506 112 läst ·
161 svar
506k läst
161 svar
Målat våtrumsmatta/tapet i badrum, före och efter!
hej undrar vilken färg du hade på golvet, våtrumsfärg? Våtrumsgrund? Eller annan?R Royen skrev:[bild]
Så här såg det ut innan min lilla målning
[bild]
Och efteråt, jag har inget ljust därinne så det blir lite missvisande med kamera blixt osv. Men på det stora hela ser det klart bättre ut och nu med lacken på så blev det också slitstarkt.
Har gnuggat som en tok på ett dolt hörn med fuktigt finger, fuktig trasa och rengöringsmedel men verkar inte påverka lacken så jag skulle säga att det håller bra. Det har inte heller den här klibbiga känslan som folk har rapporterat om, mina sockar följde med ut igen faktiskt .
Jag är nöjd och tror nog det här kommer hålla ett bra tag. Blev lite nervös när jag la på lacken då det såg ut att bli väldigt flammigt men det jämnade till sig bra vid torkning, körde två laget. Finns viss skiftning i ytan på några ställen, osäker på om det beror på lacken eller färgen dock. Så är du ute efter perfekt resultat så kanske detta inte är rätt väg för dig men för 1000kr så är det klart värt att prova.
Vilket lack körde du på och hur länge höll det?
Om du ff är inne här så kan du väl svara ärligt….
vilket lack hade du och hur länge höll golvet sedan?R Royen skrev:Jag använde midun väggfärg från byggmax faktiskt, asfalts grå. Lite mörkare än jag tänkt mig. Testade med Hagmans golvfärg som egentligen rekommenderades i färghandeln men målade olika delar av golvet med dessa två och de hade ungefär samma hållfasthet enligt mina ganska ovetenskapliga gnugg tester så körde med byggmax som var i bättre kulör.
Utan klarlacken så var bägge två kassa på golv skulle jag säga. Hade slitits väldigt fort.
Om du ff är aktiv här så kan du väl skriva o berätta hur det gick
hej om du ff är inne här ibland så vilket lack la du ovanpå färgen?T tompabighouse skrev:Jag målade mattan i badrummet på landet.
Körde våtrumstäck i den färgen jag ville ha 2-3 lager. Jag tvättade bara golvet noga och ruggade försiktigt på ytan innan.
Avslutade med golvlack som jag bara rollade på efter färgen torkat.
Färgen är mjuk som tidigare nämts ovan måste du lägga en lack på.
Det har hållit i 1 år nu ser bra ut
Catharina Åberg skrev:
Jag har redan skrivit vad jag använde flera gånger i tråden.
Ena badrummet har jag byggmax väggfärg med Hagmans klarlack 1k ovanpå. Det andra Hagmans golvfärg och sedan samma klarlack ovanpå. Bägge ser fortfarande lika bra ut,
Hej! Jag vill beta exakt hur du gjorde? Jag vill göra samma sak exakt.R Roland112 skrev:Hej
Har ett hus från -90 som vi köpte i år. Har nu ägnat någon vecka med att göra om det lilla badrummet genom att måla om med alcros våtrumsfärg som går att blanda till vilken kulör man vill. Dvs jag har målat golvet grått, och väggar och tak vitt. I samma veva bytte jag ut alla badrumsmöbler.
Total kostnad för färg, badrumsmöbler osv: 6000kr så det är inga stora pengar men ändå känns rummet helt fantastiskt.
Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.
Före:
[bild]
Efter:
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joewa Mobhlak skrev:
Jag svarar på dej på detta också, jag forskade själv en del innan jag gav mig på det. Vad gjorde att en del lyckades och inte andra att måla en ful gammal matta i badrummet….med våtrumsfärg alltså…hade det varit en ny matta som legat där så hade det blivit 2 k färg istället men jag ville ha en våttät matta nu.
Jag målade golvet. Använde Beckers våtrumsgrund och våtrumststäck. Läste, i detta forum, att de som lyckats med resultatet hade använt just denna färg, och jag instämmer med detta. Blev kanon. Pratade med folk som målat o byggt mkt…dock säger badrumsrenoverare att de vet bäst…och så går inte att göra… men det gick visst. Hot kanske!?
Det var inget mjukmedel kvar i mattan dock fr 89 vilket är viktigt. Badrummet var 30 +. Försäkringen tar inte skador…hävdar de. Där har de rätt, men de tar inte skador som kommit från dusch ändå om badrummet är så gammalt. Inget tydde på att det var något skadat under, ett välvårdat badrum och bra underarbete och relining utfört i badrummet.
Började med klorin för att få bort en del missfärgningar etc på mattan, slipduk lätt sedan, målartvätt, slutligen t röd som fick sitta kvar, ingen avsköljning efteråt.
Fick torka ordentligt innan målning, ca 2 dygn innan jag tog t röd. Sedan ett par dygn efter t röden också. Tog bort gammal silikon före målningen oxå, se till att allt är borta, går inte att måla på detta, färgen lossnar efter ett tag då. Använde hårtork så det lossnade och skrapa/rakblad,
En strykning av våtrumsgrunden. Sedan tork i ett dygn, sedan 2 strykningar med våtrumstäcken. Lät golvet torka i ett par dygn innan målningen. Tänk på att ha bra värme så det torkar. Jag satte igång en hårtork i badrummet efter målningen med våtrumstäcken så det skulle torka bättre. Hängde den i taket. 2-3 timmar och hade 23-25 grader ca sedan under torkningen. Använd en bra roller, ej skumgummi. Måla åt ljusets riktning annars ser det flammigt ut när det torkat.
Vänta 10 dagar så det torkar och härdar ordentligt innan ni duschar på golvet.
Torka upp ordentligt efter dusch. Detta kommer garanterat hålla i flera år om torkar upp efter duscharna. Duschar utan kabin…
Tänk på att färgen mörknar ngt den närmaste tiden, i 5-6 v ca. Färgen såg ljusare ut efter målningen än på färg provet men det blev alltså ngt mörkare med tiden alltså.
Redigerat:
1,5 dygn, tänk på att rolla åt samma håll, det blir mer flammigt när det torkar…börja med kanterna med pensel…A Andy78 skrev:
Har en kollega som målar mkt…renoverar hus och målar om möbler, en kvinna på 65 år, hon sa att man kan lägga på ett lack efteråt, Hagman klarlack 1 komponent. Detta lack tränger ut fukt men tar inte in. Det var ngn här på forumet som hade lagt detta lack ovanpå när deras golv typ inte härdade så hårt. Men de hade använt annan våtrumsfärg. Damm fastnade och de sa att golvet blev jättebra när lacket kom på. Men jag har inte behövt att göra det. Det är torrt och så hårt som det måste vara.
Jag hade inget mjukmedel kvar i plastmattan, gjorde ett kanon underlagsarbete och valde rätt våtrumsfärg med ett lager våtgrund först.
Först tänkte jag att det skulle bli en tillfällig lösning, men nu fattar jag att det kommer att hålla länge om man torkar upp allt vatten ordentligt med handduk efter duschningen. Det tar en minut att göra…
Kan tillägga att jag inte tog bort toalettstolen, ville inte röra de gamla fungerande rören, utan skar bort silikonen men hjälp av värmen o rakblad, i höjd med stolen el ngt in under den. Hade tur, toaletten läckte inte. Toalettstolen var tämligen ny, ditsatt ordentligt med silikon sedan tidigare. Tog bort det gamla silikonet mellan kaklet och mattan också, det tog ganska lång tid det. Efteråt ca 2 veckor satte jag dit nytt lager silicon, målade inte de sista 2 mm upp på kanterna, där kaklet började, detta för att silikonet, det nya inte ska komma i närheten av färgen. Man kan lägga 7tec istället för silikon runt toalettstolen om det behövs, sa en färghandlare, det hade han gjort i sitt badrum när han målat plastmattan där. 7tec går att måla på utan att färgen flagnar. Men det har inte jag behövt heller. Toalettstolen sitter som berg och läcker inte.
Jag testade att måla lite bakom toaletten både med och utan grund innan jag målade badrummet. Såg att färgen satte sig ordentligt efter en vecka drygt.
Kolla bara att mattan sitter fast ordentligt runt brunnen innan du börjar måla…
en sak till, jag lät klorinet vara kvar på mattan 2-3 dygn också. Sammanlagt var jag utan duschen i knappt 3 veckor. Toaletten använde jag utan att gå på golvet de första dagarna efter målningen.
Redigerat:
Hej!R Roland112 skrev:Hej
Har ett hus från -90 som vi köpte i år. Har nu ägnat någon vecka med att göra om det lilla badrummet genom att måla om med alcros våtrumsfärg som går att blanda till vilken kulör man vill. Dvs jag har målat golvet grått, och väggar och tak vitt. I samma veva bytte jag ut alla badrumsmöbler.
Total kostnad för färg, badrumsmöbler osv: 6000kr så det är inga stora pengar men ändå känns rummet helt fantastiskt.
Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.
Före:
[bild]
Efter:
[bild]
Jag undrar om du kan ge mig detaljer eftersom jag vill måla om badrummet hemma.
Hälsningar
Hesham
Rekommenderar Jotun 3 stjärnor golvfärg. Fäster på alla underlag. Utan så mycket underarbete.R Roland112 skrev:Det som är a och o för bra fäste för färgen är som vanligt underarbetet. Enklast är att riva ut allt i badrummet så man har fria ytor. Därefter tvättar man med målartvätt och en grövre svamp så man får bort all smuts och fett. Därefter spolade jag av hela badrummet med vatten, lät det torka och sprayade sedan T-röd i hela rummet och torkade av. Därefter tog jag ett fintfint sandpapper och drog några snabba drag över ytan, därefter började målningen. RIktigt kul!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Målat med trägrundfärg på tapet – blir det problem?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bubblor efter målat på tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Tips på renovering äldre badrum m våtrumsmatta/tapet?
Fritidshus -
Har målat på tapetlim + spackel - blev inte bra. Vad gör jag nu?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tidigare ägare målat över tapet
Bostadsrätt