Jetkokos Jetkokos skrev:
Och han kunde ha valt att ge tusan i att bryta mot regler han bevisligen visste fanns. Personuppgifter som fås yrkesvägen får sällan användas till privata ändamål — för du hade aldrig fått uppgifterna, eller ens haft kontakt med personen annars. GDPR har ingenting med det här att göra ens, den sortens policy har funnits riktigt länge.
BirgitS BirgitS skrev:
Att använda ett register till något annat än avsett är väl det som bygger 1984. Att förbjuda användning av registret för annat än överenskommet förhindrar allmän övervakning.
Det är inte ens med resonemanget, att han skulle klarat sig om han använt ett annat sätt att ta kontakt.
Att det handlar om nåt kundregister som nyttjats fel.

Om det är poängen, ja det måste ju varit mycket bättre gå omvägar via google/eniro, be grannen gå över med lappar eller åka hem till henne. Eller stalka henne på gymmet. Mycket bättre!

Ett snabbt sms, svara bara ja/nej och sen kunde alla gå vidare.....
Men nejda, "obehagsindex" blev träffat av detta...

Karlia
Bortsett från Orwell börjar jag alltid nynna på den här när jag hör 1984.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1984 var ett angivarsamhälle
1984 var ett övervakningssamhälle med avsaknad av privatliv.
I det aktuella fallet inkräktar mäklaren på kvinnans privatliv genom att missbruka information.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I det aktuella fallet inkräktar mäklaren på kvinnans privatliv genom att missbruka information.
George Orwells klassiska framtidsskildring om en mans kamp mot angivarsamhället och dess ledare.

Stalking, en romantisk promenad tillsammans som bara den ena är medveten om :surprised:

• Haha
  • Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju inte ens med i resonemanget från FMI, att han skulle ha missbrukat information.
Det är ett telefonnummer. Telefonkataloger har alltid funnits, och numera finns allt att nå via appar i telefonen. Smidigt.

Förmodligen ett fullt tillgängligt telefonnummer, blir det obrukbart bara för att det är infört i ett kundregister?

Höj blicken lite, OM hon varit en kund är en sak.
Men ett intresseregister...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Provinsen Airstrip One (före detta Storbritannien) i landet Oceanien är i ständigt krig, under konstant övervakning av regeringen, och med hjärnkontroll av allmänheten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

L larka742 skrev:
Det är inte ens med resonemanget, att han skulle klarat sig om han använt ett annat sätt att ta kontakt.
Att det handlar om nåt kundregister som nyttjats fel.

Om det är poängen, ja det måste ju varit mycket bättre gå omvägar via google/eniro, be grannen gå över med lappar eller åka hem till henne. Eller stalka henne på gymmet. Mycket bättre!

Ett snabbt sms, svara bara ja/nej och sen kunde alla gå vidare.....
Men nejda, "obehagsindex" blev träffat av detta...
Så hon ska vara tacksam att han valde att smsa henne istället för att gå all-in och förfölja henne? Eller, jag vet inte, vad sägs om alternativ 3 — han tar inte kontakt med henne alls? Det är ingen rättighet att ragga på allt som kommer i ens väg.

• Gilla
  • Haha
Elektra och 7 till
  • Laddar…
Synd det inte var en kvinna som var mäklaren då hade vi haft en helt annan diskussion. Antagligen ingen alls

• Gilla
  • Älska
Nidhogg och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
L larka742 skrev:
Men det är ju inte ens med i resonemanget från FMI, att han skulle ha missbrukat information.
Det är ett telefonnummer. Telefonkataloger har alltid funnits, och numera finns allt att nå via appar i telefonen. Smidigt.

Förmodligen ett fullt tillgängligt telefonnummer, blir det obrukbart bara för att det är infört i ett kundregister?

Höj blicken lite, OM hon varit en kund är en sak.
Men ett intresseregister...
Alla register ska ha regler för hur registret får användas.

Om du inte gillar FMI:s beslut klaga på dem och inte på mig.

Om mäklaren hade använt en tjänst för att få fram telefonnumret så hade ju mäklaren missbrukat registret genom att hämta kvinnans namn i registret.

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Synd det inte var en kvinna som var mäklaren då hade vi haft en helt annan diskussion. Antagligen ingen alls
Spot on!

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är ingen rättighet att ragga på allt som kommer i ens väg.
Va?

Jag skulle vilja hävda precis tvärt om. Så länge man håller sig utanför direkt ofredande så har man rätt att "ragga" på precis vem som helst.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
För att slippa fjantig metadiskussion kan jag ändra till DDR, eller andra angivarsamhällen om du vill

Jodå, det hade funnits ett antal användare från denna tråd som hade diskuterat hur ”sånt händer inte bara kvinnor”, eller kallat den manliga anmälaren för fjolla som valde att inte vara tacksam och ta komplimangen.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla register ska ha regler för hur registret får användas.

Om du inte gillar FMI:s beslut klaga på dem och inte på mig.

Om mäklaren hade använt en tjänst för att få fram telefonnumret så hade ju mäklaren missbrukat registret genom att hämta kvinnans namn i registret.
Vad ska jag gnälla på FMI om denna detalj? De tar inte ens upp det.
Förmodligen för att det var ett offentligt nummer, mäklaren kunde fått det via eniro...

"missbrukat registret genom att hämta kvinnans namn i registret"
Eh? Så han kan inte lyckas alltså. Ett NAMN .. så du dumförklarar honom att han inte klarar av att minnas ett namn ens....

Jetkokos Jetkokos skrev:
Jodå, det hade funnits ett antal användare från denna tråd som hade diskuterat hur ”sånt händer inte bara kvinnor”, eller kallat den manliga anmälaren för fjolla som valde att inte vara tacksam och ta komplimangen.
För det första tror jag ingen anmälan hade skett. OM det skett så tror jag det varit kvinnor i denna tråden som tyckt han var fjantig. Säkert män också, jag bland annat,

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.