16 138 läst ·
16 svar
16k läst
16 svar
Rogy Elcentral - Erfarenheter?
Sida 1 av 2
Jag är på jakt efter en ny elcentral, sneglar på alla möjliga märken. Men finns det någon här som kör med Rogy? Jag skulle gärna vilja veta hur kvaliteten är. Hur upplevs kapslingen? Håller komponenterna?
Jag tror att det är en kinesisk tillverkare, men när det kommer till kritan så är väl det mesta av min elektronik kinesisk.
https://www.elbutik.se/product.html...dig-54-moduler-inkl-vit-dorr?category_id=1870
Jag tror att det är en kinesisk tillverkare, men när det kommer till kritan så är väl det mesta av min elektronik kinesisk.
https://www.elbutik.se/product.html...dig-54-moduler-inkl-vit-dorr?category_id=1870
Håller med Mexihuset. Spara pengar kan man göra, man kan köpa skitfärg eller billigt porslin men spara inte in på elcentralen! Där har du komponenter som kan rädd ditt liv (vid ev. Strömgenomgång) då vill man att de ska fungera. Märket kan säkert vara ok men man får förvånansvärt ofta vad man betalar för.
Ja jo, men det jag undrar om det är ett erkänt bra märke eller rent utav dåligt. Att det är kinesiskt innebär inte per automatik att det är dåligt. Jag vill höra erfarenheterM Mexihuset skrev:
E Ernfrid skrev:
Aldrig sett de monterade, endast sett de i en låda som ett par Polska grabbar hade när det skulle fixa elen, men med tanke på att dem snabbt fick gå och vi blev indragna för att fixa deras röra så fick jag inte bästa intrycket. Jag måste fråga varför du tittar på just denna? Är det prisskillnaden? Då skulle jag ändå lägga några extra hundralappar, säkringar är inte särskilt dyra, och köpa ett märke som du vet garanterat är kvalité så att man kan sova bättre på natten. Det är tråkigt att vakna upp flera år senare och upptäcka ett fel som orsakat skada i huset, eller ännu värre i de människor som bor i huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ju definitivt inte ett känt kvalitetsmärke. Hur dåligt det är kan jag inte uttala mig om.
Bra där. Håller med tidigare talare om att det är fel ställe att snåla på. Kvalitetskomponenter ska trots allt sitta där i 30-40 år, då kan de gott få kosta lite mer. Hager eller Schneider skulle jag satsa på.
Elbutik: ”Rogy är andra största tillverkaren i världen av automatsäkringar. ”
Det vore intressant om någon länkade till källor eller tester kring den låga kvaliteten som antyds tycker jag! Eller i alla fall egen erfarenhet!
Det vore intressant om någon länkade till källor eller tester kring den låga kvaliteten som antyds tycker jag! Eller i alla fall egen erfarenhet!
Lite så jag resonerar, men samtidigt vågar jag inte chansa. De har även industriprodukter, säkert vanligt i Asien, men det ju inget stort märke i Europa vad jag kan hitta. Det kanske behövs en 10-20 år innan det räknas som ett kvalitetsmärke i Sverige.T Tosse skrev:
Rogy må vara andra största tillverkaren i världen men å andra sidan så är elsäkerheten i större delen av världen sämre än den är här, så vad säger det?
Det är svårt att säga något om produkterna, för att få säljas här så ska de uppfylla samma standarder som alla andra. Sen hur de beter sig över tid är en annan sak, men det är inget man som elektriker märker av att skruva upp grejerna, än mindre som hempulare.
Däremot kan man direkt känna skillnad på anslutningar, plasten mm. På normkomponenter. Jag har väl skruvat på både det ena och det andra genom åren och skulle därför gå på säkra kort (Hager, Schneider, ABB etc.)
Det är svårt att säga något om produkterna, för att få säljas här så ska de uppfylla samma standarder som alla andra. Sen hur de beter sig över tid är en annan sak, men det är inget man som elektriker märker av att skruva upp grejerna, än mindre som hempulare.
Däremot kan man direkt känna skillnad på anslutningar, plasten mm. På normkomponenter. Jag har väl skruvat på både det ena och det andra genom åren och skulle därför gå på säkra kort (Hager, Schneider, ABB etc.)
Rogy är det fabrikat som Rutab kör, fast då brandad Rutab.H hempularen skrev:
Även Malmberg och Eldon har för ca 7-9 år sedan kört med Rogy’s prylar. Rogys 10kA serie JWM63 har en riktigt bra kvalité men Rogys jordfelsbrytare har både Malmbergs och Eldon haft strul med genom åren, så JFB från Rogy är inget att rekommendera.
Behöver ju inte vara samma konstruktion även om det är samma tillverkare. Inte alls ovanligt att man har olika prestandanivåer på olika produkter. Framförallt när det gäller OEM.B Bastens skrev:Rogy är det fabrikat som Rutab kör, fast då brandad Rutab.
Även Malmberg och Eldon har för ca 7-9 år sedan kört med Rogy’s prylar. Rogys 10kA serie JWM63 har en riktigt bra kvalité men Rogys jordfelsbrytare har både Malmbergs och Eldon haft strul med genom åren, så JFB från Rogy är inget att rekommendera.
