturen med en termometer om det är för varmt.
Det borde ju finnas ett skäl att dörren öppnas.

P paralun skrev:
Jo men ofta upplever jag iaf att någon vill ha in frisk luft eller att det är för varmt.
Därav funderingen om OVK är gjord, sedan ser man ju temperaturen med en termometer om det är för varmt.
Allt kan inte förklaras med mätningar och vetenskap. Vissa människor vill ha det mer öppet än andra, vissa vädrar men glömmer stänga. Skälet är att vi är olika med olika önskemål, krav eller vanor. Min ena son bodde i en fin och nybyggd lägenhet som jag tyckte var alldeles för varmt i, så varje gång jag kom på besök behövde jag öppna och släppa in kall luft. Han tyckte att det var lagom för varmt, så han gjorde inte så. Elementen var nästan helt nerskruvade, han bodde mitt i, med grannar över allt utom på en sida ut, plus trapphuset som också var varmt. Så han hade massor av extra värme från alla håll utom en. Men det fanns hörnlägenheter högst upp med väggar mest åt norr, där frös folket och konstant klagade till styrelsen. OVK var gjort, huset är väldigt bra byggt och uppfyller alla krav och är fint. Så det där med lagom, eller varför man öppnar är ganska individuell. "One size fits all" funkar inte så bra, därför trivs jag bäst i villa själv. Jag och min fru kan lättare komma överens om hur vi vill ha det.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Och det har ju TS skrivit, och det gäller vare sig temperatur eller ventilation.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Allt kan inte förklaras med mätningar och vetenskap. Vissa människor vill ha det mer öppet än andra, vissa vädrar men glömmer stänga. Skälet är att vi är olika med olika önskemål, krav eller vanor. Min ena son bodde i en fin och nybyggd lägenhet som jag tyckte var alldeles för varmt i, så varje gång jag kom på besök behövde jag öppna och släppa in kall luft. Han tyckte att det var lagom för varmt, så han gjorde inte så. Elementen var nästan helt nerskruvade, han bodde mitt i, med grannar över allt utom på en sida ut, plus trapphuset som också var varmt. Så han hade massor av extra värme från alla håll utom en. Men det fanns hörnlägenheter högst upp med väggar mest åt norr, där frös folket och konstant klagade till styrelsen. OVK var gjort, huset är väldigt bra byggt och uppfyller alla krav och är fint. Så det där med lagom, eller varför man öppnar är ganska individuell. "One size fits all" funkar inte så bra, därför trivs jag bäst i villa själv. Jag och min fru kan lättare komma överens om hur vi vill ha det.
Det där låter som dels dåligt projekterat värmesystem samt dåligt injusterat värmesystem.

Skulle inte förvåna mig om det är samma storlek (tjocklek) på radiatorerna oberoende av var i huset lägenheten är.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där låter som dels dåligt projekterat värmesystem samt dåligt injusterat värmesystem.

Skulle inte förvåna mig om det är samma storlek (tjocklek) på radiatorerna oberoende av var i huset lägenheten är.
Nej, det var helt rätt injusterat, projekterat och utrett, och allt tyder på att det är det individuella behovet som är problemet. Som jag skrev och försökt förklara, vi är alla olika. Jag vet att det inte var fel på något där. I vilket fall som helt, det hör inte till diskussionen, mer än som ett försök till svar om varför TS:s mamma har dörren öppen.

A A_Camera skrev:
mer än som ett försök till svar om varför TS:s mamma har dörren öppen.
Nu har TS vid minst ett tillfälle skrivit att det inte har någonting med temperaturen i bostaden att göra utan att det är storleken på bostaden, alltså att det känns större/rymligare när altandörren står vidöppen.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det har ju TS skrivit, och det gäller vare sig temperatur eller ventilation.
Jo men då har ju BRF helt rätt i sin klagan.

Det är ju en mycket stor kylningseffekt som uppstår och försämrad ekonomi för föreningen pga okade uppvärmningskostnader.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.