På konsumentens sida
· 3 618 inlägg
Fönster är en känslig byggnadskonstruktion, men om du underhåller dina träfönster kan de hålla i princip hur länge som helst. Färgen både skyddar och ger lyster åt husets ögon.
Du kan läsa artikeln här: Målarskolan del 6: Måla fönster
Du kan läsa artikeln här: Målarskolan del 6: Måla fönster
Det borde finnas lite bokförlag så dom som är intresserad av att renovera äldre fönster kan fördjupa sig. Finns några bra böcker jag har läst om det.
Men att grundmålar ner i kittfalsen der har jag aldrig läst om. Lite rå linolja är bra att stryka på innan man kittar så suger inte träet linoljan från kittet.
Kittstämjärn det verktyget kan jag rekommendera.
Bra skrivet annars.
Men att grundmålar ner i kittfalsen der har jag aldrig läst om. Lite rå linolja är bra att stryka på innan man kittar så suger inte träet linoljan från kittet.
Kittstämjärn det verktyget kan jag rekommendera.
Bra skrivet annars.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Förstår inte heller det där med att måla i kittfalsen. Målade mina gamla fönster från början av 1900-talet förra året, inte ett enda var målat i kittfalsen ...?
Sen finns det gamla fönster som tydligen inte behöver målas alls. Bor i ett hus byggt 1933 och den förre ägaren hade inte brytt sig om att måla fönstren på 44 år. De var trärena och stenhårda i träet. Årsringarna ligger så tätt att de knappt går att urskilja. Snacka om kvalitetsträ.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
https://www.instagram.com/reel/DHVH1HyIvkZ/
Jag målar fönster nu och här är det bästa tips jag fått! Slippa all jäkla maskeringstejp!
Jag målar fönster nu och här är det bästa tips jag fått! Slippa all jäkla maskeringstejp!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Det beror ju på vilken typ av kitt som används och dessutom vilken kulör det är på kittet och på fönsterfärgen.A Andreas12345 skrev:
En fals av linoljekitt håller sig snyggare och håller längre om den målas.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Angående kittfals. Linoljekitt är absolut enklast att arbeta med men om man ska måla över det med någon annan typ av färg än linoljefärg så måste man låta den torka i flera veckor efter kittning innan man kan måla. Om man har för bråttom så blir falsen skrynklig.
Moderna träfönster typ SP, har nån behövt måla om dessa nånsin? Mina föräldrar satte in såna runt 1985 och visst nåt har väl möjligen lite färgsläpp. I vårat hus sattes dom in 1998 och ser ut som nya fortfarande.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 302 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 302 inlägg
En komplettering till det här tipset om någon tänker göra likadant (vilket jag kan rekommendera) är att skrapa bort färgen efter 4-5 timmar och inte vänta 2 dagar som jag gjorde med ett fönster. Färgen blev mycket hårdare då och var besvärligare att skrapa bort snyggt. Men efter 4-5 timmar fungerar det kanon!Ossian K Olsson skrev:
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Kompletterar artikeln med ett knep jag lärde mig av den bästa målaren jag haft.Redaktionen skrev:
Han bredde ut en gammal presenning på marken, ställde två bockar på den, två längre plankor/brädor mellan bockarna och lade sedan fönstren på plankorna. När skrap- och sliparbetet var klart vek han ihop presenningen så det bildades en "pip" och hällde allt skräp i en säck.
Vid ett annat tillfälle målade han även fönstren liggandes på bockarna/plankorna.
Väldigt skönt tyckte jag att slippa allt färgavskrap på marken.
(PS. Funkar bra även vid fasadmålning. Klipp en gammal presenning i meterbreda remsor och lägg utmed grunden)
Klicka här för att svara