506 118 läst ·
161 svar
506k läst
161 svar
Målat våtrumsmatta/tapet i badrum, före och efter!
Hej ska måla oxå, vilken lack valde du efter vårtrumstäck? hur ser det ut nu?T tompabighouse skrev:Jag målade mattan i badrummet på landet.
Körde våtrumstäck i den färgen jag ville ha 2-3 lager. Jag tvättade bara golvet noga och ruggade försiktigt på ytan innan.
Avslutade med golvlack som jag bara rollade på efter färgen torkat.
Färgen är mjuk som tidigare nämts ovan därför måste du lägga en lack på.
Det har hållit i 1 år nu ser bra ut
vilken golvfärg använde du? Våtrumsfärg el golvfärg?ColbyTheBear skrev:Hadde proffs här som målar käket och de sa att det går bra. Att förarbetet är viktigast. det svåraste var att få bort silikon rundt den gamla duschen. Det var silikonsmitta på halva golvet .
Gick åt mycket t-Röd, tvätta först hela golvet med ammoniak, stärkt som @&&kr, sedan t röd, sedan slippapper nr120.
Hadde förs en häftgrund på och därefter 4 strök golvfärg.
Fin och torr nästa dag.
i värsta fall blir det att riva golv och väggmatta nästa sommar e nog Covid-19 då med...
Målade mattan i vårt badrum från 97 för ett år sen och det blev jättebra. Inget klibb alls! De viktigaste (för mig) tipset jag fick var att inte använda våtrumsfärg på golvet. Utan golvfärg hör hemma på golv. Efter att flera grannar i vårt område gjort på olika sätt är vi väldigt nöjda med vårt resultat då deras klibbar. Körde målartvätt, följt av två vändor t-röd och sen två lager golvfärg för betong. Efter 24 timmar var det torrt och klibbfritt, men väntade ändå 7 dagar innan vi började använda badrummet som vanligt. Lycka till!
Hej nackdelen är att mitt golv är äldre och mer slitet och tvätta man med t röd etc så tar man bort skyddet…det fäster bättre absolut…man har inget våtrumsskydd alltså…SarahJulia skrev:
Målade mattan i vårt badrum från 97 för ett år sen och det blev jättebra. Inget klibb alls! De viktigaste (för mig) tipset jag fick var att inte använda våtrumsfärg på golvet. Utan golvfärg hör hemma på golv. Efter att flera grannar i vårt område gjort på olika sätt är vi väldigt nöjda med vårt resultat då deras klibbar. Körde målartvätt, följt av två vändor t-röd och sen två lager golvfärg för betong. Efter 24 timmar var det torrt och klibbfritt, men väntade ändå 7 dagar innan vi började använda badrummet som vanligt. Lycka till!
Därför slänger jag ut frågan…är inne på att måla med våtrumsfärg efter att ha tagit bort allt fett och silikon med t röd, målartvätt ev ammoniak. Läste att någon fick dåligt resultat och målade sedan med en golvfärg, hagmans en komponent och fick ett bra resultat….
min någon läser detta och har testat det så skriv hur resultatet blev…
Okej, men tätskiktet försvinner inte för att man tvättar med t-röd. Så länge mattan är hel är det bara att köraCatharina Åberg skrev:
Hej nackdelen är att mitt golv är äldre och mer slitet och tvätta man med t röd etc så tar man bort skyddet…det fäster bättre absolut…man har inget våtrumsskydd alltså…
Därför slänger jag ut frågan…är inne på att måla med våtrumsfärg efter att ha tagit bort allt fett och silikon med t röd, målartvätt ev ammoniak. Läste att någon fick dåligt resultat och målade sedan med en golvfärg, hagmans en komponent och fick ett bra resultat….
Har testat flera varianter.
Att måla med våtrumstäck funkar alldeles utmärkt om man gillar klibbiga golv.
Om du använder våtrumsfärg så måste du lägga på en vattenburen golvlack.
Nu till nästa projekt ska jag istället välja
2 Kompotents golvfärg från Beckers.
Samma som du använder för att måla betonggolv inom industrier eller likande.
Den tål dessutom väta bättre än vanlig golvfärg och har ett mycket starkare ytskikt mot slitage.
Att måla med våtrumstäck funkar alldeles utmärkt om man gillar klibbiga golv.
Om du använder våtrumsfärg så måste du lägga på en vattenburen golvlack.
Nu till nästa projekt ska jag istället välja
2 Kompotents golvfärg från Beckers.
Samma som du använder för att måla betonggolv inom industrier eller likande.
Den tål dessutom väta bättre än vanlig golvfärg och har ett mycket starkare ytskikt mot slitage.
Du måste lägga på en golvlack över våtrumsfärgen. Den kommer definitivt klibba annars.Catharina Åberg skrev:
Hej nackdelen är att mitt golv är äldre och mer slitet och tvätta man med t röd etc så tar man bort skyddet…det fäster bättre absolut…man har inget våtrumsskydd alltså…
Samma, Beckers grund och täck.R RobertoG skrev:
Jag antar att det beror på hur mycket av mjukmedlet som finns kvar i mattan. Finns det bättre färg för ändamålet, som spärrar det från att tränga igenom och tål vattenbegjutning är det väl bara köra på det. Men för mig funkade vanlig våtrumsfärg klockrent.