52 343 läst ·
565 svar
52k läst
565 svar
Mäklare får erinran efter att ha flirtat med köpare
Fast nu handlade det ju om ett agerande som gick emot god fastighetsmäklarsed och inte om samhällsutveckling. Att det efter 200 inlägg ska vara så jäkla svårt att förstå -- det ÄR oproffsigt att ta kontakt på detta sätt, det KAN kännas obekvämt att få ett sådant sms och man FÅR anmäla vartenda jäkla grej om man nu känner för det. Är man en lättkränkt rättshaverist så kommer inte majoriteten av sådana anmälningar att leda till någon form av konsekvens för den anmälde. Här pudlade till och med mäklaren själv, så någon slags gräns måste han ju haft på känn att han hade korsat.AndersMalmgren skrev:
"Han blev lätt chockad när han insåg vad han hade ställt till med. Han skulle aldrig skicka ett sådant sms till vare sig köpare, säljare eller spekulanter eller någon annan som han kommer i kontakt med i sitt yrkesliv. Han är väl medveten om var gränserna går och att de han möter är beroende av att han verkar på ett förtroendefullt sätt och att han uppträder seriöst."
Så vad fanken är det ni försvarar här egentligen???
”vill tant sitta?” frågar jag artigt oavsett ålder för att inte diskriminera någon kvinna. De yngre är mer lättkränktaKarlia skrev:
Öppna dörrar är väl ungefär samma som att erbjuda sin plats på bussen - en del blir glada, andra accepterar, en del blir sura. Spelar inte så stor roll för min del, jag kommer fortsätta erbjuda min plats. Det går ju inte gärna att kräva tacksamhet, isåfall vore min gest att erbjuda plats/öppna dörr inte vidare trevlig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Det borde stannat mellan de två parterna. Jag tycker precis samma sak om uthängningarna under metoo. Nu har ju tom vänsterfeministen Cissi Wallin erkänt hon gjorde felJetkokos skrev:
Fast nu handlade det ju om ett agerande som gick emot god fastighetsmäklarsed och inte om samhällsutveckling. Att det efter 200 inlägg ska vara så jäkla svårt att förstå -- det ÄR oproffsigt att ta kontakt på detta sätt, det KAN kännas obekvämt att få ett sådant sms och man FÅR anmäla vartenda jäkla grej om man nu känner för det. Är man en lättkränkt rättshaverist så kommer inte majoriteten av sådana anmälningar att leda till någon form av konsekvens för den anmälde. Här pudlade till och med mäklaren själv, så någon slags gräns måste han ju haft på känn att han hade korsat.
"Han blev lätt chockad när han insåg vad han hade ställt till med. Han skulle aldrig skicka ett sådant sms till vare sig köpare, säljare eller spekulanter eller någon annan som han kommer i kontakt med i sitt yrkesliv. Han är väl medveten om var gränserna går och att de han möter är beroende av att han verkar på ett förtroendefullt sätt och att han uppträder seriöst."
Man skall inte undvika alla inviter men det måste vara lite klass på dom om de skall bli besvarade. Nu har han bränt alla broar.C cpalm skrev:Där får vi väl anse att konsensus i tråden är att det inte är ett normalt beteende, nej.
Kanske inte, men vad menar du med att acceptera?
Notera att vi var inne på ovälkomna inviter i allmänhet här.
Hur vet man säkert att en invit är ovälkommen innan man ställt frågan?
Bör man undvika alla former av inviter eftersom det är normalt att mottagaren upplever obehag?
Oproffsigt?Jetkokos skrev:
Fast nu handlade det ju om ett agerande som gick emot god fastighetsmäklarsed och inte om samhällsutveckling. Att det efter 200 inlägg ska vara så jäkla svårt att förstå -- det ÄR oproffsigt att ta kontakt på detta sätt, det KAN kännas obekvämt att få ett sådant sms och man FÅR anmäla vartenda jäkla grej om man nu känner för det. Är man en lättkränkt rättshaverist så kommer inte majoriteten av sådana anmälningar att leda till någon form av konsekvens för den anmälde. Här pudlade till och med mäklaren själv, så någon slags gräns måste han ju haft på känn att han hade korsat.
Frågar dig var går gränsen då? Ska han vänta en vecka, månad? Eller måste det gå ett år?
Aldrig?
Hon var INTE kund till honom, hon hade varit intresserad av ett hus tidigare. Det är allt. Det är verkligen inte vad jag skulle kalla kund.
Och det verkar vara en liten ort, hans förslag på nytt hus var "6 rok med ett pris på 425.000kr"
Finns inte ett stort utbud av mäklare på mindre orter, så du menar en mäklare som tar in intressenter efter visningar kommer år efter år ha ett mindre och mindre chans till ett familjeliv eftersom alla han träffat via sitt yrke är det oproffsigt att flirta med....
Ja, mäklaren pudlade - vad säger det? Ingenting. Han skriver att han skulle aldrig flirta med någon han träffar i sitt yrkesliv... unik kille. Inte troligt. Spel för gallerierna.
Som flera sagt, känner man det så obekvämt efter ett sådant sms?
Trevligt, inställsamt, smickrande, snällt
Och du försvarar att man anmäler sådant?
Verkligen ett slöseri av tid, resurser - energi.
Det enda hon kunnat skrivit tillbaka var. "Nej."
Nej jag erkänner, jag är inte könsneutral där.Karlia skrev:
Om det är tvärtom, bussen är nästan tom istället för full. Är det då ok att sätta sig bredvid en tjej när bara tre platser i hela bussen är tagna?
Eller kan en ensam tjej sätta sig bredvid mig? Kanske för att hon tycker att det är läskigt att sitta själv om någon creepy skulle sätta sig bredvid? Bättre välja själv vem man sitter bredvid…
Jag kan inte se att reglerna ska gälla annat än pågående kundrelation. När köpet är klart, papperen påskrivna så måste en mäklare kunna göra precis vad han vill. Inklusive flirta.Jetkokos skrev:
Varför skulle det inte vara så? Vad är problemet?
Så gör inte vi svenskar, vi vill ha rejält avstånd till andra människor! Det är därför bussen först fylls upp med en person på varje tvåsäte, gärna med väskan på det tomma sätet. Vi pratar väldigt sällan med främlingar också.P Pin skrev:Nej jag erkänner, jag är inte könsneutral där.
Om det är tvärtom, bussen är nästan tom istället för full. Är det då ok att sätta sig bredvid en tjej när bara tre platser i hela bussen är tagna?
Eller kan en ensam tjej sätta sig bredvid mig? Kanske för att hon tycker att det är läskigt att sitta själv om någon creepy skulle sätta sig bredvid? Bättre välja själv vem man sitter bredvid…
Som ung jobbade jag på restaurang i Stockholm samtidigt som jag försökte försörja mig som sömmerska. Tyckte då att det var jobbigt när främling satte sig brevid och började prata om hur stela vi svenskar var, mycket bättre att vara social och passa på att snacka när tillfälle gavs. Jag som precis varit översocial på ett jobb försökte samla mig för nästa vilket innebar att jag inte hade lust att umgås med ytterligare en främling.
De som gjorde så tillhörde undantagen dock, vanligare med ett leende här och var vilket ofta är socialt smörjmedel, gör det enklare att finnas.
Fallet vi diskuterar handlar om en mans invit till en kvinna, när det gäller just raggande/flirtande från män till kvinnor så tror jag nog att vi kan vara rätt överens om att det till störst del är män som har/har haft behov av att lära sig respektera gränser, därav min parentes. Att du ser det som extremism får stå för dig och din världsbild. #inte alla mänS SueCia skrev:wow, här lyser din extremistsida igen med full kraft. Man ska minsann lära MÄN respektera gränser, kvinnor behöver inte det enligt dig. DET om något är creepy beteende
obs. Din parentes förstärker bara uppfattningen om att du endast tycker män behöver respektera gränserskulle kunna sätta stora pengar på hur du röstar, men vi undviker politik här
![]()
Vad är det för gräns som passeras?linneac skrev:
Fallet vi diskuterar handlar om en mans invit till en kvinna, när det gäller just raggande/flirtande från män till kvinnor så tror jag nog att vi kan vara rätt överens om att det till störst del är män som har/har haft behov av att lära sig respektera gränser, därav min parentes. Att du ser det som extremism får stå för dig och din världsbild. #inte alla män![]()
Det ÄR vanligt att man träffar sin partner via jobbet.
Men du menar att det inte är ok? Rätt många i Sverige som ska stå med skam då om denna nivå ska gälla generellt...
Du måste nog skilja på att träffa någon genom jobbet och att använda kundregister för att kontakta någon privat.L larka742 skrev:
Så vad - mäklaren skulle gått via google, eniro mm för att hitta ett annat telefonnummer?linneac skrev:
Ringt en granne för att den vägen få kontakt?
Eller åkt hem till henne... allt för att undvika att använda ett normalt mobiltelefonnummer.
Sådana omvägar för klara sig från någon paragraf om kundregister -
det hade inte alls varit creepy då?
Det är sedan inte vad FMI resonerar om alls. De menar bara att kontakten gjorde var fel.
Mycket konstigt resonemang.
Högst troligt var det normalt mobilnummer. Inget hemligt eller liknande.
Ser inga problem med det.
Då hade hon väl kunnat svara "Nej tack, inte intresserad. Och det är olämpligt att använda kundregistret till sånt här." Tycker fortfarande det är fånigt att anmäla. Hur klarar hon sig i verkliga livet?!linneac skrev: