24 481 läst ·
194 svar
24k läst
194 svar
Malmbergs elcentral
Som Mikael_L skrev så har vi alla olika rabattbrev hos de större grossisterna
Har konto hos både Solar och Ahlsell för att kunna se var jag handlar till bäst pris men jag jämför vilka priser jag har hos dom och tar det som gynnar kunden
Aldrig att jag skulle skulle ta mindre betalt för en produkt än vad jag kan köpa in den för
Då får kunden själv köpa det och ta ev reklamationer på egen hand
Då står jag för garanti på jobbet men inte för garantin på Mtrl
Har konto hos både Solar och Ahlsell för att kunna se var jag handlar till bäst pris men jag jämför vilka priser jag har hos dom och tar det som gynnar kunden
Aldrig att jag skulle skulle ta mindre betalt för en produkt än vad jag kan köpa in den för
Då får kunden själv köpa det och ta ev reklamationer på egen hand
Då står jag för garanti på jobbet men inte för garantin på Mtrl
Nejdå Uffe, det är alltid någon annans problem, så funkar det i dagens samhälle. Precis, glöm inte att kolla så CE - märkningen tydligt syns, be elektrikern skriva en Dymo annars.
Men vi kan väl snabbt jämföra Malmberg med annat valfritt märke och se ifall det verkligen finns någon skillnad.
En liten 13-modulers
2178976 mot Malmberg 2291515 12-moduler (13).
Garon har något större mått 300x125 mot 287x236x112 Bägge i halogenfri plast såklart.
IP40 mot IP31, detta innebär att endast millimeterstora föremål kan tränga in till spänningsförande delar i Malmbergarn medan det funkar med 2,5mm i Garon som däremot kan stå emot droppande vatten, där har Malmberg inget skydd alls.
Malmberg uppger sin märkström till 63A, JFB på bilden är däremot märkt 40A så jag vet inte om jag skulle lita på det.
Garo anger 35A, detta räcker i princip alltid till en central i den storleken.
Garon har så man kan fälla ut skenorna med apparater för att underlätta inspektion och montage, tvivlar på att Malmberg har det.
Givetvis HB, JFB men Malmberg har 5 enpoliga 10A som standard medan Garon kommer med 3 16A+2 10A.
Manualerna skiljer sig enormt, Malmberg förklarar på 6 olika språk hur man testar JFB, inget annat medan Garo har förklarande bilder och en checklista som man föreslår signeras.
På Garo kan dörren vändas och även plomberas. Garon har snabbplintar.
Och priset?
Malmberg 1065:- på elbutik.
Garo 1640:-
Man kan givetvis lika bra använda 6kA istället för 10 som jag jämfört med och då skulle priset på Garon istället hamnat på cirka 1180:- hos elgrossisten.
Då får man en SEMKO-provad produkt från en tillverkare som inte lär lägga ner i första taget.
Men vi kan väl snabbt jämföra Malmberg med annat valfritt märke och se ifall det verkligen finns någon skillnad.
En liten 13-modulers
2178976 mot Malmberg 2291515 12-moduler (13).
Garon har något större mått 300x125 mot 287x236x112 Bägge i halogenfri plast såklart.
IP40 mot IP31, detta innebär att endast millimeterstora föremål kan tränga in till spänningsförande delar i Malmbergarn medan det funkar med 2,5mm i Garon som däremot kan stå emot droppande vatten, där har Malmberg inget skydd alls.
Malmberg uppger sin märkström till 63A, JFB på bilden är däremot märkt 40A så jag vet inte om jag skulle lita på det.
Garo anger 35A, detta räcker i princip alltid till en central i den storleken.
Garon har så man kan fälla ut skenorna med apparater för att underlätta inspektion och montage, tvivlar på att Malmberg har det.
Givetvis HB, JFB men Malmberg har 5 enpoliga 10A som standard medan Garon kommer med 3 16A+2 10A.
Manualerna skiljer sig enormt, Malmberg förklarar på 6 olika språk hur man testar JFB, inget annat medan Garo har förklarande bilder och en checklista som man föreslår signeras.
På Garo kan dörren vändas och även plomberas. Garon har snabbplintar.
Och priset?
Malmberg 1065:- på elbutik.
Garo 1640:-
Man kan givetvis lika bra använda 6kA istället för 10 som jag jämfört med och då skulle priset på Garon istället hamnat på cirka 1180:- hos elgrossisten.
Då får man en SEMKO-provad produkt från en tillverkare som inte lär lägga ner i första taget.
Redigerat:
Den centralen som Mikael L hänvisade till kan jag sälja till en kund för 1730 kr inkl moms och ett påslag på 20%
Mycket billigare än hos Elbutik
Som sagt så har olika firmor olika rabatter hos grossarna
Jag har konto även hos Solar och Ahlsell, Men det är för att jag enkelt ska kunna köpa mtrl jag inte kan hitta hos andra försäljare
Jag väljer det som jag kan köpa in till mitt billigaste pris så att jag och kunder kan tjäna på det
Aldrig att jag skulle sitta och leta efter det billigaste priset i någon webbutik
Jag kan inte gå under mitt inköpspris när det gäller utpris till kund
Men det gäller att vara transparent med sin prissättning och accepterar kunden inte detta så blir det tack och adjö
Vill kunden själv köpa in mtrl så ser jag till att det är av bra kvalite och jag lämnar givetvis garanti på jobbet men inte materielen
Mycket billigare än hos Elbutik
Som sagt så har olika firmor olika rabatter hos grossarna
Jag har konto även hos Solar och Ahlsell, Men det är för att jag enkelt ska kunna köpa mtrl jag inte kan hitta hos andra försäljare
Jag väljer det som jag kan köpa in till mitt billigaste pris så att jag och kunder kan tjäna på det
Aldrig att jag skulle sitta och leta efter det billigaste priset i någon webbutik
Jag kan inte gå under mitt inköpspris när det gäller utpris till kund
Men det gäller att vara transparent med sin prissättning och accepterar kunden inte detta så blir det tack och adjö
Vill kunden själv köpa in mtrl så ser jag till att det är av bra kvalite och jag lämnar givetvis garanti på jobbet men inte materielen
Redigerat:
Jag tror nog vi har samma. Malmbergs håller ju inte på och löjlar sig med en massa konstiga differentierade rabattbrev.U Uffe A skrev:
Sälja under inköpspris finns inte heller med på min karta (ja det ska vara något överblivet som jag bara vill bli av med då). Däremot har jag slutat att tänka i banorna att det ska vara pålägg och vinst på materialet. Grossisterna verkar vara alltför pressade för att kunna erbjuda oss något i utrymmet mellan. Grossen är ju ett mellanled som vill ta sin kaka av vinst, där är ju elbutik lika, men mycket mer slimmad organisation, som inte käkar av vinsten lika mycket.
Jag kan kasta på några procent, mest typ en avrundning uppåt. Det är arbetet man får leva på.
Men jag skrev ju mängder av anledningar till att man inte kan använda Malmberg ovanför, såg du inte? Ska du inte bemöta?U Uffe A skrev:
Har Malmberg snabbkopplingar, kan man fälla skenorna och är det S-märkt exempelvis?
Som jag tidigare skrev så är det ju kunden som till syvende och sist bestämmer (för de som inte förstår är det ett skånskt-danskt uttryck som säger att det kunden vill betala är det pris du kan ta utE El-Löken66 skrev:
Hade det här varit humortråden hade jag bifogat en bild av en dissekerad groda
Kan detta tolkas som fusk med RLT av Skatteverket?U Uffe A skrev:
Att medvetet välja billigt materiel som tar dubbla tiden att installera som proffs?
Bara skojade, kör du med din Malmberg, kom bara inte dragandes med den lille Praktikern.
Köper belysning och kabel på Malmbergs de har väldigt bra priser på dessa produkterE El-Löken66 skrev:
Har även köpt en del av deras smarta produkter bara för att prova om de uppfyller förväntningarna
Själv tycker jag att AEG från Solar är det som ger mest valuta för pengarna till en kund som inte vill spendera för mycket
Skulle det vara till mig själv jag skulle satt upp något (vilket jag gjort) så är det Hager och Schneider om gäller
Jag uppskattar bra kvalite även om det kostar mer.
SKVt ror jag inte ifråga sätter fördelningen av kostnaden om de inte ser en för stor diff mot arbetskostnad än vad som är normalt, ånga fallglöm inte att de har granskat m
Jag har aldrig fått backning på detta vid Rot jobb
Däremot har jag fått skäll för att jag inte tog ut körersättning från en trogen kund dom bodde på vägen hem så att det inte blev någon extra kostnad för mig att köra dit (men det ämnet avhandlas ju i andra trådar här så det behöver vi inte fördjupa oss i)
Sedan dess har jag alltid debiterat kör ersättning
Jag har aldrig fått backning på detta vid Rot jobb
Däremot har jag fått skäll för att jag inte tog ut körersättning från en trogen kund dom bodde på vägen hem så att det inte blev någon extra kostnad för mig att köra dit (men det ämnet avhandlas ju i andra trådar här så det behöver vi inte fördjupa oss i)
Sedan dess har jag alltid debiterat kör ersättning
Ja det är nog väldigt vanligt att spekulanterna omedelbart flyr när de inser att elcentralen har fel fabrikat...E El-Löken66 skrev: