24 490 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Ja, men det är ju ett riktigt märke i alla fall. Men som vissa skriver, de flesta grejerna är elsäkerhetsmässigt godkända idag, det är nog mer detaljerna som skiljer agnarna från vetet.E erkka skrev:
Lite kul att Rutab kom upp i tråden. Jag känner en kille som jobbat som elektriker i 30 år. Han tycker Rutab är helt okej och har det installerat i sitt varmgarage. Bättre kvalité än Garos brytare är hans åsikt. Rutab slår ifrån lite väl snabbt vid last men den kommer i princip färdigmonterad. Från början var det mest en kul grej men nu har den suttit där i tio år. Han har kontrollerat den med jämna mellanrum. Nu har jag inte snackat med honom på ett tag men garaget står kvar än när jag åkte förbi där igår.E erkka skrev:
Legrand är ett stort märke med högsta kvalitet på sina produkter samt ett komplett soptiment. Dom var mycket stora även i Sverige för ca 20? år sedan, jag tror att dom blev lite dyrare än tex Hager och tappade en stor (hela?) sin marknadsandel.
Jag har aldrig förstått yrkesfolk som resonerar att de inte sätter in vad som helst.
Varför bryr man sig? Normalt rådgör man med kunden och sen får kunden fatta sina beslut.
Jag har inga problem att sätta in D-Link, Netgear, Ubiquiti, TP-Link, HP eller Cisco.
Jobbar man med fastprismodellen förstår jag att man vill ha lättjobbade prylar, men att byta normcentral spelar det ju ingen roll om det står Hager eller Malmbergs på produkterna.
Sen har jag alltid undrat vad som skapat flest fel i anläggningar, felaktiga produkter eller slentrian från installatören.
Hur noga kontrolleras en utbytt normcentral?
Varför bryr man sig? Normalt rådgör man med kunden och sen får kunden fatta sina beslut.
Jag har inga problem att sätta in D-Link, Netgear, Ubiquiti, TP-Link, HP eller Cisco.
Jobbar man med fastprismodellen förstår jag att man vill ha lättjobbade prylar, men att byta normcentral spelar det ju ingen roll om det står Hager eller Malmbergs på produkterna.
Sen har jag alltid undrat vad som skapat flest fel i anläggningar, felaktiga produkter eller slentrian från installatören.
Hur noga kontrolleras en utbytt normcentral?
Ingen aning Uffe.U Uffe A skrev:
Det finns en sida som visar bra med bilder på uppbyggnaden här: https://shopdelta.eu/infalld-central-med-12-moduler-le-602431-rwn-legrand_l22_p11551.html
Redigerat:
känK Knight skrev:
Känns som Malmbergcentraler kör gamla hederliga beprövade lösningar, så är det alltid i lågprissegmentet, inget som för utvecklingen framåt. En skruv som spänner på ledaren precis som i en central från sextiotalet, visst funkar det men det finns ju mer eleganta lösningar idag.K Knight skrev:
Visst är det märkligt att just det utförandet har precis alla tillverkare kvar i sin katalog?E El-Löken66 skrev:
Jag jobbade förövrigt med en ung kille, typ 1'a eller 2'års-montör var han då, han föredrog Torix. Jag blev lite paff, faktiskt.
OkejE El-Löken66 skrev:
Jag har heller inte jobbat med dom, så jag kan inte ge något omdöme om det märket.
Eftersom du sa att det var ett riktigt märke så uppfattade jag att du hade jobbat med det och tyckte det var bra.
Men då vet jag att du inte har den erfarenheten av de grejorna
Elmont har ju erfarenheten av att jobba med det och han säger ju att kvaliteten är bra.
Jag litar fullkomligt på hans omdöme av kvalitet när det gäller elprylar.
Säger han att det är bra är det bra, säger han att det ok är det ok
Den erfarenheten får man efter ett antal år i jobbet
Skulle själv aldrig ge ett omdöme om något jag själv inte skruvat med.
Det gör du rätt i.U Uffe A skrev:Okej
Jag har heller inte jobbat med dom, så jag kan inte ge något omdöme om det märket.
Eftersom du sa att det var ett riktigt märke så uppfattade jag att du hade jobbat med det och tyckte det var bra.
Men då vet jag att du inte har den erfarenheten av de grejorna
Elmont har ju erfarenheten av att jobba med det och han säger ju att kvaliteten är bra.
Jag litar fullkomligt på hans omdöme av kvalitet när det gäller elprylar.
Säger han att det är bra är det bra, säger han att det ok är det ok
Den erfarenheten får man efter ett antal år i jobbet
Skulle själv aldrig ge ett omdöme om något jag själv inte skruvat med.![]()
Men du har säkert någon kunskap om vilka märken som anses bra ur diverse synpunkter även fast du håller dig till dina Malmberg.
Legrand är ett gammalt franskt märke som man bara hört gott om i många år, tror inte centralerna är jättevanliga hos privatpersoner i Sverige men förekommer väl här och var.
Jag är tveksam till att elmont har erfarenhet att jobba med deras mer nutida grejer men det kan såklart inte uteslutas.
Men du kan ju starta en tråd om Legrand om du är uppriktigt intresserad. Så kan Elmont & Co berätta om sina erfarenheter, från förr eller mer sentida.
