Claes Sörmland
T Turranius skrev:
Vi ville mest ha svar på om mäklaren hade nått ansvar för prospektet eller innehållet i den.
Ok, det var ju ett lite annorlunda skäl till att tvista via tingsrätten.

A alexanderlukas skrev:
Det svenska systemet med bara en mäklare ställer till det för köpare. I andra länder är uppdelningen mer tydlig. Säljarens mäklare företräder säljaren och köparens mäklare företräder köparen.
I sverige företräder den inblandade mäklaren båda partner.

//

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
G Gesseman skrev:
Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"

Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.

Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".

Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.

Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Min rekommendation är att ta det vidare till FRN (helt gratis för dig). Dessvärre ingen garanti att du får någon ersättning eftersom det är ord mot ord, men kan du bevisa att detta var av vikt för dig samt ev. betalat överpris för en bostad där det saknas godkänt avlopp (mäklarvärdering), så ökar dina möjligheter. Lycka till!

J jonte0 skrev:
I sverige företräder den inblandade mäklaren båda partner.

//
I teorin. I praktiken är mäklaren mycket medvetet om vem som betalar hans räkningar och agerar därefter. Gäller andra yrken också där någon anses neutral men självklart har press på sig att leverera det uppdragsgivaren förväntar sig.

M Mar_led skrev:
Varför är folk så nedvärderande till kommunanställda i alla möjliga forumtrådar? Det raljeras om inkompetenta tjänstemän som i princip är idioter utan verklighetsuppfattning som bara klickar på tangentbordet, sitter och dricker kaffe hela dagen och själva hittar på konstiga regler, väldigt tråkig inställning.
Till en del har du svaret själv. Just det att du är medveten om att det är en spridd uppfattning att kommunalanställda är inkompetenta/lata. Vilka personer söker sig frivilligt till en sådan arbetsplats? Antagligen inte de kompetenta/driftiga då de knappast vill jobba på ett ställe där folk har rykte om sig att var lata/inkompetenta. Så av den anledningen är det oftast inte de bästa på arbetsmarknaden som står i kö för att jobba hos kommunen.

En annan anledning är att styret oftast inte har något större intresse att det fungerar effektivt. De är mest intresserade att bli omvalda var 4e år + att deras främsta kompetens är ett välsmort munläder och oftast saknas kompetens/fallenhet för att leda en stor organisation. Och att göra de saker som skulle krävas för att kommunen skulle fungera effektivt skulle säkert kosta en massa röster från missnöjda kommunalarbetare och deras familjer.

Jag ser bara hur det är i min egen kommun. Alla större kommunala byggprojekt går alltid väldigt mycket över budget. De som jobbar på kommunen klagar ofta på ledning, de har även väldigt hög sjukfrånvaro. Massor med signaler om att det inte sköts särskilt bra.

M Mar_led skrev:
Det finns ofta möjlighet att söka dispens med längre slamtömningsintervall för fritidshus till vartannant år, men det är ju fastighetsägaren som måste kolla upp det själv och isf ansöka, det är inget som kommunen frågar om.
Går inte här. En sak som skulle göra det enklare/effektivare vore ifall reglerna för sådana saker vore likadana i hela landet. Skulle spara massor med pengar ifall inte varje kommun måste hitta på egna regler när det gäller saker som borde funka likadant var man än bor i landet. Vad är logiken att det krävs olika slamtömningsintervall i olika kommuner t.ex.?

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
T Turranius skrev:
Så ja, det är bara att le och betala..
Nja, betala räcker. Le behöver man faktiskt inte göra. 😁

• Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Mäklarens roll
Det är märkligt att många likställer mäklare med säljare!?!?
Säljare likställs dessutom ofta med krängare, nasare etc…
En riktig/äkta säljare är egentligen en hjälpare för kunden till ett gott o riktigt/rätt köp (eller inget köp alls).
I vilket fall vad gäller produkter med lite komplicerad karaktär (som ett hus).
Alltså långt ifrån vad en mäklare håller på med. Trots att många vill tro det.
Hus köps mest på känsla inte på en teoretisk behovsanalys. Det kan många vittna om.
Det är husägaren man köper ett hus av, inte mäklaren.
Mäklarens uppgift verkar mest bestå i att värdera, annonsera, arrangera visningar och få till att avslut för säljaren. (Plus kanske lite till.)
Själva säljfasen har mäklaren passerat i och med att hen fått uppdraget att hjälpa säljaren att bli av med huset.
Känslomässigt är det också svårt för säljaren att själv sälja ett hus. Dessutom tycker/tror många att en mäklare är mer neutral.
Mäklarens affärsidé är att omsätta så många hus som möjligt till en så hög provision som möjligt så att vinst och löner maximeras.
därför ligger det på köparen att ta reda på vad man köper. Mäklarnas ofta ”glättiga” prospekt har sitt eget syfte.
Tänk på detta kära spekulanter. Ta din undersökningsplikt på allvar!
Många mäklare gör självklart ett jättebra jobb, är trevliga och underlättar köpet. Men det är viktigt att hålla reda på deras roll!

Systemet med att även köpare har mäklare är intressant, men frågan är om dessa ”köpmäklare” tar på sig ansvar för den tekniska biten…kankse/kankse inte…??? I vilket fall blir det en till part att arvodera ;-)

BirgitS
G Gilletorpet skrev:
Systemet med att även köpare har mäklare är intressant, men frågan är om dessa ”köpmäklare” tar på sig ansvar för den tekniska biten…kankse/kankse inte…??? I vilket fall blir det en till part att arvodera ;-)
Jag har hört en del från Nederländerna, där båda parter har en mäklare, men det är ju inte så att mäklarna är byggingenjörer utan de är även där folk som ska se till att säljare och köpare kommer överens om ett avtal. Det är normalt att säljaren fyller i en frågelista, att köparen anlitar en besiktningsman (avtal med besiktningsklausul), säljaren har ansvar för dolda fel. Mäklare jobbar både som sälj- och köpmäklare, man köper med samma mäklare som sen säljer ens egen bostad vanligen. Man diskuterar vad prospekt, avtal och besiktningsprotokoll etc. betyder med ens köpmäklare. Det blir ytterligare ett led mellan säljare och köpare vilket ökar risken för missförstånd på vägen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nanny Fine
G Gesseman skrev:
Jag köpte mitt hus i Maj 2025. Under visningen frågade jag mäklaren specifikt om avloppet var godkänt då mina föräldrar bor i grannkomun där de har dömt ut alla avlopp som inte är godkända och blivit en stor kostnad. Mäklaren svarade att "ja, avloppet är godkänt"

Spola fram till vinter och jag börjar känna en rejäl lukt av avlopp inomhus. trekammarbrunner ligger precis utanför köksfönstret så tänkte den kanske är full.

Jag beställer slamsug, och när killen kommer ut kollar han på trekammarbrunnen och säger att detta kommer bli utdömd. lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne. Jag svarar att mäklaren sa ju att den var godkänd? Enligt killen så är mäklares syn på "godkänt" i stort sett "inte utdömt ÄN".

Har fått offert på att fixa avloppet, ca 140 000. När jag ringde till kommunen verkar det inte ens finnas några papper på att fastigheten ska ha avlopp överhuvudtaget. hus från 1948 där tidigare ägare långt bak i tiden har gjort i stort sett allt själv, allt från bygga eget badrum till egensnickrad hydrofor för vattnet. Hade inte förvånat mig om han anlagt avloppet helt självt utan några tillstånd.

Är det en kostnad nu som bara är för mig att ta, eller har jag någon rätt till kompensation då mäklaren sa den var godkänd? Inget skriftligt någonstans om avloppet tyvärr så antar det är svårt att argumentera.
Vad står det i den bifogade objektsbeskrivningen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu verkar ju mäklare vara en yrkesgrupp som kan ljuga ihop precis vad som helst för att sälja och sedan gå fria eftersom det var köparen ansvar att kolla att det som utlovades stämde. Har själv köpt två ggr och sålt en, blivit blåst alla tre ggr på olika sätt av mäklare som är väldigt högt rankade på booli. Tänk om tex läkare satt och ljög på detta sätt, det skulle nog inte mäklaren själv uppskatta som patient.

S SanDitt skrev:
Nu verkar ju mäklare vara en yrkesgrupp som kan ljuga ihop precis vad som helst för att sälja och sedan gå fria eftersom det var köparen ansvar att kolla att det som utlovades stämde. Har själv köpt två ggr och sålt en, blivit blåst alla tre ggr på olika sätt av mäklare som är väldigt högt rankade på booli. Tänk om tex läkare satt och ljög på detta sätt, det skulle nog inte mäklaren själv uppskatta som patient.
Skillnad på att ljuga och inte veta.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Stor skillnad. Den typ av människa som bryr sig om sanningen svarar alltid "det vet jag inte". Någonsin hört en mäklare svara så?

Claes Sörmland
S SanDitt skrev:
Stor skillnad. Den typ av människa som bryr sig om sanningen svarar alltid "det vet jag inte". Någonsin hört en mäklare svara så?
Jodå, men på mäklarspråk heter det, "jag kollar upp det med säljaren". De lär sig nog på mäklarkursen att alltid erbjuda en lösning på frågor och problem. Utan lösning försvinner spekulanter.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
S SanDitt skrev:
Tråkigt att du blivit lurad av mäklare!
Som sagt. Mäklaren företräder säljaren och skiter i vilket, så länge som affären går igenom.
Det är som med ”bilsäjare” (kallar dem för bilexpediter;-), för så mycket sälj står de inte för, vill oftast bara få iväg bilen för att få ihop till sin provision = lön.
Tyvärr. Men det finns säkert undantag, speciellt på mindre orter där ryktet går fort…
Läkaren är däremot en säljare av behandling/läkemedel direkt till dig som köpare/kund. Så den jämförelsen kan vara irrelevant.
Om inte läkaren bara företräder läkemedelsbolagen och vill tjäna mer pengar på att förskriva läkemedel. Vilket jag hoppas gud förbjude!

P
K Kane skrev:
Ja och har det funkat och användts under lång tid och inte finns nåt brukande förbud så är det ju i princip ett godkänt avlopp tills fel hittas eller uppdagas .

Så att mäklaten ljuger tror jag inte heller på...

Olyckliga sammanträffanden

Men finns ingen info alls när man köper hus med enskillt avlopp när det är fixat / uppgraderat sist så är det väl också ett tecken på att det snart är dags att se över avloppet..

Vore nåt gjort sista 10-15 åren så borde ju den infon finnas med i gjorda renoveringar ..

Så att försöka få det till att nån ljuger eller eller undanhåller fakta tror jag inte är specillt vanligt.. mer att det är gamnalt men funkat felfritt vad ägaren märkt..

Jag tror som flera i tråden att ni inte har nån större chans att få det på nån annans kostnad utan gsmla avlopp och sndra grejer i hus behöver fixas och det är normala utgifter för husägare. Vad säger att huset inte värderats med gammalt men funkar just nu avlopp.. undersöknimgsplikten är långtgående och 20-30-40 år gamla avlopp är ofta förbi bäst före datum..

Att mäklaren säger att det funksr och är godkänt behöver inte betyda mer än just då hur ska mäkkaren eller ägaren ha kunskap om när ett gammalt avlopp till sist ger upp , kanske belastningen vid ägarbyte ökar från ensam pensionär till barnfamilj med knippe ungar. Mängden flöde i avlopp kan lätt 5-10 dubblas

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.