52 341 läst ·
565 svar
52k läst
565 svar
Mäklare får erinran efter att ha flirtat med köpare
Jag känner några män som upplever att de varit i obehaglig situation där kvinna missbrukat sin maktposition men att de inte vågat anmäla pga stigma* och här är det tydligt att det skulle bli stigma med tanke på hur vissa beter sig här.L larka742 skrev:
* Att man ska ta det som en man, att man ska ignorera det, osv.
PS. det var inte frågan om unga pojkar, utan män kring min egen ålder: 30-50.
Det är möjligt att man ska ta det som en komplimang. Men för de flesta karlar kommer bestörtningen över det faktum att en bög har uppfattat dem som homosexuella att överskugga glädjen över komplimangen.AndersMalmgren skrev:
Själv har jag aldrig blivit samkönat raggad på. Det är möjligt att vissa upplevt detta som ett misslyckande, men jag är helt ok med det.
Däremot har jag blivit raggad på, eller uppvaktad, eller flirtad med, vilket uttryck man nu föredrar, av tjejer som varit i någon som får klassas som beroendeställning. Inte blev jag kränkt, men det blev obekväma situationer.
Redigerat:
Men alltså, verkligen - vad är detta för en liknelse?I ichigo skrev:Jag känner några män som upplever att de varit i obehaglig situation där kvinna missbrukat sin maktposition men att de inte vågat anmäla pga stigma* och här är det tydligt att det skulle bli stigma med tanke på hur vissa beter sig här.
* Att man ska ta det som en man, att man ska ignorera det, osv.
PS. det var inte frågan om unga pojkar, utan män kring min egen ålder: 30-50.
"obehaglig situation där kvinna missbrukat sin maktposition"
Detta vad han skrev "upplevde dig som smart, klar och så himla fin"
Till en person som visat intresse för en viss typ av hus. Inte en kund.
Eller ens någon som är intresserad av husköp längre.
Oj.... Är det obehagligt? ETT sms. Hände inget mer.
Jag bara gapar av förvåning att någon försvarar den känsligheten.
Vill vi gå ned den här vägen och tycka en sådan här känslighet är ok?
Nej, ingen man skulle uppfatta detta som en obehaglig situation, där en kvinna missbrukat sin maktposition.
Det finns inget, det går inte ihop - alls. Tyvärr. Ingen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
För de som har lite svårt att förstå problemet med att missbruka personuppgifter i register med andra syften, tillåt mig en parallell: Säg att du jobbar på akuten när en riktig fetvurping kommer in med brutet ben. Skulle det då inte bära emot, åtminstone litegrann, att gå in i journalsystemet och leta upp telefonnummer till en benbrottspatient den aktuella dagen?
Där är det också fel att gå in och kolla i journalen, du får bara gå in och kolla om du behandlar pat/är administratör. Och även om du är behandlande läkare vore det jättekonstigt om du sparade telefonnumret och sedan tog kontakt privat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 347 inlägg
Män som inte är trygga i sig själv kan bli rädda och arga av närmanden från andra män. De måste jobba med sig själva helt enkeltA andersmc skrev:Det är möjligt att man ska ta det som en komplimang. Men för de flesta karlar kommer bestörtningen över det faktum att en bög har uppfattat dem som homosexuella att överskugga glädjen över komplimangen.
Själv har jag aldrig blivit samkönat raggad på. Det är möjligt att vissa upplevt detta som ett misslyckande, men jag är helt ok med det.
Däremot har jag blivit raggad på, eller uppvaktad, eller flirtad med, vilket uttryck man nu föredrar, av tjejer som varit i någon som får klassas som beroendeställning. Inte blev jag kränkt, men det blev obekväma situationer.
Redigerat:
Det är en jävelusiskt stor skillnad där, i en journal kan det stå alla möjliga privata uppgifter.F fiskbuggaren skrev:För de som har lite svårt att förstå problemet med att missbruka personuppgifter i register med andra syften, tillåt mig en parallell: Säg att du jobbar på akuten när en riktig fetvurping kommer in med brutet ben. Skulle det då inte bära emot, åtminstone litegrann, att gå in i journalsystemet och leta upp telefonnummer till en benbrottspatient den aktuella dagen?
Att den är skyddad långt bortom detta fall är därför rätt o riktigt. Ingen parallell alls!
Vad finns det för informationsbank i en intresselista hos en mäklare?
Gäller samma sak snabbköpskassörskor? Inte?
DE kan snarare veta MER om dig än en mäklare - vem du är, vad du köper, när du köper osv.
Öl, kondomer, cigaretter, godis ....säger en hel del - om man är på det humöret.
Finns ingen här som skulle påstå att snabbköpskassörskor ska ha etiska regler och aldrig dejta kunder.
Vad kul det vore att vara kassörska i en byhåla i norr, hon träffar alla via sin affär och kan lika gärna bli nunna med liknande regler...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag tycker då att det vore väldigt underligt och olämpligt om snabbköpskassörerna (observera att jag inte begränsar mig till ett kön som du gjorde) satt i kassan och frågade kunder om de vill träffas privat. Eller för den delen använde information som de kom över i tjänsten för privat bruk.L larka742 skrev:Gäller samma sak snabbköpskassörskor? Inte?
DE kan snarare veta MER om dig än en mäklare - vem du är, vad du köper, när du köper osv.
Öl, kondomer, cigaretter, godis ....säger en hel del - om man är på det humöret.
Finns ingen här som skulle påstå att snabbköpskassörskor ska ha etiska regler och aldrig dejta kunder.
Vad kul det vore att vara kassörska i en byhåla i norr, hon träffar alla via sin affär och kan lika gärna bli nunna med liknande regler...
Jag begränsade mig inte till kön. Tänkte inte på det alls.BirgitS skrev:
Men jag tror inte ett enda dugg på det - att du tex skulle reagera om din kompis fått kassapersonalens telefonnummer som flirt eller nåt liknande. Du skulle tänkt wow, vad coolt och hoppats att det gick bra på dejten.
Eller - skulle du verkligen sagt till butikschefen kassapersonalen för olämpligt agerande?
Även om du var den som tillfrågad?
Vi pratar dessutom om snäll fin kommunikation. Finns inget kladdigt eller överdrivet.
Redigerat:
På "min" lilla Ica finns åtminstone ett par kassörskor som jag pratar litegrann med, de har varit där sedan dottern var liten. Om en anonym kassör skulle skicka med sitt telefonnummer med kvittot är det inte omöjligt att jag skulle kontakta platschef på butiken ifråga. Skickar han med det till mig gör han det med andra, det är olämpligt.
Han träffar kunderna som Kalle kassör, representant för Ica. Inte som privatpersonen Kalle som vill ha en dejt. Sådant får han pyssla med på sin fritid.
Skulle jag träffa Kalle på krogen och ge honom mitt telefonnummer är det en helt annan sak. Eller om han där skulle ge mig sitt. Hur han uppför sig privat är ju hans sak.
Han träffar kunderna som Kalle kassör, representant för Ica. Inte som privatpersonen Kalle som vill ha en dejt. Sådant får han pyssla med på sin fritid.
Skulle jag träffa Kalle på krogen och ge honom mitt telefonnummer är det en helt annan sak. Eller om han där skulle ge mig sitt. Hur han uppför sig privat är ju hans sak.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
De flesta gör inte det utan det är det undermedvetna (fördomarna om man så vill) som kommer fram.L larka742 skrev:
Du har fel.L larka742 skrev:
Om min kompis hade tyckt det var obehagligt på något sätt hade jag tagit upp den frågan med kompisen.L larka742 skrev:
Nej Staffan. Jag ser normalbra ut men inte så snabbköpskassörer kastar sig efter mig. Hyfsat trevlig när man lär känna mig.
Bara att komma på idén att skicka med sitt nummer visar att man gjort det förut- det är inte vanligt förekommande.
Att bli tillsammans med en kollega är en helt annan sak - de du jobbar med lär du känna efter ett tag. Du vet vilka kollegor du tycker om och kan tänka dig en privat relation med. Att på en ny arbetsplats börja med att ge ut ditt telefonnr till första bästa - nej. Det kommer inte att sluta bra!
Det är inte samma sak som Kalles blippande av mina varor.
Bara att komma på idén att skicka med sitt nummer visar att man gjort det förut- det är inte vanligt förekommande.
Att bli tillsammans med en kollega är en helt annan sak - de du jobbar med lär du känna efter ett tag. Du vet vilka kollegor du tycker om och kan tänka dig en privat relation med. Att på en ny arbetsplats börja med att ge ut ditt telefonnr till första bästa - nej. Det kommer inte att sluta bra!
Det är inte samma sak som Kalles blippande av mina varor.