Nu har jag städat upp bland alla mina orimligt många 18V-maskiner o lagt varje maskin, tillbehör och förbrukningsmaterial i var sin plastback.
Nu blev dessa två prylar över - nån som vet vad tusan det är? Uppenbarligen inte helt nödvändiga... Eller så kör jag utan nån viktig säkerhetsfunktion🤔
prylar.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C Colonel Bogey skrev:
Nu har jag städat upp bland alla mina orimligt många 18V-maskiner o lagt varje maskin, tillbehör och förbrukningsmaterial i var sin plastback.
Nu blev dessa två prylar över - nån som vet vad tusan det är? Uppenbarligen inte helt nödvändiga... Eller så kör jag utan nån viktig säkerhetsfunktion🤔
[bild]
Ser ut som ett sidoanhåll och utsug för sticksågen.

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
C Colonel Bogey skrev:
[bild]
Den övre är till cirkelsågen. Paralellanslag.
Den undre är till sticksågen, dammsugare adapter

• Gilla
Colonel Bogey
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Du kan köra anslaget även på sticksågen.

1778492955832.png
Skapa konto

• Gilla
Colonel Bogey och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ser ut som ett sidoanhåll och utsug för sticksågen.
Tack!
K Kanelbullen123 skrev:
Tack tilll er som svarat! Problem solved! 😀

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
1778654539291.png
Skapa konto

tänkte köpa hålsåg. är själv svag för makita men har ni andra testat dessa? är det både för trä och metall? står ej på hemsidan nämligen.

H Hampusca skrev:
[bild]
tänkte köpa hålsåg. är själv svag för makita men har ni andra testat dessa? är det både för trä och metall? står ej på hemsidan nämligen.
Tyvärr är min erfarenhet av Makitas borr mm väldigt varierande. Vissa är bra, andra är mindre bra. För trä använder jag Pro-fit sågar.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
[bild]
Håller med ovanstående. Makitas borrar etc brukar inte vara något att hurra för.
Har dock bra erfarenhet av Boschs bättre serier ex betongbirrarna som hette x7 (numera tror jag dom döper dessa till ”expert”

Jag köpte själv som ovanstående pro-fit

https://www.proffsproduktershop.se/haltagning/byggsats-10-delar-35-105.html

Inte speciellt snygga hål, men äter sig igenom det mesta, och enkelt att få ut kakan som blir kvar.

Har du tålamod är det nästan en ny rabattkod varje helg som brukar ge mellan 15-30% rabatt hos dom.

Jag betalade 1700 för min sats

• Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Q
H Hampusca skrev:
[bild]
Ser föråldrat ut i jämförelse med denna, där man byter hålsåg på 5-10 sekunder.
https://www.amazon.se/Bosch-Multi-M...71818696465&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Gillar Makita, men deras borr eller bitsar är inte nåt att hurra för. Däremot bladen som följde med sticksågen är helt överlägsna de Bosch blå och andra som Ryobi, Classes Crocraft som jag testat..

• Gilla
Hampusca
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Ser föråldrat ut i jämförelse med denna, där man byter hålsåg på 5-10 sekunder.
[länk]

Gillar Makita, men deras borr eller bitsar är inte nåt att hurra för. Däremot bladen som följde med sticksågen är helt överlägsna de Bosch blå och andra som Ryobi, Classes Crocraft som jag testat..
Det kan säkert vara bra hålsågar men att speciellt framföra hastigheten på bytet av storlek känns som en lite udda punkt att fokusera på. Hur ofta behöver man snabbt byta storlek på en hålsåg?

Rickard.
P Prodigys skrev:
Det kan säkert vara bra hålsågar men att speciellt framföra hastigheten på bytet av storlek känns som en lite udda punkt att fokusera på. Hur ofta behöver man snabbt byta storlek på en hålsåg?
Håller med!
Precis som med starlock på multimaskin är huvudpoängen med sånna här smarta snabblåsningar att kunna höja priset på förbrukningsvarorna.
Jag har kört lite bosch hålsågar och fasthållning duger inte(för mig) i metall, i trä och gips är det helt okej.

Eftersom jag gillar att borra i metall föredrar jag modellen med en mutter på ovansidan som nyper fast hålsågen ordentligt, jag tror min är från lenox men flera tillverkares sågar passar.

Pro-fit är helt överlägsna i trä och byggskivor men svårmotiverat att köpa för mig privat.

M
C Colonel Bogey skrev:
[bild]
Dom där grejjerna hör till Makitas sticksåg DJV181 🤔

rakt09 rakt09 skrev:
med en trestegssekatör och en fiskars grensax på pinne kommer man långt. 3 cm är ingen match:)

djr186 gör ett ganska bra jobb upp till säg 15cm. sen vill man gärna ha pendelmekanism. den kan om sågbladet vilar mot ämnet manövreras med en hand, men är mestadels att betrakta som tvåhands. och då uppstår problemet med t ex grenar inte är styva nog.

så instämmer i att för lättare trädgårdsgöra köpa en mindre enhands som t ex djr189.

äger även kompromissen djr188, och den har svårt hitta sin plats. kort räckvidd, precis lite för tung för att bekvämt köra enhands, och märkbart mindre kapacitet än 187.

en stor fördel med tigersåg vs motorsåg är möjligheten använda blad med hårdmetalltänder för rötter och i övrigt jordbesmutsade sågsnitt. t ex det till vänster på bilden. det till höger är stål med härdade tänder och är mumma med 187an men ännu hellre en tigersåg med pendelmekanism. då klaras stockar uppåt 4dm.

förstås är då en vanlig motorsåg bättre, men är inte lika smidig bara ha med sig i en ryggsäck för att klara eventuella fällen vid stigvård.
.

[bild]
Stort tack för tips på 189an och de där sågbladen! Har röjt slänten i stugan med det långa bladet och oj vad det funkade bra! Och sågen i en hand var klockrent. Precis den utrustning jag saknat!

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
[bild]
nu framgår det inte var du skall göra hål, men de två dimensioner jag själv haft nytta av är hål för att fästa ikea/blum-gångjärn för skåpluckor liksom eldosor. så skulle se till att inkludera dessa i ett eventuellt kit.

för hål i lättbetong behövs längre håltagare med hårdmetall.

rakt09 rakt09 skrev:
nu framgår det inte var du skall göra hål, men de två dimensioner jag själv haft nytta av är hål för att fästa ikea/blum-gångjärn för skåpluckor liksom eldosor. så skulle se till att inkludera dessa i ett eventuellt kit.

för hål i lättbetong behövs längre håltagare med hårdmetall.
Hålsåg för grytgångjärn låter för mig som självplågeri, dels pga att pilotborret ger ett genomgående hål i luckan och dels för att resten av materialet måste stämas bort. 35 mm fostner funkar bra tycker jag.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.