24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Självklart är det betydligt dyrare att byta allt, men det är kanske inte heller nödvändigt. Poängen var dock inte den, utan att gemene man inte har en aning om skillnaden mellan olika fabrikat. De ser om det sitter en diazed eller en normcentral, om de ens reagerar på det.E El-Löken66 skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Då Rutab nämnts lite negativt i tråden, tycker jag ändå att de förtjänar cred för sina spårdosor! Supersmidiga vid tegel/leca, fick dessa rekommenderade av min elektriker-vän.
Men även deras multidosa (uhw 50?) uppskattar jag, den känns liksom gedigen och de lösa muffarna gör installationen smidig.
Vi har använt dessa i några garderober, köksskåp osv.
Men även deras multidosa (uhw 50?) uppskattar jag, den känns liksom gedigen och de lösa muffarna gör installationen smidig.
Vi har använt dessa i några garderober, köksskåp osv.
Det var dock inte Malmbergs som jag pratade om, utan Etman. Det är vad deras personal har sagt till mig i alla fall, att de har en mindre fabrik 150mil utanför Shanghai.E elmont skrev:Tror knappast att dom har en fabrik som dom äger, utan dom lägger en större beställning med leveranser med jämna mellanrum. Malmbergs är på tok för liten för att ha en egen fabrik utan "deras" fabrik tillverkar till flera olika köpare. Lika med deras säkringar fabriken kör Malmbergs kanske någon vecka för att sedan köra nått annat fabrikat.
Nja, inte de två Malmbergs jag besökt. Kunskapsnivån är generellt låg. Men iofs är det typ lika illa på någon annan gross också.E El-Löken66 skrev:
I Uppsala är Elektroskandia i toppklass, där finns det kunniga, erfarna och hjälpsamma säljare, sopar gatan med alla andra.
Ahlsell har också en mycket duktig innesäljare, jag kollar alltid med henne direkt, om jag behöver hjälp med något krångligt. Hon har förövrigt varit elektriker själv förut, det betyder nog mycket.
Sen är det bara en fallande skala där Malmbergs här i Uppsala samsas med några andra i botten. Men de är å andra sidan väldigt trevliga på Malmbergs, det kan jag ju inte påstå verkar vara något som är självklart överallt.
Även det har vi varit nyfikna på, här på detta forum:E El-Löken66 skrev:
Vassego, nu är kvällen räddad!
https://www.byggahus.se/forum/threads/innehall-i-dvaergbrytare.157640/
Rogy har diskuterats på forumet tidigarenino skrev:
Elbutik har en Rogy elcentral som jag köpte in och en elektrikerkompis monterade, var lite mutter först men sen hörde jag inget...
Kommer behöva köpa in några fler centraler framöver (han som hjälper mig har egen elfirma men är heltidsanställd av en annan firma, så han har inget emot att jag köper material själv efter jag rådfråga först)
Är dom här Rogy nåt att ha tycker ni?
https://www.byggahus.se/forum/threads/rogy-elcentral-erfarenheter.333750/
Sen finns det vad importörer/säljare säger, dvs ta det åtminstone delvis för den reklam det är. Men de kanske inte vågar ljuga om vad som helst, vissa saker går ju att kolla upp:
https://www.byggel.se/brand.html/rogy-electrical
https://www.elbutik.se/brand.html/rogy-electrical
Du kan kolla allt som inte är volymprodukter, samma där.K Knight skrev:
T.ex. D-karaktäristik automater eller JFB B-typ, svindyrt hos de flesta märken utom Malmbergs. Jag har ingen förklaring på varför ...
Hmm, nej alltså står det Biltema eller Rutab då vet man vem som installerat. Malmbergs har jag eg ingen sådan tanke om, dock fattar jag att det inte når upp till Hager el Garo. Men det osar inte hempul direktE El-Löken66 skrev:
Nu tror ju iaf jag att OM någon på visning råkar se att det står Biltema på en fast monterad sak i ett hus nog hajar till. Men Garo, Rutab, Malmberg eller Siemens känner ingen annan än de som jobbat med eller har ett intresse för EL saker håller koll på. Så Biltema utan en stor märkning skulle nog ingen reagera på.