517 848 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
tänkte borra i skivor och lite annat men viktigt för mig att även kunna köra i metall.rakt09 skrev:
intressant! dock hittade inget om metall. 1700 var kanske lite väl för att borra en gång om året. kolla lite på meec tools men lär väll ångra det direkt om man köper något sådant. tack för tipset!K Kanelbullen123 skrev:Håller med ovanstående. Makitas borrar etc brukar inte vara något att hurra för.
Har dock bra erfarenhet av Boschs bättre serier ex betongbirrarna som hette x7 (numera tror jag dom döper dessa till ”expert”
Jag köpte själv som ovanstående pro-fit
[länk]
Inte speciellt snygga hål, men äter sig igenom det mesta, och enkelt att få ut kakan som blir kvar.
Har du tålamod är det nästan en ny rabattkod varje helg som brukar ge mellan 15-30% rabatt hos dom.
Jag betalade 1700 för min sats
det är sant. men man behöver inte för alla modeller av hålsågar ha centrumborr monterad. även forstnerborr har gärna en 'centrumborr' som kan behövas ta hänsyn till.nanowire skrev:
att använda en hålsåg för plåt eller metall borgar för en intressant huggande upplevelse med stort vridmoment när man (eventuellt) till slut tar sig igenom.H Hampusca skrev:
har man pelarborr är detta ett mindre problem, så vitt arbetsstycket kan spännas fast ordentligt.
för mer dedicerad användning i metall finns hålsågar med hårdmetallskär, och även diamantklädda. att där fundera på är att diamantklädda verktyg generellt är ojämna i kvaliten.
skulle nog till ändamålet hål i metall funderat på stegborr, rakslip och eller nibbler? för stora hål kan sticksåg komma ifråga. tålamodsprövande metoder, men för som du säger ett hål om året ändå framkomliga.
I mitt missnöje gick jag andra vägen och går all in istället, och beställde en dammsugare med aws vc013. Har sedan tidigare 2 sändare/mottagare men tycker att dessa är för dyra för ändamålet, speciellt när man har 10+ verktyg som alla behöver en sändare.
Beställde därför ett breakout board med samma formfaktor för att kunna göra en egen lösning, och helt skippa Makitas protokoll.
Har kikat lite på andra som istället försökt kommunicera med Makitas blåtandslösning, men jag tror det blir enklare att strunta i deras implementation och istället göra en egen.
Är det någon som grävt i detta tidigare?
Min pin-out definition ser ut som nedan.
Ingen av pinnarna har kontakt med varandra, varken med eller utan strömförsörjning.
När verktyget körs går det att konstatera att inte mycket händer kommunikationsmössigt mer än att
Gnd - pin 3 och 5
+5v - pin 1 och 4
Väntar nu på dammsugaren för att kunna köra breakout korten mellan verktyg och original aws mottagare för att se hur dammsugaren aktiveras. Samt mäta strömmen som går att ta ur utgången.
Men insetts läge gissar jag att det är så enkelt som att någon av pinnarna går hög och därmed aktiverar sugen.
Därefter blir det att hitta en lämplig processor och lämpligt protokoll för att köra sugen.
Är bra sugen på att göra det kompatibelt med vibrations-sensor likt någon tipsade om att metabo hade
Någon som har några idéer eller feedback som kan peka mig rätt?
Beställde därför ett breakout board med samma formfaktor för att kunna göra en egen lösning, och helt skippa Makitas protokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kikat lite på andra som istället försökt kommunicera med Makitas blåtandslösning, men jag tror det blir enklare att strunta i deras implementation och istället göra en egen.
Logga in
Skapa konto
Ingen av pinnarna har kontakt med varandra, varken med eller utan strömförsörjning.
När verktyget körs går det att konstatera att inte mycket händer kommunikationsmössigt mer än att
Gnd - pin 3 och 5
+5v - pin 1 och 4
Logga in
Skapa konto
Väntar nu på dammsugaren för att kunna köra breakout korten mellan verktyg och original aws mottagare för att se hur dammsugaren aktiveras. Samt mäta strömmen som går att ta ur utgången.
Men insetts läge gissar jag att det är så enkelt som att någon av pinnarna går hög och därmed aktiverar sugen.
Därefter blir det att hitta en lämplig processor och lämpligt protokoll för att köra sugen.
Är bra sugen på att göra det kompatibelt med vibrations-sensor likt någon tipsade om att metabo hade
Spännande utforskande grejer du gör! Heja heja!K Kanelbullen123 skrev:I mitt missnöje gick jag andra vägen och går all in istället, och beställde en dammsugare med aws vc013. Har sedan tidigare 2 sändare/mottagare men tycker att dessa är för dyra för ändamålet, speciellt när man har 10+ verktyg som alla behöver en sändare.
[bild]
[bild]
Gnd - pin 3 och 5
+5v - pin 1 och 4
[bild]
Helt annan grej;
Funderar på robotklippare;
Vem tillverkar denna?
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-rm350d-robotgrasklippare
Nån som vet?
Tack tack
Självbyggare
· Stockholm
· 10 277 inlägg
Har ju fått hem dammsugaren och kunnat nappa upp pinnarna.
Ingen direkt konstighet eller svårighet att sätta igång dammsugaren, på ca 3v så tolkar den sig sig som hög, och aktiverar dammsugaren. Samma pinne agerar ”sänd” och har 5v när ett verktyg körs.
Identifiering av dammsugare eller verktyg verkar ske genom ett 10k pulldown. I dammsugaren är det flytande.
Återkommer med lite mer formell information som är mer lättföljd.
Ska nu försöka hitta någon lämplig processor att köra, osäker på om jag kan lyckas klämma in en modul, vilket vore skönt för att slippa matcha antenn. Men det är helt klart en utmaning att lyckas ha både antenn och knapp på sidan.
Börjar med esp-h2 eftersom jag har dessa liggandes, men sneglar mot nrf som har både mindre och strömsnålare.
Men till min fundering
Jag har blivit väldigt sugen på en trimmer, även om jag bara har 45kvm gräsmatta. Ryobin jag har ätningen kul att använda, och matar inte fram tråd själv.
Har kikat på ux01 och 404mp som huvud.
Makita kör ju kampanj inom eu (toolnation) där man får ett 4040f på köpet om man handlar för 450€ ex moms.
Därmed behöver jag köpa något mer.
Kp001 el hyvel
Bs001 bandslip
Hg001 varmluftspistol
Eller finns det något annat man kan villhöva?
Var sugen på att en liten cirkelsåg. Men de små säljs bara från Japan
Tänkte då på 125mm klinga, hs006 eftersom den klarar en regel med sina 47mm sågdjup.
Ks001-4 är ju väldigt fina men klarar tyvärr vara 41mm.
Ingen direkt konstighet eller svårighet att sätta igång dammsugaren, på ca 3v så tolkar den sig sig som hög, och aktiverar dammsugaren. Samma pinne agerar ”sänd” och har 5v när ett verktyg körs.
Identifiering av dammsugare eller verktyg verkar ske genom ett 10k pulldown. I dammsugaren är det flytande.
Återkommer med lite mer formell information som är mer lättföljd.
Ska nu försöka hitta någon lämplig processor att köra, osäker på om jag kan lyckas klämma in en modul, vilket vore skönt för att slippa matcha antenn. Men det är helt klart en utmaning att lyckas ha både antenn och knapp på sidan.
Börjar med esp-h2 eftersom jag har dessa liggandes, men sneglar mot nrf som har både mindre och strömsnålare.
Men till min fundering
Jag har blivit väldigt sugen på en trimmer, även om jag bara har 45kvm gräsmatta. Ryobin jag har ätningen kul att använda, och matar inte fram tråd själv.
Har kikat på ux01 och 404mp som huvud.
Makita kör ju kampanj inom eu (toolnation) där man får ett 4040f på köpet om man handlar för 450€ ex moms.
Därmed behöver jag köpa något mer.
Kp001 el hyvel
Bs001 bandslip
Hg001 varmluftspistol
Eller finns det något annat man kan villhöva?
Var sugen på att en liten cirkelsåg. Men de små säljs bara från Japan
Tänkte då på 125mm klinga, hs006 eftersom den klarar en regel med sina 47mm sågdjup.
Ks001-4 är ju väldigt fina men klarar tyvärr vara 41mm.
Att tänka på med 125 klinga är att den behöver snurra fort för att inte kännas väldigt långsam. Och detta skiljer mycket mellan olika modeller. Det är generellt också svårare att såga rakt än med större klingor som bättre följer spåret de själv skapar. Men det kan även vara en fördel tex vid klyvning efter en kurva snarare än en linje. Vid kapning är det bra med vinkelhake som stöd om det är viktigt med snittkvaliten.K Kanelbullen123 skrev:
Annars är det mycket trevligt med en sådan liten såg, hänga i bältet när en snickrar på tak tex.
Hade en hs004 190mm klinga men tyckte den var för stor och otymplig. Så på jakt efter något mindre och funderar även på om jag inte vill ha klingan till vänster istället för höger.nanowire skrev:
Att tänka på med 125 klinga är att den behöver snurra fort för att inte kännas väldigt långsam. Och detta skiljer mycket mellan olika modeller. Det är generellt också svårare att såga rakt än med större klingor som bättre följer spåret de själv skapar. Men det kan även vara en fördel tex vid klyvning efter en kurva snarare än en linje. Vid kapning är det bra med vinkelhake som stöd om det är viktigt med snittkvaliten.
Annars är det mycket trevligt med en sådan liten såg, hänga i bältet när en snickrar på tak tex.
Har redan sänksågen och gersågen så långa raka snitt eller stationär kapning finns det redan bra för.
Däremot saknar jag något smidigt när det är enklare kapning på plats att göra.
Typ staket, kapa några mindre reglar osv.
Är van vid festools hk55 så saknade väldigt mycket att klingskyddet inte går att navigera från vänster sida. Har ha det på höger side som högerhänt tycker jag är lite tokigt