Fönster är en känslig byggnadskonstruktion, men om du underhåller dina träfönster kan de hålla i princip hur länge som helst. Färgen både skyddar och ger lyster åt husets ögon.

Du kan läsa artikeln här: Målarskolan del 6: Måla fönster
 
Det borde finnas lite bokförlag så dom som är intresserad av att renovera äldre fönster kan fördjupa sig. Finns några bra böcker jag har läst om det.

Men att grundmålar ner i kittfalsen der har jag aldrig läst om. Lite rå linolja är bra att stryka på innan man kittar så suger inte träet linoljan från kittet.

Kittstämjärn det verktyget kan jag rekommendera.

Bra skrivet annars.
 
Förstår inte heller det där med att måla i kittfalsen. Målade mina gamla fönster från början av 1900-talet förra året, inte ett enda var målat i kittfalsen ...?
 
Sen finns det gamla fönster som tydligen inte behöver målas alls. Bor i ett hus byggt 1933 och den förre ägaren hade inte brytt sig om att måla fönstren på 44 år. De var trärena och stenhårda i träet. Årsringarna ligger så tätt att de knappt går att urskilja. Snacka om kvalitetsträ.
 
  • Gilla
gmogmo och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[länk]

Jag målar fönster nu och här är det bästa tips jag fått! Slippa all jäkla maskeringstejp!
Fast om man övar lite på att sparmåla behöver man inte ens göra det där. Det blir en perfekt färgkant direkt från penseln.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E Eld skrev:
Fast om man övar lite på att sparmåla behöver man inte ens göra det där. Det blir en perfekt färgkant direkt från penseln.
En kvinna uttrycker "Ain't nobody got time for that" med text över bilden, ser ut att stå utomhus framför en tegelbyggnad.
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Förstår inte heller det där med att måla i kittfalsen. Målade mina gamla fönster från början av 1900-talet förra året, inte ett enda var målat i kittfalsen ...?
Det beror ju på vilken typ av kitt som används och dessutom vilken kulör det är på kittet och på fönsterfärgen.

En fals av linoljekitt håller sig snyggare och håller längre om den målas.
 
Angående kittfals. Linoljekitt är absolut enklast att arbeta med men om man ska måla över det med någon annan typ av färg än linoljefärg så måste man låta den torka i flera veckor efter kittning innan man kan måla. Om man har för bråttom så blir falsen skrynklig.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Det tar inte längre tid alls. Att smeta färg över högt och lågt, det tar tid det.
 
Moderna träfönster typ SP, har nån behövt måla om dessa nånsin? Mina föräldrar satte in såna runt 1985 och visst nåt har väl möjligen lite färgsläpp. I vårat hus sattes dom in 1998 och ser ut som nya fortfarande.
 
Tomture61
Har detta att fixa i sommar , fönster från 2008 🙄
Varför ingen lodrät skarv .....
Närbild på ett fönster från 2008 med fokus på en skarv utan lodrät anslutning, visar en del av karmen och droppande regn på listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har detta att fixa i sommar , fönster från 2008 🙄
Varför ingen lodrät skarv .....
[bild]
En gissning är att du får ändträ ner mot karmen där det enkelt sugs upp vatten. Dock undrar jag varför skarven inte är spacklad.
 
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[länk]

Jag målar fönster nu och här är det bästa tips jag fått! Slippa all jäkla maskeringstejp!
En komplettering till det här tipset om någon tänker göra likadant (vilket jag kan rekommendera) är att skrapa bort färgen efter 4-5 timmar och inte vänta 2 dagar som jag gjorde med ett fönster. Färgen blev mycket hårdare då och var besvärligare att skrapa bort snyggt. Men efter 4-5 timmar fungerar det kanon!
 
  • Gilla
Mats 68
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Fönster är en känslig byggnadskonstruktion, men om du underhåller dina träfönster kan de hålla i princip hur länge som helst. Färgen både skyddar och ger lyster åt husets ögon.

Du kan läsa artikeln här: Målarskolan del 6: Måla fönster
Kompletterar artikeln med ett knep jag lärde mig av den bästa målaren jag haft.
Han bredde ut en gammal presenning på marken, ställde två bockar på den, två längre plankor/brädor mellan bockarna och lade sedan fönstren på plankorna. När skrap- och sliparbetet var klart vek han ihop presenningen så det bildades en "pip" och hällde allt skräp i en säck.
Vid ett annat tillfälle målade han även fönstren liggandes på bockarna/plankorna.
Väldigt skönt tyckte jag att slippa allt färgavskrap på marken.
(PS. Funkar bra även vid fasadmålning. Klipp en gammal presenning i meterbreda remsor och lägg utmed grunden)
 
  • Gilla
MasterP och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.