24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Ni som är elektriker, åker ni ut på massor av jobb där malmbergskomponenter har brunnit upp/fallerat på annat sätt? Tänker att det ändå måste finnas några 10000-tal som sitter uppe runtom i landet.
Eller finns det statistik hos ESV som visar att Malmbergs oftare krånglar/inte fungerar än andra märken?
Om det skall sänka värdet på ett hus måste det väl handla om uppenbar personfara? Har aldrig sett en mäklarannons där bilder på Hager-centralen fanns med.
Eller finns det statistik hos ESV som visar att Malmbergs oftare krånglar/inte fungerar än andra märken?
Om det skall sänka värdet på ett hus måste det väl handla om uppenbar personfara? Har aldrig sett en mäklarannons där bilder på Hager-centralen fanns med.
För ca 20-30 år sedan hade vissa delar ur Malmbergs normkomponenter en del "svagheter", men sedan dom komponenterna sorterats ut ur sortimentet så är det inte mer problem med Malmbergs än med andra fabrikat.
För OAVSETT fabrikat händer det då och då att det blir fel på någon komponent.
Jag är helt övertygad om att dom som "ondgör" sig mest tillhör dom som har minst erfarenheter av dom olika fabrikaten samt dom som till varje pris vill sälja dom dyraste fabrikaten.
För OAVSETT fabrikat händer det då och då att det blir fel på någon komponent.
Jag är helt övertygad om att dom som "ondgör" sig mest tillhör dom som har minst erfarenheter av dom olika fabrikaten samt dom som till varje pris vill sälja dom dyraste fabrikaten.
Ja, jag tror att det är så inom de flesta områden, det enklaste sättet att "komma in i gänget" är att anamma samma snack som "de gamla rävarna". Då blir det väl lätt att man bara upprepar det man har hört utan att testa själv eller reflektera vidare. Eller för den delen gå till botten med om det de "gamla rävarna" säger fortfarande stämmer.
Det i kombination med vissa hantverkares inställning att "min åsikt är fakta, för jag är expert och alla andra amatörer" kan ju tyvärr leda till en rätt tråkig ton i samtalet.
Ingen nämnd, ingen glömd.
Det i kombination med vissa hantverkares inställning att "min åsikt är fakta, för jag är expert och alla andra amatörer" kan ju tyvärr leda till en rätt tråkig ton i samtalet.
Ingen nämnd, ingen glömd.
Sen ska vi nog inte underskatt fenomenet "forumsanning". Här har det i massvis med trådar under många år "predikats ondska" över fabrikatet Malmbergs och jag tror denna "kunskap" även fastnat hos en del som aldrig ens sett en pryl från Malmbergs. Hur många inlägg finns det inte på temat "det är inget fel på uttag från Malmbergs så länge man inte tappar den medföljande hammaren"?E elmont skrev:
Om man tittar lite högre upp ser man en liten jämförelse jag gjort mellan två centraler, absolut inget djupgående.
Varför inte bemöta angivna för och nackdelar från det inlägget istället för att prata om trådsanningar och fantasier?
Jag kan mycket väl ha skrivit fel också men varför bemöter ni Malmberg-ivrare inte bara fakta då?
Priserna kanske inte stämmer, Malmberg kanske har fler finesser än vad de skriver.
Det kanske sitter en 63A jfb, det kanske är S-stämplat, vad vet jag..
Skriv nu fakta Elmont & Co, det finns tyvärr inget annat som kommer ändra min åsikt i frågan.
Varför inte bemöta angivna för och nackdelar från det inlägget istället för att prata om trådsanningar och fantasier?
Jag kan mycket väl ha skrivit fel också men varför bemöter ni Malmberg-ivrare inte bara fakta då?
Priserna kanske inte stämmer, Malmberg kanske har fler finesser än vad de skriver.
Det kanske sitter en 63A jfb, det kanske är S-stämplat, vad vet jag..
Skriv nu fakta Elmont & Co, det finns tyvärr inget annat som kommer ändra min åsikt i frågan.
Plockat fram statistik :hur stor andel av marknaden har Malmberg och hur stor andel tillbud är man inblandade i?joakim_j skrev:
Ni som är elektriker, åker ni ut på massor av jobb där malmbergskomponenter har brunnit upp/fallerat på annat sätt? Tänker att det ändå måste finnas några 10000-tal som sitter uppe runtom i landet.
Eller finns det statistik hos ESV som visar att Malmbergs oftare krånglar/inte fungerar än andra märken?
Om det skall sänka värdet på ett hus måste det väl handla om uppenbar personfara? Har aldrig sett en mäklarannons där bilder på Hager-centralen fanns med.
Utifrån min erfarenhet så känns malmbergs jordfelsbrytare något överrepresenterade i de jag får byta ut. Personligen tycker jag mig också se att vissa av deras äldre komponenter strular lite oftare. Dock färgas den erfarenheten efter en felsökning på ett hotell där av 92 grupper så kunde inte ett dussin återställas efter att ha slått ut, inte ens om du tar bort kabeln från säkringen.joakim_j skrev:
Ni som är elektriker, åker ni ut på massor av jobb där malmbergskomponenter har brunnit upp/fallerat på annat sätt? Tänker att det ändå måste finnas några 10000-tal som sitter uppe runtom i landet.
Eller finns det statistik hos ESV som visar att Malmbergs oftare krånglar/inte fungerar än andra märken?
Om det skall sänka värdet på ett hus måste det väl handla om uppenbar personfara? Har aldrig sett en mäklarannons där bilder på Hager-centralen fanns med.
Sedan håller jag med om att Malmbergs generellt sett har ett dåligt rykte bland yrkesfolk. Deras sortiment är väldigt blandat, och priset gör att deras produkter oftare sätts av någon hemmapulare eller elfirma från Östeuropa, vilket i sin tur gör att många andra firmor håller sig undan för att känna sig mer "seriösa".
Om man som installatör söker billigare material och vill slippa rabattbrev och hittapå priser så är Etman väldigt bra. Jag tycker om deras dosor mycket mer än VP-2, samt förbrukningsmaterialet, slang etc är rätt prisvärt och håller rätt bra kvalite. belysningen är rätt bra, dock tycker jag personligen inte om utseendet på deras brytare och uttag.
Ok. Men läs gärna, tycker du dessa saker verkar acceptabla, som hittas på några sekunder utan att ens ha sett prylen får du gärna resonera och motivera.Alfredo skrev:
Min begränsade erfarenhet (som privatist) är också att den enda normkomponent jag har varit med om att den har gått sönder var en Malmbergs JFB.M Matten skrev:Utifrån min erfarenhet så känns malmbergs jordfelsbrytare något överrepresenterade i de jag får byta ut. Personligen tycker jag mig också se att vissa av deras äldre komponenter strular lite oftare. Dock färgas den erfarenheten efter en felsökning på ett hotell där av 92 grupper så kunde inte ett dussin återställas efter att ha slått ut, inte ens om du tar bort kabeln från säkringen.
Sedan håller jag med om att Malmbergs generellt sett har ett dåligt rykte bland yrkesfolk. Deras sortiment är väldigt blandat, och priset gör att deras produkter oftare sätts av någon hemmapulare eller elfirma från Östeuropa, vilket i sin tur gör att många andra firmor håller sig undan för att känna sig mer "seriösa".
Om man som installatör söker billigare material och vill slippa rabattbrev och hittapå priser så är Etman väldigt bra. Jag tycker om deras dosor mycket mer än VP-2, samt förbrukningsmaterialet, slang etc är rätt prisvärt och håller rätt bra kvalite. belysningen är rätt bra, dock tycker jag personligen inte om utseendet på deras brytare och uttag.
Jag skulle inte sätta upp en Malmbergcentral åt mig själv, men det beror nog mer på känslan än att jag tror att det inte skulle funka.
Men jag tror inte att skillnaden i kvalitet mellan Malmergs och tex Hager alls är så stor som man får intryck av i dessa trådar på BH.
Själv kör jag Siemens
Fast dom har väl ingen egen tillverkning, utan bara OEM'ade prylar? visst har dom kanske 'utvalda' produkter med bra kvalitet, men det kan ändå vara osäkert vad man får och om en produkt kommer från samma tillverkare/serie när man behöver komplettera efter några år.M Matten skrev:Om man som installatör söker billigare material och vill slippa rabattbrev och hittapå priser så är Etman väldigt bra. Jag tycker om deras dosor mycket mer än VP-2, samt förbrukningsmaterialet, slang etc är rätt prisvärt och håller rätt bra kvalite. belysningen är rätt bra, dock tycker jag personligen inte om utseendet på deras brytare och uttag.
Blir fundersam när El-Löken66 frågar om S märke mm på Malmberg grejer. Allt elmaterial som säljs i Sverige måste ju ha CE märkning men S märket finns det kvar och vad extra säger detta?
S-märket finns kvar, men det är frivilligt att testa sina prylar för att få sätta på märket.
https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/
https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/
Och då kommer ju såklat nästa fråga om en S-märkning ger något mer för den vanliga husägaren och är värd de kronorna extra. Både ur säkerhetssynpunkt och ev vid försäljning av huset.