P paralun skrev:
Jo men då har ju BRF helt rätt i sin klagan.

Det är ju en mycket stor kylningseffekt som uppstår och försämrad ekonomi för föreningen pga okade uppvärmningskostnader.
Dom flesta i tråden tror jag insåg redan 7 mars (trådstart) att det är en dålig idé att ha dörren öppen på vintern. Blir en onödig kostnad för föreningen.

• Gilla
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Dom flesta i tråden tror jag insåg redan 7 mars (trådstart) att det är en dålig idé att ha dörren öppen på vintern. Blir en onödig kostnad för föreningen.
Jo men jag funderade mer kring det här med dålig luft eller för varmt, vissa lägenheter kan ju ligga mindre bra placerade och får in grannars värme. Sen kan man ju då även fundera på om termostater fungerar som de ska i den här BRF?

Demmpa Demmpa skrev:
Nu har TS vid minst ett tillfälle skrivit att det inte har någonting med temperaturen i bostaden att göra utan att det är storleken på bostaden, alltså att det känns större/rymligare när altandörren står vidöppen.
Därför skrev jag: "Kanske gammal vana, kanske glömska, kanske lite av båda."

Eller har du inte läst det?

• Älska
Perolofl
  • Laddar…
4774
Hur har det gått för mamma?

F Frsto skrev:
Om det ska kosta måste det väl finnas en termostat som kompenserar för att dörren är öppen? (Finns det kanske?). Annars skickar systemet bara på värme, med risk för påverkan på övriga lägenheter beroende på hur det är injusterat. Men borde vara marginellt. Plus att den aktuella lägenheten kyls ner så klart.
Är det kallt i lägenheten sjunker ju temperaturen på returvattnet mer o går åt mer energi att värma upp igen.

T
4774 4774 skrev:
På vilket sätt då? Jag kan exempelvis inte sova om jag inte har fönstret på glänt. Kan inte duscha med stängt fönster och kan inte heller med dessa slutna torra luftsystem och har aldrig kunnat pga av astma. Så förklara för mig hur ett sådant system påverkas av ett öppet fönster är du snäll.
Du är inte ensam, jag har inte astma men kan inte sova med det här mekaniska frånlufts systemet, luften blir väldigt kvav varje natt som väcker mig. Fönstret på glänt fixa det. Har försökt biffa upp frånluftsfläkten till en Östberg C1 och låta den dra ordentligt så att det blir oljud i kanalerna, inte ens det hjälper. Antar att mesta av till-luften hinner sugas ut innan det blandas ordentligt med resten av luft-massan, det blir som om nån slags skiktning av luftmassorna så även om fläkten blåser ut en stor mängd luft, blir det kvavt just i rummen där vi vistas.
Jävla moderna hem känns som man bor i en plast påse.

S
T Trolltomte skrev:
Du är inte ensam, jag har inte astma men kan inte sova med det här mekaniska frånlufts systemet, luften blir väldigt kvav varje natt som väcker mig. Fönstret på glänt fixa det. Har försökt biffa upp frånluftsfläkten till en Östberg C1 och låta den dra ordentligt så att det blir oljud i kanalerna, inte ens det hjälper. Antar att mesta av till-luften hinner sugas ut innan det blandas ordentligt med resten av luft-massan, det blir som om nån slags skiktning av luftmassorna så även om fläkten blåser ut en stor mängd luft, blir det kvavt just i rummen där vi vistas.
Jävla moderna hem känns som man bor i en plast påse.
Om det blir kvavt så har du undermånlig ventilation.
Om det är mekanisk frånluft så har du tilluftsventiler där luft ska komma in.
Det brukar oftast vara ett litet ventilationsspjäll precis över eller under fönstren.
Är dom stängda så kommer ingen luft in och frånluften kan då inte dra ut någon luft för den klarar inte av mottrycket.
Öppna ventilerna så blir det ventilation.

Om tilluftsventilerna är öppna och du ändå inte får flöde trots mekanisk frånluftsfläkt så är den fläkten antingen enormt dålig/feldimensionerad eller så är det så mycket skit i tilluftsventilerna att ingen luft kommer igenom. När rengjordes dom senast? Det sitter ibland filter i dom som måste rengöras eller bytas för att du ska få något flöde alls.

Har du en korrekt dimensionerad mekanisk ventilation så ska luften aldrig bli speciellt kvav och instängd om man inte är många personer i ett rum. Så börja med att kolla upp förutsättningarna för din ventilation innan du beklagar dig.
Om det är flerbostadshus så har dessutom fastighetsägaren en skyldighet att låta göra en OVK minst vart 10:e år och då ska du få ett kvitto på att ventilationen fungerar som den skall (eller att den inte fungerar tillfredställande)

• Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Om det blir kvavt så har du undermånlig ventilation.
Om det är mekanisk frånluft så har du tilluftsventiler där luft ska komma in.
Det brukar oftast vara ett litet ventilationsspjäll precis över eller under fönstren.
Är dom stängda så kommer ingen luft in och frånluften kan då inte dra ut någon luft för den klarar inte av mottrycket.
Öppna ventilerna så blir det ventilation.

Om tilluftsventilerna är öppna och du ändå inte får flöde trots mekanisk frånluftsfläkt så är den fläkten antingen enormt dålig/feldimensionerad eller så är det så mycket skit i tilluftsventilerna att ingen luft kommer igenom. När rengjordes dom senast? Det sitter ibland filter i dom som måste rengöras eller bytas för att du ska få något flöde alls.

Har du en korrekt dimensionerad mekanisk ventilation så ska luften aldrig bli speciellt kvav och instängd om man inte är många personer i ett rum. Så börja med att kolla upp förutsättningarna för din ventilation innan du beklagar dig.
Om det är flerbostadshus så har dessutom fastighetsägaren en skyldighet att låta göra en OVK minst vart 10:e år och då ska du få ett kvitto på att ventilationen fungerar som den skall (eller att den inte fungerar tillfredställande)
I ett flerfamiljshus så kan dålig ventilation i en lägenhet bero på att grannen "fixat" sin ventilation för att få mer fart på den. Beroende på hur ventilationssystemet är byggt kan det vara ett nollsummespel.

Men som sagt, om OVK görs på rätt sätt så upptäcker man sådant.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
I ett flerfamiljshus så kan dålig ventilation i en lägenhet bero på att grannen "fixat" sin ventilation för att få mer fart på den. Beroende på hur ventilationssystemet är byggt kan det vara ett nollsummespel.

Men som sagt, om OVK görs på rätt sätt så upptäcker man sådant.
Hur gammalt är huset , när byggdes det. Ventilation i äldre br är tyvärr ofta undermålig. Har själv bott i en sån br-lgh. Husena bygges 1983/&4. Nuu först år 2025 är all ventilation bytt, och det är 52 lgh som berörts. Alla nöjda. Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem. Många blir friska när de flyttar till ett ”friskt hus”.

U ullak40 skrev:
Hur gammalt är huset , när byggdes det. Ventilation i äldre br är tyvärr ofta undermålig. Har själv bott i en sån br-lgh. Husena bygges 1983/&4. Nuu först år 2025 är all ventilation bytt, och det är 52 lgh som berörts. Alla nöjda. Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem. Många blir friska när de flyttar till ett ”friskt hus”.
I TS fall beror den öppna dörren inte på bristfällig temperatur eller ventilation.

Så här skriver TS:
”Det är en personlighetsgrej att det känns luftigare när hon enkelt kan gå ut i uterummet (hon gillar att vara där) Handlar inte om värme eller liknande.”

U ullak40 skrev:
Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem. Många blir friska när de flyttar till ett ”friskt hus”.
På vilket sätt ger FTX-system ofta hälsobesvär/hälsoproblem?

Vilken typ av ventilation har ett "friskt hus"?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem.
Det där är ju lite som att säga "leverpastej är ett livsmedel som ofta ger magsjuka" för att man kan bli sjuk om man äter leverpastej som stått i rumstemperatur hela dagen. Det mesta som missköts är obra på ett eller annat sätt.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det där är ju lite som att säga "leverpastej är ett livsmedel som ofta ger magsjuka" för att man kan bli sjuk om man äter leverpastej som stått i rumstemperatur hela dagen. Det mesta som missköts är obra på ett eller annat sätt.
Beror på att systemen återvinner gammal luft, samt ofta är undermåliga som där jag bodde. Fastighetsbolagen tar sällan de bästa alternativen oftast de sämsta/billigaste.

U ullak40 skrev:
Beror på att systemen återvinner gammal luft, samt ofta är undermåliga som där jag bodde. Fastighetsbolagen tar sällan de bästa alternativen oftast de sämsta/billigaste.
Finns många stora FTX-system som inte återanvänder någon frånluft.
Edit: däremot återanvändas energin i frånluften.

Typ alla FTX-system för en-/tvåfamiljshus har ingen återanvändning av själva frånluften.
Edit: däremot återanvändas energin i frånluften.

Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Den stora energiåtervinningen med FTX sker ju på vinterhalvåret när uteluften är kall och frånluften är varm. Annars har man bara ett F-system som blåser frånluften rakt ut utan någon återvinning. Sedan finns ju också FX-system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.