G Gesseman skrev:
Lukten kommer dessutom antagligen från en otät muff mellan plaströr och betongen i trekammarbrunne
Låter som den personen inte har nån koll på själv tekniken.

I en 3 brunn så får du skit. Den kommer inte lukta hallon.
O andra sidan luktar den heller inte döda kadaver.
Om det luktar i huset så har du en otätskarv i huset, inte i brunnen.
Har du avluftning i huset?(kolla på taket)

Den enda fråga du kan ställa kommunen är om avloppet är utdömt.
Är det inte de så borde det rimligen vara godkänt nån gång i tiden.

• Gilla
Bengt62 och 1 till
  • Laddar…
Allting skulle jag tro :P det är bara en gammal trekammarbrunn sen rör rakt ut i dike, ingen infiltration finns alls

• Wow
lutorm
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Låter som den personen inte har nån koll på själv tekniken.

I en 3 brunn så får du skit. Den kommer inte lukta hallon.
O andra sidan luktar den heller inte döda kadaver.
Om det luktar i huset så har du en otätskarv i huset, inte i brunnen.
Har du avluftning i huset?(kolla på taket)

Den enda fråga du kan ställa kommunen är om avloppet är utdömt.
Är det inte de så borde det rimligen vara godkänt nån gång i tiden.
allt är bytt och kontrollerat under huset, enda som inte har kontrollerats är ca 2 meter rör som är under mark, som nämnt i posten så är trekammarbrunnen precis utanför köksfönstret. Så 80% av röret är synligt i krypgrunden innan den går ner under marken till trekammarbrunnen, därför är det logiskt att det är mellan trekammarbrunnen och röret som det är otätt och det kommer upp gaser etc som stiger upp i marken i krypgrunden och sedan upp genom golvet.

G Gesseman skrev:
det är mellan trekammarbrunnen och röret som det är otätt och det kommer upp gaser etc som stiger upp i marken i krypgrunden och sedan upp genom golvet.
Låter väldigt långsökt.Du bör nog leta mer efter otäthet inom huset. Alternativt felaktig avluftning.

Du skriver att det bara löper rakt ut till ett dike. Där borde det i så fall lukta väldigt illa. Röret som går till diket, är du säker på att inte det är ett infiltrationsrör (typ dräneringsrör, fast tvärtom), men om släpper ut i diket om infirltrationen inte orkar ta emot mer?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Rent generellt så anser kommuner att det inte är godkänt om man inte har ett dokument som visar att det är det.........Naturligtvis spelar ålder på anläggningen in. En orörd brunn från 70talet menar man väl ha spelat ut sin roll när det finns modernare som har dokumenterad effekt.
Farsan var grinig han så han bråkade som tusan och gav sig inte och menade på att kommunen isåfall fick bevisa att den inte renar korrekt. Det kunde de såklart inte och han bor ute i skogen så jag antar att de gav upp och lät det bero bara......

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter väldigt långsökt.Du bör nog leta mer efter otäthet inom huset. Alternativt felaktig avluftning.

Du skriver att det bara löper rakt ut till ett dike. Där borde det i så fall lukta väldigt illa. Röret som går till diket, är du säker på att inte det är ett infiltrationsrör (typ dräneringsrör, fast tvärtom), men om släpper ut i diket om infirltrationen inte orkar ta emot mer?
Luftningen har kontrollerats och rengjorts av rörmockare så bör inte vara något fel. Som sagt, precis allt har bytts och kontrollerats utom de 2 sista meter som är under mark under krypgrunden som går ut till trekammarbrunnen precis utanför huset.

Ang. Röret, mycket möjligt, jag vet faktiskt inte. Det luktar inte i diket vad jag kan känna.

Som sagt att lukt skulle sprida sig två meter genom mark in till krypgrunden låter för mig som väldigt långsökt.

Typiska källor till lukt:
Fel på avluftning, det gör att vatten sugs ur vattenlås (golvbrunn, handfat, köksvask, toastol) när man ex. spolar på toaletten.

Vattenlåsinsats i golvbrunn sitter fel, otätt.

Vattenlås till handfat eller köksvask trasigt (har varit med om att ett äldre gjutjärnsvattenlås rostade, såg OK ut på utsidan, men skiljeväggen inne i vattenlåset hade rostat bort). Finns exempel på att råttor har tuggat sönder vattenlås i plast, från insidan av röret.

Avlopp till tvättmaskin den som installerat maskinen förutsätterr att det finns vattenlås på röret, tar bort pluggningen kopplar dit tvättmaskinen. Samma sak med diskmaskin, kan vara felinstallerad så att avloppsslangen är kopplad på fel sida av vattenlåset.

Toastol som är felinstallerad så att gummpackningen mot avloppet halkat snett.

Och så en mer långsökt: Här var för några år sedan en tråd om lukt i nyrenoverat badrum. ALLT undersöktes, toastolen monterades om, komoden monterades om, och precis innan man skulle riva det nya badrummet för att undersöka rören i golvet kom man på att det var den nya "designtoastolen" från Svedbergs. Det var tillverkningsfel så att porslinet i stolens vattenlås var otätt. Lukt trängde rakt igenom porslinsväggen. Som sagt långsökt... Och lärdomen är att man skall inte köpa VVS prylar från möbelföretag, de bör hålla sig till möbler.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:
allt är bytt och kontrollerat under huset, enda som inte har kontrollerats är ca 2 meter rör som är under mark, som nämnt i posten så är trekammarbrunnen precis utanför köksfönstret. Så 80% av röret är synligt i krypgrunden innan den går ner under marken till trekammarbrunnen, därför är det logiskt att det är mellan trekammarbrunnen och röret som det är otätt och det kommer upp gaser etc som stiger upp i marken i krypgrunden och sedan upp genom golvet.
Somsagt... låter helt orimligt.

Luktar det i krypgrunden?
Ingen ventilation där?

H hempularen skrev:
Som sagt att lukt skulle sprida sig två meter genom mark in till krypgrunden låter för mig som väldigt långsökt.

Typiska källor till lukt:
Fel på avluftning, det gör att vatten sugs ur vattenlås (golvbrunn, handfat, köksvask, toastol) när man ex. spolar på toaletten.

Vattenlåsinsats i golvbrunn sitter fel, otätt.

Vattenlås till handfat eller köksvask trasigt (har varit med om att ett äldre gjutjärnsvattenlås rostade, såg OK ut på utsidan, men skiljeväggen inne i vattenlåset hade rostat bort). Finns exempel på att råttor har tuggat sönder vattenlås i plast, från insidan av röret.

Avlopp till tvättmaskin den som installerat maskinen förutsätterr att det finns vattenlås på röret, tar bort pluggningen kopplar dit tvättmaskinen. Samma sak med diskmaskin, kan vara felinstallerad så att avloppsslangen är kopplad på fel sida av vattenlåset.

Toastol som är felinstallerad så att gummpackningen mot avloppet halkat snett.

Och så en mer långsökt: Här var för några år sedan en tråd om lukt i nyrenoverat badrum. ALLT undersöktes, toastolen monterades om, komoden monterades om, och precis innan man skulle riva det nya badrummet för att undersöka rören i golvet kom man på att det var den nya "designtoastolen" från Svedbergs. Det var tillverkningsfel så att porslinet i stolens vattenlås var otätt. Lukt trängde rakt igenom porslinsväggen. Som sagt långsökt... Och lärdomen är att man skall inte köpa VVS prylar från möbelföretag, de bör hålla sig till möbler.
Tro mig, jag har tänkt på allt det här :P precis allt du har nämnt är bytt, har renoverat både badrum, rören ifrån diskhon och rören till avluftningen. Allt nytt. lukten fanns där innan allt byttes och är likadant nu efter. Lukten kan kännas genom golvspringorna i köket (närmast 3 kammar brunnen) så den kommer upp ur golvet när det är negativt tryck i huset. Det dock som jag reagerat på är att ibland efter en dusch nu kan de kännas extra mycket i badrummet, vilket får mig att fundera på om golvbrunnen inte helt fungerar som den ska. Vet inte riktigt hur man ska kontrollera det dock.

A Alexn72 skrev:
Somsagt... låter helt orimligt.

Luktar det i krypgrunden?
Ingen ventilation där?
ja det luktar krypgrunden till och från. bara små hål, ska installera avfuktare i krypgrunden och då sa anticimex att hålen för ventilation var för små så de skulle behöva bila upp större.

G Gesseman skrev:
ja det luktar krypgrunden till och från. bara små hål, ska installera avfuktare i krypgrunden och då sa anticimex att hålen för ventilation var för små så de skulle behöva bila upp större.
Avfuktare i krypgrund och ventilation i samma...

🤔
Det börjar bli dags för bilder

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:
Tro mig, jag har tänkt på allt det här :P precis allt du har nämnt är bytt, har renoverat både badrum, rören ifrån diskhon och rören till avluftningen. Allt nytt. lukten fanns där innan allt byttes och är likadant nu efter. Lukten kan kännas genom golvspringorna i köket (närmast 3 kammar brunnen) så den kommer upp ur golvet när det är negativt tryck i huset. Det dock som jag reagerat på är att ibland efter en dusch nu kan de kännas extra mycket i badrummet, vilket får mig att fundera på om golvbrunnen inte helt fungerar som den ska. Vet inte riktigt hur man ska kontrollera det dock.
Bild på golvbrunnen med och utan vattenlås

G Gesseman skrev:
extra mycket i badrummet, vilket får mig att fundera på om golvbrunnen inte helt fungerar som den ska. Vet inte riktigt hur man ska kontrollera det dock.
Det är i så fall vattenlåsinsatsen som inte sitter korrekt. Eller om det är fel på packningen till den. Lätt att kontrollera.

Hur har du kontrollerat att ex. inte vattnet i handfatets vattenlås sugs ut?

Du har alltså nya rör i krypgrunden, som är inkoopplat mot ett äldre rör på utsidan, uner kmark?

Kopplingen mellan det nya röret och det äldre röeret (betong?), finns den kopplingen i eller nära krypgrunden? Den är i så fall misstänkt.

H hempularen skrev:
Det är i så fall vattenlåsinsatsen som inte sitter korrekt. Eller om det är fel på packningen till den. Lätt att kontrollera.

Hur har du kontrollerat att ex. inte vattnet i handfatets vattenlås sugs ut?

Du har alltså nya rör i krypgrunden, som är inkoopplat mot ett äldre rör på utsidan, uner kmark?

Kopplingen mellan det nya röret och det äldre röeret (betong?), finns den kopplingen i eller nära krypgrunden? Den är i så fall misstänkt.
Lyfte på vattenlåset i golvbrunnen och kom en stark lukt av avlopp, så den verkar ju funka som den ska, kanske var den inte 100% ditsatt, hoppas jag satte den bättre nu :)

Men de största problemet är ju lukten som kommer upp genom golvet. Här är att par bilder som bättre visar situationen:

Här kan man se hur nära trekammarbrunnen är till huset. Det som sticker upp som ser ut som ett stuprör är den gamla avluftningen, vi har nu täppt för den (lukten var illa redan innan vi täppte för den så det är inte en orsak) och kopplat på luftning som går upp till taket istället.

I bilden på grunden är det alltså det gråa röret som går under mark det enda avloppsröret som inte är bytt. Det ligger ju ändå ganska ytligt med tanke på lutningen och hur nära brunnen ligger väggen.

• b6f268b1-49e1-4383-a071-6bcdacac06f0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 142e7a56-bc3f-4d4c-887d-7cc5345b9ce1.jpg
    Skapa konto
  • 1f86652a-29cd-405e-af93-8ef1b23edf83.jpg
    Skapa konto
G Gesseman skrev:
a det luktar krypgrunden till och från. bara små hål, ska installera avfuktare i krypgrunden och då sa anticimex att hålen för ventilation var för små så de skulle behöva bila upp större.
Vad du än gör så anlita inte Anticimex. Det enda de är bra på är att skjorta upp sina kunder. Är du osäker på ifall källaren behöver avfuktas så anlita någon oberoende som kan avgöra det. Anticimex kommer i princip alltid att säga att du behöver någon kostsam åtgärd som de tillhandahåller oavsett om det behövs eller ej. Det är det de tjänar pengar på.

• Gilla
kantarelli1403 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.