52 341 läst ·
565 svar
52k läst
565 svar
Mäklare får erinran efter att ha flirtat med köpare
Det är väl ungefär som att du inte får hälsa på någon person som bara besökte din vårdinrättning utan att söka vård...Hon var INTE hans kund.Karlia skrev:
Fast han har ju fått en erinran, det var inte ok att skicka meddelandet. Du tycker det, mäklarinspektionen tycker det inte. De är de som får bestämma över mäklare, inte du eller jag.
Hur lång "karantänstid" som behövs, samma där - inte du eller jag som bestämmer utan just mäklarinspektionen.
Som vårdpersonal får jag inte hälsa på patienter på stan, bara om de hälsar först. Det accepterar jag eftersom jag skrivit på ett sekretesspapper. När en patient dör får sekretessen brytas, jag får berätta att någon är död.
Vi får hoppas för mäklarens skull att hans karantänstid är slut innan han dör.
Skulle detta prövas juridiskt så tvivlar jag på att det skulle hålla. Resonemanget de gör är för tunnt.
Domen har inte vunnit laga kraft så vi får se.
Alltså, det är inte en dom, han har fått en erinran av fastighetsmäklarinspektionen. Har du läst artikeln? De ansåg att han gjort fel.
Jag tänker inte upprepa vad jag skrivit tidigare, bara upprepa att det spelar ingen roll vad du, jag, forumet, gud eller vad domstolen tycker och tänker. Mäklaren har fått en erinran därför att fastighetsmäklarinspektionen anser att han gjort fel.
Vi kan spekulera i varför och hur, diskutera vad vi själva tycker är rätt och fel. Det ändrar inte det faktum att han fått en erinran av FMI som tycker att han gjort fel. De har rätt att avgöra, inte du och jag.
Jag tänker inte upprepa vad jag skrivit tidigare, bara upprepa att det spelar ingen roll vad du, jag, forumet, gud eller vad domstolen tycker och tänker. Mäklaren har fått en erinran därför att fastighetsmäklarinspektionen anser att han gjort fel.
Vi kan spekulera i varför och hur, diskutera vad vi själva tycker är rätt och fel. Det ändrar inte det faktum att han fått en erinran av FMI som tycker att han gjort fel. De har rätt att avgöra, inte du och jag.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Men det där med att kunna visa intresse för folk i en närhet även ”professionellt” är väl inget konstigt? Kund, ”intressent”, kollega, whatever. Man träffar folk i verkligheten och knyter band, alternativt avvisar.
Som det alltid funkat.
Som det alltid funkat.
Ja? De har rätt att avgöra, och vi har rätt att diskutera det...Karlia skrev:
Alltså, det är inte en dom, han har fått en erinran av fastighetsmäklarinspektionen. Har du läst artikeln? De ansåg att han gjort fel.
Det är "bara" beslut nu, men överklagas det så hamnar det i Förvaltningsrätten.
Så nu räcker det inte ens att acceptera homosexuella för att slippa kallas homofob utan man måste till och med se till att bli uppvaktad av dem?AndersMalmgren skrev:
Tråden handlar om en manlig mäklare som flirtar med en kvinnlig kund. Då kunde den kvinnliga kunden bli kränkt, anmäla mäklaren och han blev fälld.
Men om det varit en manlig mäklare som flirtat med en manlig kund? Då hade kunden inte vare sig kunnat bli kränkt eller anmält mäklaren, för då hade det i stället varit kunden som varit homofob.
Själv börjar jag närma mig det stadium då jag blir "forumofob, internetofob, skicka-innan-du-hinner -tänka-vad-du-skrivit-ofob", samt framförallt PK-ofob.
Ett slitet uttryck, det var faktiskt bättre förr när folk hade tid att tänka innan de skickade brevet, eller ringde och skällde på endast en person åt gången som var möjligt då.
När den värsta ilskan skrikits av räckte det inte till nästa på listan...
Idag finns allt du skriver på ett media ute över världen sekundsnabbt för alla att begrunda och reta sig på, för att lika sekundsnabbt kasta sig över tangentbordet för att i affekt försvara det du själv skrivit som svar på det i affekt skrivna svaret på din egen reflektion eller åsikt.
Eller numera det vanliga sekundsnabba affekterade svaret från någon där autokorrekt utan korrläsning gör det hela både obegripligt och löjeväckande.
Och angående ämnet så antingen ligger det mer bakom än ett oskyldigt sms, eller också så är den påflörtade kunden överkänslig och/eller konfiktbenägen.
Ett slitet uttryck, det var faktiskt bättre förr när folk hade tid att tänka innan de skickade brevet, eller ringde och skällde på endast en person åt gången som var möjligt då.
När den värsta ilskan skrikits av räckte det inte till nästa på listan...
Idag finns allt du skriver på ett media ute över världen sekundsnabbt för alla att begrunda och reta sig på, för att lika sekundsnabbt kasta sig över tangentbordet för att i affekt försvara det du själv skrivit som svar på det i affekt skrivna svaret på din egen reflektion eller åsikt.
Eller numera det vanliga sekundsnabba affekterade svaret från någon där autokorrekt utan korrläsning gör det hela både obegripligt och löjeväckande.
Och angående ämnet så antingen ligger det mer bakom än ett oskyldigt sms, eller också så är den påflörtade kunden överkänslig och/eller konfiktbenägen.
Mäklaren själv är chockad, han skulle aldrig skicka ett sådant sms
Citat: Han blev lätt chockad när han insåg vad han hade ställt till med. Han skulle aldrig skicka ett sådant sms till vare sig köpare, säljare eller spekulanter eller någon annan som han kommer i kontakt med i sitt yrkesliv. Han är väl medveten om var gränserna går och att de han möter är beroende av att han verkar på ett förtroendefullt sätt och att han uppträder seriöst.
Hela texten: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=20-0994
Citat: Han blev lätt chockad när han insåg vad han hade ställt till med. Han skulle aldrig skicka ett sådant sms till vare sig köpare, säljare eller spekulanter eller någon annan som han kommer i kontakt med i sitt yrkesliv. Han är väl medveten om var gränserna går och att de han möter är beroende av att han verkar på ett förtroendefullt sätt och att han uppträder seriöst.
Hela texten: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=20-0994
Om man ska ta vård som jämförelse så är det som att inte ha personen som din patient men däremot ta reda på dens nummer i registret och ringa upp den personen från det.L larka742 skrev:
Och vårdgivaren har träffat personen i sin yrkesroll vid en tidigare punkt också. Glöm inte det. Om vi ska jämföra rakt av.
Nej nej.... hon hade varit på en annan visning, skrivit upp sig på en intresselista eller bara pratat om ett intresse av huset och liknande. Är man "kund" då? Vilka personuppgifter antecknar man då? Vill man vara hemlig skriver man "Nisse" och ett nummer till kontanttelefon....I ichigo skrev:
Sedan när hon sa sig köpt ett hus, och därmed inte hade nåt intresse av att bli kund, tog han kontakt.
Vårdjämförelsen haltar, ditt exempel är ju som att hon faktiskt varit kund i samma bolag, en kollega till mäklaren, vilket inte stämmer. Att det verkligen funnits kunduppgifter vilket heller inte stämmer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Du skriver att män som blir uppvaktade av män (bögar tex) inte är trygga i sig själv. Det är väl homofobi, eller iallfall nedsättande mot de män som är bögar och vill bli uppraggade av mänA andersmc skrev:Så nu räcker det inte ens att acceptera homosexuella för att slippa kallas homofob utan man måste till och med se till att bli uppvaktad av dem?
Tråden handlar om en manlig mäklare som flirtar med en kvinnlig kund. Då kunde den kvinnliga kunden bli kränkt, anmäla mäklaren och han blev fälld.
Men om det varit en manlig mäklare som flirtat med en manlig kund? Då hade kunden inte vare sig kunnat bli kränkt eller anmält mäklaren, för då hade det i stället varit kunden som varit homofob.
Själva innehållet i SMS:et är väl inget att orda om, hoppas jag.
Det man kan ha synpunkter på är:
- Fick han telefonnumret från firmans kundregister? (Det är troligt, men framgår inte av artikeln, så det kan vi bara spekulera i, han kan ha fått tag på det via Eniro eller Hitta)
- Använde han sin tjänstetelefon för att skicka ett privat SMS? Det framgår inte heller.
- Gjorde han det på arbetstid? Inte heller det vet vi säkert.
- Hans minst sagt dåliga bortförklaring att det var ämnat till en kollega.
Det man kan ha synpunkter på är:
- Fick han telefonnumret från firmans kundregister? (Det är troligt, men framgår inte av artikeln, så det kan vi bara spekulera i, han kan ha fått tag på det via Eniro eller Hitta)
- Använde han sin tjänstetelefon för att skicka ett privat SMS? Det framgår inte heller.
- Gjorde han det på arbetstid? Inte heller det vet vi säkert.
- Hans minst sagt dåliga bortförklaring att det var ämnat till en kollega.
Alltså på riktigt, hur svårt ska det vara att avvisa en flirt?
Folk finner attraktion och träffas hela tiden på de mest konstiga sätt, annars skulle det inte bli några nya människor. Det måste vara tillåtet att chansa ibland. Är man inte intresserad säger man "nej tack", man ringer inte flirt-polisen.
Folk finner attraktion och träffas hela tiden på de mest konstiga sätt, annars skulle det inte bli några nya människor. Det måste vara tillåtet att chansa ibland. Är man inte intresserad säger man "nej tack", man ringer inte flirt-polisen.
Redaktionen skrev:
Redaktionen skrev:
Han flirtade ju efter att det stod klart att det inte skulle bli en affärstransaktion eller att kvinnan skulle bli kund... Formellt fel men herregud vad torrt samhället blir om människor inte kan få flirta oskyldigt.
Nej krogen är nog också ute. Man måste träffas via en app så att man vet att man får ett ordentlig underlag och hinner med att kolla ratsit.se samt mrkoll innan man träffas. Hur skulle det se ut om människor bara tog kontakt med varandra hur som helst?L larka742 skrev: