24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Nu är jag inte helt säker på historiken men var det inte så att Malmbergs var en av de första som "direkt imoporterade" i bland med halvdant resultat i början och att billighets och kvalitetsstämpeln sitter kvar.
I dagsläget tycker jag att de verkar hålla ungefär samma kvalitet som annat med skillnaden att de verkar sälja både kassa och bra grejer under samma märke.
I dagsläget tycker jag att de verkar hålla ungefär samma kvalitet som annat med skillnaden att de verkar sälja både kassa och bra grejer under samma märke.
Har du kollat länkar i mitt inlägg?T toolman77 skrev:Nu är jag inte helt säker på historiken men var det inte så att Malmbergs var en av de första som "direkt imoporterade" i bland med halvdant resultat i början och att billighets och kvalitetsstämpeln sitter kvar.
I dagsläget tycker jag att de verkar hålla ungefär samma kvalitet som annat med skillnaden att de verkar sälja både kassa och bra grejer under samma märke.
Jämför dokumentation etc.
Klarar Malmberg 63A?
Jag antar att det är kapslingen i sig som är godkänd för 63AE El-Löken66 skrev:
Se data för tom kapsling:
https://www.malmbergs.com/Products/2291733
Är JFB märkt 40A så överskrider man naturligtvis inte det.
Testade deras dosor första gången tidigt 2017, kört ett par hundra till senast I mars och det känns exakt som samma kvalité och produkt. Då jag pratat med säljarna så säger de att de har en egen fabrik i Kina.useless skrev:
Tror knappast att dom har en fabrik som dom äger, utan dom lägger en större beställning med leveranser med jämna mellanrum. Malmbergs är på tok för liten för att ha en egen fabrik utan "deras" fabrik tillverkar till flera olika köpare. Lika med deras säkringar fabriken kör Malmbergs kanske någon vecka för att sedan köra nått annat fabrikat.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jag va på en visning med en kompis och den elektrikern som gjort den kåken hade satt centralkåpan/dörren uppochner och vid närmre kontroll så va det det minsta problemet med elen...Alfredo skrev:
Edit ja det va gjort av elektriker han hade iaf fått dit sitt firmanamn i centralen åt rätt håll
Nu ska vi inte försvara felaktig dokumentation tycker jag, idag beställer man det mesta utan att få se det först.Mikael_L skrev:
Köper man en färdigbyggd central märkt 63A ska den givetvis klara det. Vad JFB är märkt i verkligheten vet jag inte, på bilden syns en för 40A.
Men visst kan man tolka och så vidare, men förhoppningsvis sitter det ju faktiskt en 63A men att bilden är felaktig, annars bör man ändra texten, man kan plocka ut hiskeliga strömmar med 5x10A!
Det var någon som skrev (Elberg?) att centralerna var provade av Semko, stämmer detta och var är dokumentationen i såna fall?
Om normkomponenterna är provade är det en annan sak, likadant skrev någon (useless?) att SEMKO verkade ganska värdelöst, hade spelat ut sin roll.
Det kanske kan vara möjligt, även om jag själv skulle klassa det som en fördel, men poängen är att alla dessa extra detaljer lägger på några kronor på priset, vill man ha en Lada eller Volvo?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Efter att ha tittat på säkert 100 his och lägenheter de sista fem åren så är min bild att de allra flesta spekulanter inte bryr sig särskilt mycket om elen. De ser om det finns uttag där de vill ha det, men bryr sig inte om ifall det är blandat jord och ojordat i samma rum. Om tidigare ägare dragit ström från ett uttag inne rakt genom väggen ut så ses det som något positivt att man har ett uttag ute. Ett modernt proppskåp med vippsäkringar (inte mina ord, utan vad jag gör folk säga) är bra, medan en sådan där gammal med proppar som måste bytas säkert är dåligt... Märke på grejerna är ointressant, det viktiga är att de är någorlunda snygga. De flesta spekulanter är mer intresserade av köksluckornas utseende.
Det är lite som att sälja en begagnad bil. Några få bryr sig om vilka delar som sitter i. Många fler är intresserade om modellen är snygg, men även färgen är viktig. Som en bekant till mig berättade. Hans kompis kom stolt och meddelade att hen köpt en ny bil. Min bekant frågade nyfiket, vilken sorts bil. Svaret blev "en röd".
Det är lite som att sälja en begagnad bil. Några få bryr sig om vilka delar som sitter i. Många fler är intresserade om modellen är snygg, men även färgen är viktig. Som en bekant till mig berättade. Hans kompis kom stolt och meddelade att hen köpt en ny bil. Min bekant frågade nyfiket, vilken sorts bil. Svaret blev "en röd".
Det är väl inget konstigt med att fler än 50% inte bryr sig om vilket märke centralen har.Fairlane skrev:
Efter att ha tittat på säkert 100 his och lägenheter de sista fem åren så är min bild att de allra flesta spekulanter inte bryr sig särskilt mycket om elen. De ser om det finns uttag där de vill ha det, men bryr sig inte om ifall det är blandat jord och ojordat i samma rum. Om tidigare ägare dragit ström från ett uttag inne rakt genom väggen ut så ses det som något positivt att man har ett uttag ute. Ett modernt proppskåp med vippsäkringar (inte mina ord, utan vad jag gör folk säga) är bra, medan en sådan där gammal med proppar som måste bytas säkert är dåligt... Märke på grejerna är ointressant, det viktiga är att de är någorlunda snygga. De flesta spekulanter är mer intresserade av köksluckornas utseende.
Det är lite som att sälja en begagnad bil. Några få bryr sig om vilka delar som sitter i. Många fler är intresserade om modellen är snygg, men även färgen är viktig. Som en bekant till mig berättade. Hans kompis kom stolt och meddelade att hen köpt en ny bil. Min bekant frågade nyfiket, vilken sorts bil. Svaret blev "en röd".
Jag har heller inte sett någon påstå annat.
Men kör ni med era Malmberg, utvecklingen går framåt och det är egentligen inte särskilt avancerade komponenter det handlade om.
När jag gjorde min lilla jämförelse var jag inte särk imponerad av Garos dok. Men när jag sedan kom till Malmberg var det rena drömmen.
Sen kan det givetvis vara en fördel att Malmberg har fysiska butiker där jag tror man kan få hyfsad support, med Garo är man i händerna på återförsäljare eller telesupport.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
De allra flesta är förvisso mer än 50%, men jag skulle nog snarare säga att 99% inte bryr sig och då påverkar det inte försäljningspriset. Jag tror fler skulle reagera över ett udda märke på kyl och frys, utan att det för den skull skulle påverka priset.
Jo, kyl och frys kan ju gå på en 30k.Fairlane skrev:
Men är elen till den kass kan det kosta betydligt mer!
Beror lite på vilken besiktning som sagt, gör man lite stickprov kan man se att anläggningen är rätt ok hempul till trots.
Det finns väldigt få anläggningar helt felfria.
Elbutik har en Rogy elcentral som jag köpte in och en elektrikerkompis monterade, var lite mutter först men sen hörde jag inget...
Kommer behöva köpa in några fler centraler framöver (han som hjälper mig har egen elfirma men är heltidsanställd av en annan firma, så han har inget emot att jag köper material själv efter jag rådfråga först)
Är dom här Rogy nåt att ha tycker ni?
Kommer behöva köpa in några fler centraler framöver (han som hjälper mig har egen elfirma men är heltidsanställd av en annan firma, så han har inget emot att jag köper material själv efter jag rådfråga först)
Är dom här Rogy nåt att ha tycker ni?
Rogy, det hörs på namnet ju, värsta bottenskrapet!nino skrev:
Elbutik har en Rogy elcentral som jag köpte in och en elektrikerkompis monterade, var lite mutter först men sen hörde jag inget...
Kommer behöva köpa in några fler centraler framöver (han som hjälper mig har egen elfirma men är heltidsanställd av en annan firma, så han har inget emot att jag köper material själv efter jag rådfråga först)
Är dom här Rogy nåt att ha tycker ni?
Har nog aldrig kopplat i en elcentral i och för sig men dylika uttag, ingen höjdare som jag minns.
Men om Elmont säger att det var dåligt förra året men bra nu är jag villig att ge Rogy en chans. Men det blir inte här hemma i alla fall.
Nej, jag skrev inte att det är värdelöst. Men det är inget krav längre och ganska få som köper prylar i dag bryr sig om ifall de är S-märkta eller inte.E El-Löken66 skrev: