Staffans2000
I ichigo skrev:
Vi kan nog konstatera att vissa helt enkelt är oförmögna att bete sig professionellt.
Men det har inte då mycket med denna tråd att göra.

Staffans

Karlia
Ehm, mäklaren betedde sig oprofessionellt och fick därmed en erinran? Professionellt i hans situation hade varit att inte skicka ett privat meddelande.

• Gilla
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Det känns som vissa personer måste anmäla så fort de vet att någon annan gjort fel.

Om man känner så starkt obehag över att få några komplimanger och ett erbjudande om en dejt så har man stora problem anser jag. Oavsett om det enligt lagen var "fel" av honom att göra det.
Vore skillnad om det inte var komplimanger.

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Män som inte är trygga i sig själv kan bli rädda och arga av närmanden från andra män. De måste jobba med sig själva helt enkelt
Män som är trygga i sig själva får inte närmanden från andra män.

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
På "min" lilla Ica finns åtminstone ett par kassörskor som jag pratar litegrann med, de har varit där sedan dottern var liten. Om en anonym kassör skulle skicka med sitt telefonnummer med kvittot är det inte omöjligt att jag skulle kontakta platschef på butiken ifråga. Skickar han med det till mig gör han det med andra, det är olämpligt.

Han träffar kunderna som Kalle kassör, representant för Ica. Inte som privatpersonen Kalle som vill ha en dejt. Sådant får han pyssla med på sin fritid.

Skulle jag träffa Kalle på krogen och ge honom mitt telefonnummer är det en helt annan sak. Eller om han där skulle ge mig sitt. Hur han uppför sig privat är ju hans sak.
Som jag sa - det skulle vara presenterat på ett trevligt kommunikativt sätt, med smicker och öppet för att du absolut kan tacka nej. Det skulle heller inte vara första ordet någonsin sagt mellan dig och den andra.

Mäklaren har ju pratat med personen i fråga tidigare. Hur mycket kan vi förstås inte veta, men lär varit en del mer än
"det blir 347.50 ... tack. Har du kundkort?"

Om nån skickar med ett telefonnummer, utan vidare kommunikation som första kontakt någonsin.
Ja, då kan man fundera på hur "speciell" man är... det är creepy.

Jag har uppnått den åldern när män slutat ragga på mig. Jag skulle bli löjligt glad över ett sånt sms. Det hade jag iofs blivit även på den tiden när jag betraktades som någorlunda attraktiv.
Så vi kan väl i alla fall konstatera att det är inte lätt att veta vad människor tycker eller hur de reagerar. Det är fanimig inte lätt att vara människa.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
A andersmc skrev:
Jo då. Det får dom:cool:.

Staffans

Karlia Karlia skrev:
Ehm, mäklaren betedde sig oprofessionellt och fick därmed en erinran? Professionellt i hans situation hade varit att inte skicka ett privat meddelande.
Han agerade professionellt, skickade messet när alla möjligheter till att hon skulle bli kund var slut.
Hon var INTE kund ens...

Det fanns ingen maktfördel från hans sida eller anledning för vidare kontakt.
All yrkesrelation var över.

Sedan kan vi dividera om när han skickade messet, men det är irrelevant.
En mäklare jobbar dag som kväll, och helger så "arbetstid" är rätt flytande.
Så när skulle det varit ok att höra av sig?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Efter 10 år är rimlig preskrid tycker jag, INTE

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Det är sjukt oprofessionellt att ha ett privatliv över huvud taget. Är man ett riktigt proffs går man aldrig ur sin yrkesroll, allt annat är amatörnivå.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Han agerade professionellt, skickade messet när alla möjligheter till att hon skulle bli kund var slut.
Hon var INTE kund ens...
Han kontaktade ex-kunden med telefonnummer från registret avsedd för kontakt för mäklare-kund-relation.

Så... Nej han agerade inte professionellt.

• Gilla
  • Haha
Elektra och 7 till
  • Laddar…
Karlia
L larka742 skrev:
Hon var INTE kund ens...

Det fanns ingen maktfördel från hans sida eller anledning för vidare kontakt.
All yrkesrelation var över.

Sedan kan vi dividera om när han skickade messet, men det är irrelevant.
En mäklare jobbar dag som kväll, och helger så "arbetstid" är rätt flytande.
Så när skulle det varit ok att höra av sig?
Fast han har ju fått en erinran, det var inte ok att skicka meddelandet. Du tycker det, mäklarinspektionen tycker det inte. De är de som får bestämma över mäklare, inte du eller jag.

Hur lång "karantänstid" som behövs, samma där - inte du eller jag som bestämmer utan just mäklarinspektionen.

Som vårdpersonal får jag inte hälsa på patienter på stan, bara om de hälsar först. Det accepterar jag eftersom jag skrivit på ett sekretesspapper. När en patient dör får sekretessen brytas, jag får berätta att någon är död.

Vi får hoppas för mäklarens skull att hans karantänstid är slut innan han dör.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Karlia
S SueCia skrev:
Det är sjukt oprofessionellt att ha ett privatliv över huvud taget. Är man ett riktigt proffs går man aldrig ur sin yrkesroll, allt annat är amatörnivå.
Det går att ha ett privatliv utöver jobbet, jag lovar! Människor att flörta med går att träffa på alla möjliga ställen, en del arbetsgivare accepterar bara inte att det sker där. När du är ledig kan du spendera all din tid på flört om du vill. Nog har väl de flesta av oss vänner privat som vi inte träffat via jobb?

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
S
Karlia Karlia skrev:
Det går att ha ett privatliv utöver jobbet, jag lovar! Människor att flörta med går att träffa på alla möjliga ställen, en del arbetsgivare accepterar bara inte att det sker där. När du är ledig kan du spendera all din tid på flört om du vill. Nog har väl de flesta av oss vänner privat som vi inte träffat via jobb?
sjukt oprofessionelt är det iallafall. Usch

A andersmc skrev:
Homofobi är inte så fräscht 2021

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.