E
E erkka skrev:
Förresten, i vårt förråd installerade elektriker normcentral av märke ”le Grand” el liknande för 10år sen.
Är det nåt att ha?
Ja, men det är ju ett riktigt märke i alla fall. Men som vissa skriver, de flesta grejerna är elsäkerhetsmässigt godkända idag, det är nog mer detaljerna som skiljer agnarna från vetet.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, men det är ju ett riktigt märke i alla fall. Men som vissa skriver, de flesta grejerna är elsäkerhetsmässigt godkända idag, det är nog mer detaljerna som skiljer agnarna från vetet.
Och hur är kvaliteten på deras grejor
Är den Top knotch eller medel??
 
E erkka skrev:
Hmm, nej alltså står det Biltema eller Rutab då vet man vem som installerat. Malmbergs har jag eg ingen sådan tanke om, dock fattar jag att det inte når upp till Hager el Garo. Men det osar inte hempul direkt
Lite kul att Rutab kom upp i tråden. Jag känner en kille som jobbat som elektriker i 30 år. Han tycker Rutab är helt okej och har det installerat i sitt varmgarage. Bättre kvalité än Garos brytare är hans åsikt. Rutab slår ifrån lite väl snabbt vid last men den kommer i princip färdigmonterad. Från början var det mest en kul grej men nu har den suttit där i tio år. Han har kontrollerat den med jämna mellanrum. Nu har jag inte snackat med honom på ett tag men garaget står kvar än när jag åkte förbi där igår.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Legrand är ett stort märke med högsta kvalitet på sina produkter samt ett komplett soptiment. Dom var mycket stora även i Sverige för ca 20? år sedan, jag tror att dom blev lite dyrare än tex Hager och tappade en stor (hela?) sin marknadsandel.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
K
E El-Löken66 skrev:
Ja tyvärr, jag hade i alla fall ansett det vara grund för en djupare undersökning, sen får du kalla det fördomar om du vill.
Du är uppenbarligen ett hjon.
 
E
K Kortling skrev:
Du är uppenbarligen ett hjon.
Utveckla gärna Kortling.
Eller du vet kanske inte vad du menar?
 
Hur tycker du att Legrand är att jobba med El-löken?
Är de lättarbetade?
 
En nackdel med malmbergs är att tillbehör måste köpas separat och elcentralen saknar fiffiga lösningar. De tar garanterat längre tid att montera en malmbergs central jämfört med en hager
 
Jag har aldrig förstått yrkesfolk som resonerar att de inte sätter in vad som helst.
Varför bryr man sig? Normalt rådgör man med kunden och sen får kunden fatta sina beslut.
Jag har inga problem att sätta in D-Link, Netgear, Ubiquiti, TP-Link, HP eller Cisco.

Jobbar man med fastprismodellen förstår jag att man vill ha lättjobbade prylar, men att byta normcentral spelar det ju ingen roll om det står Hager eller Malmbergs på produkterna.

Sen har jag alltid undrat vad som skapat flest fel i anläggningar, felaktiga produkter eller slentrian från installatören.
Hur noga kontrolleras en utbytt normcentral?
 
E
K Knight skrev:
En nackdel med malmbergs är att tillbehör måste köpas separat och elcentralen saknar fiffiga lösningar. De tar garanterat längre tid att montera en malmbergs central jämfört med en hager
kän
K Knight skrev:
En nackdel med malmbergs är att tillbehör måste köpas separat och elcentralen saknar fiffiga lösningar. De tar garanterat längre tid att montera en malmbergs central jämfört med en hager
Känns som Malmbergcentraler kör gamla hederliga beprövade lösningar, så är det alltid i lågprissegmentet, inget som för utvecklingen framåt. En skruv som spänner på ledaren precis som i en central från sextiotalet, visst funkar det men det finns ju mer eleganta lösningar idag.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
En skruv som spänner på ledaren precis som i en central från sextiotalet, visst funkar det men det finns ju mer eleganta lösningar idag.
Visst är det märkligt att just det utförandet har precis alla tillverkare kvar i sin katalog?

Jag jobbade förövrigt med en ung kille, typ 1'a eller 2'års-montör var han då, han föredrog Torix. Jag blev lite paff, faktiskt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ingen aning Uffe.
Okej
Jag har heller inte jobbat med dom, så jag kan inte ge något omdöme om det märket.
Eftersom du sa att det var ett riktigt märke så uppfattade jag att du hade jobbat med det och tyckte det var bra.
Men då vet jag att du inte har den erfarenheten av de grejorna
Elmont har ju erfarenheten av att jobba med det och han säger ju att kvaliteten är bra.
Jag litar fullkomligt på hans omdöme av kvalitet när det gäller elprylar.
Säger han att det är bra är det bra, säger han att det ok är det ok
Den erfarenheten får man efter ett antal år i jobbet ;)

Skulle själv aldrig ge ett omdöme om något jag själv inte skruvat med. :cool:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag är nöjd med min malmbergs central
 
  • Elcentral och säkerhetsbrytare från Malmbergs monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Okej
Jag har heller inte jobbat med dom, så jag kan inte ge något omdöme om det märket.
Eftersom du sa att det var ett riktigt märke så uppfattade jag att du hade jobbat med det och tyckte det var bra.
Men då vet jag att du inte har den erfarenheten av de grejorna
Elmont har ju erfarenheten av att jobba med det och han säger ju att kvaliteten är bra.
Jag litar fullkomligt på hans omdöme av kvalitet när det gäller elprylar.
Säger han att det är bra är det bra, säger han att det ok är det ok
Den erfarenheten får man efter ett antal år i jobbet ;)

Skulle själv aldrig ge ett omdöme om något jag själv inte skruvat med. :cool:
Det gör du rätt i.
Men du har säkert någon kunskap om vilka märken som anses bra ur diverse synpunkter även fast du håller dig till dina Malmberg.

Legrand är ett gammalt franskt märke som man bara hört gott om i många år, tror inte centralerna är jättevanliga hos privatpersoner i Sverige men förekommer väl här och var.

Jag är tveksam till att elmont har erfarenhet att jobba med deras mer nutida grejer men det kan såklart inte uteslutas.

Men du kan ju starta en tråd om Legrand om du är uppriktigt intresserad. Så kan Elmont & Co berätta om sina erfarenheter, från förr eller mer sentida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.