Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jo, kyl och frys kan ju gå på en 30k.

Men är elen till den kass kan det kosta betydligt mer!

Beror lite på vilken besiktning som sagt, gör man lite stickprov kan man se att anläggningen är rätt ok hempul till trots.

Det finns väldigt få anläggningar helt felfria.
Självklart är det betydligt dyrare att byta allt, men det är kanske inte heller nödvändigt. Poängen var dock inte den, utan att gemene man inte har en aning om skillnaden mellan olika fabrikat. De ser om det sitter en diazed eller en normcentral, om de ens reagerar på det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Malmbergs kostar 1/3 av hager.

Ni som har företag kan skapa gratis konto hos malmbergs och få deras riktiga priser.
 
  • Produktkatalogsida för SMART HOME-enheter inklusive Wi-Fi och Bluetooth LED-strips och moduler, prissatt från 209 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Då Rutab nämnts lite negativt i tråden, tycker jag ändå att de förtjänar cred för sina spårdosor! Supersmidiga vid tegel/leca, fick dessa rekommenderade av min elektriker-vän.

Men även deras multidosa (uhw 50?) uppskattar jag, den känns liksom gedigen och de lösa muffarna gör installationen smidig.
Vi har använt dessa i några garderober, köksskåp osv.
 
  • Gilla
petersv och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tror knappast att dom har en fabrik som dom äger, utan dom lägger en större beställning med leveranser med jämna mellanrum. Malmbergs är på tok för liten för att ha en egen fabrik utan "deras" fabrik tillverkar till flera olika köpare. Lika med deras säkringar fabriken kör Malmbergs kanske någon vecka för att sedan köra nått annat fabrikat.
Det var dock inte Malmbergs som jag pratade om, utan Etman. Det är vad deras personal har sagt till mig i alla fall, att de har en mindre fabrik 150mil utanför Shanghai.
 
  • Gilla
mjoh79
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Sen kan det givetvis vara en fördel att Malmberg har fysiska butiker där jag tror man kan få hyfsad support,
Nja, inte de två Malmbergs jag besökt. Kunskapsnivån är generellt låg. Men iofs är det typ lika illa på någon annan gross också.
I Uppsala är Elektroskandia i toppklass, där finns det kunniga, erfarna och hjälpsamma säljare, sopar gatan med alla andra.
Ahlsell har också en mycket duktig innesäljare, jag kollar alltid med henne direkt, om jag behöver hjälp med något krångligt. Hon har förövrigt varit elektriker själv förut, det betyder nog mycket.

Sen är det bara en fallande skala där Malmbergs här i Uppsala samsas med några andra i botten. Men de är å andra sidan väldigt trevliga på Malmbergs, det kan jag ju inte påstå verkar vara något som är självklart överallt.
 
Mikael_L
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Elbutik har en Rogy elcentral som jag köpte in och en elektrikerkompis monterade, var lite mutter först men sen hörde jag inget...

Kommer behöva köpa in några fler centraler framöver (han som hjälper mig har egen elfirma men är heltidsanställd av en annan firma, så han har inget emot att jag köper material själv efter jag rådfråga först)
Är dom här Rogy nåt att ha tycker ni?
Rogy har diskuterats på forumet tidigare
https://www.byggahus.se/forum/threads/rogy-elcentral-erfarenheter.333750/

Sen finns det vad importörer/säljare säger, dvs ta det åtminstone delvis för den reklam det är. Men de kanske inte vågar ljuga om vad som helst, vissa saker går ju att kolla upp:
https://www.byggel.se/brand.html/rogy-electrical
https://www.elbutik.se/brand.html/rogy-electrical
 
Nått kag tycker är konstigt är att ek malmbergs 1A automatsäkring kostar 50:- medans en hager 1A kostar 300:-
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är nog väldigt vanligt att spekulanterna omedelbart flyr när de inser att elcentralen har fel fabrikat... :surprised::rolleyes::worried:
men faktiskt, skulle det stå Biltema på centralen då skulle jag gå därifrån bara
 
Mikael_L
K Knight skrev:
Nått kag tycker är konstigt är att ek malmbergs 1A automatsäkring kostar 50:- medans en hager 1A kostar 300:-
Du kan kolla allt som inte är volymprodukter, samma där.
T.ex. D-karaktäristik automater eller JFB B-typ, svindyrt hos de flesta märken utom Malmbergs. Jag har ingen förklaring på varför ...
 
E
E erkka skrev:
men faktiskt, skulle det stå Biltema på centralen då skulle jag gå därifrån bara
Precis samma som Malmberg ju, kanske lite snyggare till och med:
Öppen vit elektrisk säkerhetsbrytare med flera brytare och etiketter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit säkerhetsbrytare med märkning Malmbergs, inklusive knappar och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan kolla allt som inte är volymprodukter, samma där.
T.ex. D-karaktäristik automater eller JFB B-typ, svindyrt hos de flesta märken utom Malmbergs. Jag har ingen förklaring på varför ...
Tycker det är synd för 1A är ganska vanligt när man pratar om smarta hem dimmer max 250w led
 
E
E El-Löken66 skrev:
Precis samma som Malmberg ju, kanske lite snyggare till och med:
[bild]
[bild]
Hmm, nej alltså står det Biltema eller Rutab då vet man vem som installerat. Malmbergs har jag eg ingen sådan tanke om, dock fattar jag att det inte når upp till Hager el Garo. Men det osar inte hempul direkt
 
Nu tror ju iaf jag att OM någon på visning råkar se att det står Biltema på en fast monterad sak i ett hus nog hajar till. Men Garo, Rutab, Malmberg eller Siemens känner ingen annan än de som jobbat med eller har ett intresse för EL saker håller koll på. Så Biltema utan en stor märkning skulle nog ingen reagera på.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
E
Förresten, i vårt förråd installerade elektriker normcentral av märke ”le Grand” el liknande för 10år sen.
Är det nåt att ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.