37 419 läst ·
122 svar
37k läst
122 svar
Mäklare "ljög" om godkänt avlopp?
Om nu avloppet var inrättat och WC:t anslutet innan denna paragraf tillkom kan det ju möjligen fortfarande vara tillåtet.Claes Sörmland skrev:
Vad gäller kontrollanter lär det ju t.o.m. vara så att de ofta går på byggmästarens linje fast byggherren betalar och är uppdragsgivare.Intet skrev:
Detta föranleder att man tydligen ska spela in mäklares svar på frågor i samband med visning eller i samband med frågor på tel.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.
Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".
Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.
Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Nej, det verkar onödigt och skapar en massa konflikter. Mäklaren är luftlandsatt som förmedlare och kan i princip inte svara på några frågor om fastigheten, mäklaren har ingen teknisk kunskap alls kring fastigheten och heller ingen juridisk kunskap utöver vad som står i prospektet. Men är en viss fråga viktig att utreda som köpare så gör man det genom att undersöka fastigheten fysiskt eller begära ut avloppstillståndet från kommunen.M marikristin skrev:
Behöver man information från säljaren för den utredningen så ser man till att få det direkt från säljaren skriftligt genom att emaila en fråga eller föra in det i köpeavtalet. "Säljaren utfäster att fastigheten har egenskapen X."
Redigerat:
I prospektet över huset borde det finnas en beskrivning av avloppslösningen. Finns besiktningsprotokoll borde det framgå i vilket skick anläggningen är. Om avloppslösningen är beskriven tycker jag att du ska vända dig till mäklaren och hävda fel eftersom anläggningen enligt kommunen inte finns. Om du bestämmer dig för att bygga ny anläggning bör du anmäla till kommunen och ta in fler offerter samt referenser. 140ksek tycker jag låter i överkant. Har själv fått offert på strax under 100k.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.
Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".
Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.
Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Tyvärr så är det så. Du är skyldig enligt din undersökningsplikt, jordabalken, att ta reda alla fakta innan köp. I det här fallet med kommunen.G Gesseman skrev:Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"
Huset vi flyttade in i när jag var 12, 1983, hade tvåkammarsystem anlagt med wc 1951. Utloppet gick ut i åkerdräneringen intill, hur mycket tillståndskrav som fanns 1951 har jag ingen aning om. Detta ersattes av ett modernt trekammarsystem med någon slags filterbädd 1985-86 nångång. Filterbädden förklarades i sin tur olaglig i början av 2020-talet då den "saknade luftrör".Kardanaxel skrev:
Detta är en historia för sig, jösses amalia...🤪
Fast man kan ju tycka att det borde gå att få skadestånd från mäklaren ifall denne bevisligen påstått något som inte var sant. Ifall mäklaren inte vet svaret på en fråga är det väl rimligt att mäklaren säger det istället för att chansa och säga något som låter bra. Mäklaren kan även friskriva sig genom att säga, "jag vet inte, men säljaren påstår att avloppet är godkänt, men ni bör kolla med kommunen" Det normala borde ändå vara att en yrkesman står för sina misstag.Claes Sörmland skrev:
Nej, det verkar onödigt och skapar en massa konflikter. Mäklaren är luftlandsatt som förmedlare och kan i princip inte svara på några frågor om fastigheten, mäklaren har ingen teknisk kunskap alls kring fastigheten och heller ingen juridisk kunskap utöver vad som står i prospektet. Men är en viss fråga viktig att utreda som köpare så gör man det genom att undersöka fastigheten fysiskt eller begära ut avloppstillståndet från kommunen.
Säljaren har inte angett att det enskilda avloppet hade något föreläggande, annars var icke fungerande eller hade problem. Det finns en frågelista för sådant som säljaren fyller i. Då måste väl mäklaren kunna förmedla det till spekulanter utan att som budbärare blir ansvarig för eventuella felaktiga uppgifter från säljaren?L lbgu skrev:Fast man kan ju tycka att det borde gå att få skadestånd från mäklaren ifall denne bevisligen påstått något som inte var sant. Ifall mäklaren inte vet svaret på en fråga är det väl rimligt att mäklaren säger det istället för att chansa och säga något som låter bra. Mäklaren kan även friskriva sig genom att säga, "jag vet inte, men säljaren påstår att avloppet är godkänt, men ni bör kolla med kommunen" Det normala borde ändå vara att en yrkesman står för sina misstag.
Som jag uppfattat det är alla avlopp tillståndspliktiga. Så länge kommunen inte får upp ögonen för det får man förstås inga förelägganden. Och om man kan visa att det uppfyller dagens krav lär man inte heller få det. Men det gäller att komma ihåg att avloppet blir otillåtet om det saknar tillstånd eller om det inte klarar dagens krav på rening. Men ett föreläggande får man först när kommunen upptäcker att så är fallet.Kardanaxel skrev:
Om man förmedlar andras uppgifter som man inte har någon tillförlitlig kunskap om är det väl naturligt att säga i stil med "Enligt säljaren är avloppet godkänt".Claes Sörmland skrev:
Svarar man bara direkt "Ja" så ges intrycket att mäklaren verkligen vet att avloppet är godkänt.
En mäklare med ett uns av rutin kan ju inte låtsas som att den tror att allt som säljaren påstått är sant. Att lita på en säljares ord gör väl bara rent naiva människor. Säljare vill i princip alltid beskriva säljobjektet som bättre än vad det är.
Man förväntas som köpare och säljare förstå vad en mäklare är. En luftlandsatt säljassistent som vet hur överlåtelseprocessen går till. Och mäklaren kan inte ha annan info om objektet än den säljaren meddelar.L lbgu skrev:
Då skulle aldrig några objekt förmedlas.L lbgu skrev: