E
E elmont skrev:
Vilken tur att dom allra flesta har en mer "balanserad" syn på elinstallationer än vad du tycks ha.
Vet inte vad vad du bygger dina slutsatser på men det finns väldigt många som skulle tolka det som hempulat ifall vissa märken sitter uppe.

Och det stämmer också i många fall.

Sen behöver det ju inte vara sämre för det men det kräver minst en fördjupad undersökning jämfört med om allt ser tip-top ut.
 
Mina slutsatser drar jag av vad du har "förmedlat" här på forumet.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja tyvärr, jag hade i alla fall ansett det vara grund för en djupare undersökning, sen får du kalla det fördomar om du vill.
Jag förstår hur du menar men vi har helt olika uppfattning om vad den "normale" spekulanten tittar på. Jag skulle bli förvånad om ens en procent överhuvudtaget noterar fabrikatet på elcentralen. Att "elproffs" gör det är rätt naturligt men den "vanlige" spekulanten, nej glöm det.
 
  • Gilla
john68 och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på att alla normala besiktningar undantar EL och VVS så kommer ingen besikningsman reagera på namn på elgrejer. Och även om man ser på många frågor som dyker upp här så tittar inte många på en sådan sak när de ev ska köpa hus.
De som skulle reagera på vilka saker som sitter i en central jobbar nog med det och har då inga problem med att lägga den tiden själv på att fixa till ev fel. Så nä jag tror inte att det försvinner några köpare för att det sitter en Biltema eller Malmberg central. Bara det ser snyggt ut på utsidan så kommer ingen normal köpare reagera.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Och priset för att byta ut en elcentral eller delar av elsystemet är ju småpotatis jämför med vad hus kostar i och omkring alla större städer. Det är ju många som ska blåsa ut allting oavsett skick och kvalitet.

Om man däremot köper ett hus i Norrlands inland så blir det viktigt med alla saker i huset, ty då är det dom som man betalar för, inte så mycket läget och möjligheter.
 
Fairlane
Jag måste missar ett inlägg men var skryter elektrikern att han använder Malmberg?
 
E
lnilsson lnilsson skrev:
Och priset för att byta ut en elcentral eller delar av elsystemet är ju småpotatis jämför med vad hus kostar i och omkring alla större städer. Det är ju många som ska blåsa ut allting oavsett skick och kvalitet.

Om man däremot köper ett hus i Norrlands inland så blir det viktigt med alla saker i huset, ty då är det dom som man betalar för, inte så mycket läget och möjligheter.
Ursäkta, visste inte att 100 lax var småpotatis.
Då borde ju huset du köper för 10 millar vara bakpotatis för jämför du med Natos ammunitionsbudget så är det säkert inga pengar att prata om.

Och jag tror väl att de flesta husägare inte endast ser till just nu-priset utan även hur investeringen påverkar husets värde på sikt.

Man köper inte en värmepump av märket Silver utan kör på beprövad kvalitet som Nibe även om det mycket väl kan vara så att Silver är bättre för tillfället.

Ser man en korrekt uppsatt snygg central av ett märke som signalerar kvalité så tänker man att risken att man blir negativt överraskad då man lyfter kåpan är mindre.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår hur du menar men vi har helt olika uppfattning om vad den "normale" spekulanten tittar på. Jag skulle bli förvånad om ens en procent överhuvudtaget noterar fabrikatet på elcentralen. Att "elproffs" gör det är rätt naturligt men den "vanlige" spekulanten, nej glöm det.
Tycker det är många, under medelålder som räknar med många av dessa faktorer idag. Antal uttag, märke, nätverk, fiber och så vidare.

Men som du såg i mitt prisexempel är skillnaden väldigt marginell sett till vad man får.
 
Som sagt en Malmbergs central påverkar inte priset på ett hus då kvalitén på den är helt OK. Det finns både högre och lägre kvalitet och priset på huset blir helt säkert det samma oavsett om det sitter Hager eller tom D-line.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Som sagt en Malmbergs central påverkar inte priset på ett hus då kvalitén på den är helt OK. Det finns både högre och lägre kvalitet och priset på huset blir helt säkert det samma oavsett om det sitter Hager eller tom D-line.
Beror väl på vad för slags besiktning man gör annars är det ju säkrast att slå av 100 tusen för hempul direkt.

Bättre bli positivt överraskad än tvärtom.
 
G
Rutab? Har en mindre undercentral i garaget som det står Rutab på.
 
E
G OMathson skrev:
Rutab? Har en mindre undercentral i garaget som det står Rutab på.
150 tusen.
 
  • Haha
  • Wow
ByggareNic och 3 till
  • Laddar…
Jag har ALDRIG upplevt att en besiktningsman har haft åsikter om en Malmbergscentral.
Och Rutab platsar in i det lägre sortimentet men gör sitt "jobb".
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
tommib
E El-Löken66 skrev:
Beror väl på vad för slags besiktning man gör annars är det ju säkrast att slå av 100 tusen för hempul direkt.

Bättre bli positivt överraskad än tvärtom.
Var exakt bor du i landet? Har du köpt ett hus nyligen?

Jag tror nämligen att det är som @lnilsson skriver ovan, att elcentralen och dess eventuella brister i kvalitet endast kommer vägas in om huset ligger i glesbygd eller på annat sätt endast har ett värde som det faktiska huset. Givetvis kan det finnas extrema undantag, av modellen som vi ser i "Värsta elkopplingen" men då är det oftast andra problem med huset också.

Visst kan det vara så att folk tittar på antal uttag och märke/modell på dessa men då handlar det mer om estetik. Jag tror också att det är ett ytterlighetsfall att man gör det, de allra flesta är helt ointresserade. Med viss rätt ska sägas, eftersom det är relativt enkelt att åtgärda. I storstäder betalar man primärt för läget, läget och därefter läget. Det är den helt styrande parametern. Därefter kommer storlek på huset och dess generella skick. Elanläggningen är helt ointressant för de flesta och på marginalen för resten. Köper du ett hus för 7 Mkr i en storstad så är det inte några jättepengar med 100 kkr om du måste göra om elen. Det är mycket i faktiska pengar ja, men det drunknar i husets pris.

Fiber, som du tar upp, tror jag spelar roll på ett annat sätt.
 
E El-Löken66 skrev:
...säkrast att slå av 100 tusen för hempul direkt.

Bättre bli positivt överraskad än tvärtom.
Jo det kan man absolut göra.
Problemet är väl att det i regel är den som bjuder högst som får köpa så metoden kan innebära begränsad framgång i en budgivning.

Men visst, är man enda spekulanten så...
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.