506 108 läst ·
161 svar
506k läst
161 svar
Målat våtrumsmatta/tapet i badrum, före och efter!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det är svårt att göra utan dokumentation, så en bild och mät tjockleken
Det som kan hända är att lösningsmedel reagerar med tapeten och man får en mjuk och halvkladdig yta. Men en vattenbaserad våtrumsfärg ska inte vara några problem
Det som kan hända är att lösningsmedel reagerar med tapeten och man får en mjuk och halvkladdig yta. Men en vattenbaserad våtrumsfärg ska inte vara några problem
Mäta tjockleken? Jag upprepar som en papegoja nu känner jag.
Ska man safea så är det egentligen själva bården som stör mig mest så kunde man måla bara den, i nån blå nyans, så vore det bättre än hur det ser ut nu. Och såpass högt upp på väggen hade det inte gjort så mycket om det blev lite kladdigt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man safea så är det egentligen själva bården som stör mig mest så kunde man måla bara den, i nån blå nyans, så vore det bättre än hur det ser ut nu. Och såpass högt upp på väggen hade det inte gjort så mycket om det blev lite kladdigt...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det sägs att äldre och tunnare tapeter är mindre känsliga, men jag tror inte det gör någon skillnad. Personligen skulle jag nog bara rengjort ytan med målartvätt och målat med Jotun Lady, matt våtrumsfärg i valfri bruten kulör.
Jag gillar den blåa färgen där
Jag gillar den blåa färgen där
Att det blir ohälsosamma ångor tänker man då eller?useless skrev:
Vad räknas som gammal i det här sammanhanget? 19 år? Anticimex skulle väl säga att det är fallfärdigt, men i mina ögon är allt från 2000-talet fortfarande ganska nytt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Jag målade mattan i badrummet på landet.Johannes Carlsson skrev:
Körde våtrumstäck i den färgen jag ville ha 2-3 lager. Jag tvättade bara golvet noga och ruggade försiktigt på ytan innan.
Avslutade med golvlack som jag bara rollade på efter färgen torkat.
Färgen är mjuk som tidigare nämts ovan därför måste du lägga en lack på.
Det har hållit i 1 år nu ser bra ut
Här är det ju bara tal om att måla väggar, känns mindre problematiskt än att måla golvet...? Jag bara funderar på om tapeten "löser upp sig" och inte håller fukten ute längre?
Men varför gör inte folk detta oftare isåfall (eller gör de det?) Jag fattar ju att målarfärg inte ersätter en renovering, men det kan ju vara så att man inte gillar färgvalen som föregående ägare gjort. 
Om man gör det själv antar jag att du menar? Jag har dock svårt att motivera en hel badrumsrenovering när det enda som stör mig med badrummet är bården på väggen och hela huset är i mer eller mindre behov av förbättring...S Stadsfiskalen skrev:
Jag har rivit ner en bård och målat väggmattan precis som du tänker. Det är nu 13 år sen och badrummet är fortfarande fint. Finns ett par skavmärken men det är väl de enda skavankerna.
Skaffa en liten burk färg och provmåla på undanskymd plats så ser du om det funkar.
Skaffa en liten burk färg och provmåla på undanskymd plats så ser du om det funkar.