K Kanelbullen123 skrev:
Däremot saknar jag något smidigt när det är enklare kapning på plats att göra.
Typ staket, kapa några mindre reglar osv.
Jo, det är så jag använder min 125 mm 7000 rpm.
Men vanligen blir det 185 mm med kapskena och klingskyddets spak till vänster då dessa saker gör allt så mycket enklare.
Även om tandhastigheten är likvärdig på dessa sågar avverkar den större sågen mycket snabbare pga att tänderna är glesare.

Inte kommit något längre med såg-köpet. Inte helt lätt att bestämma sig när man bara villhöver något.

Har dock provkört dammsugaren lite nu vc013gz.

Riktigt bra sug i den!
Däremot ingen adapter som gör att den passar på ex sänksåg, och även väldigt, väldigt kort slang.

Tur man har en printer hemma, så att ma kan göra en lite mer permanent lösning än maskeringstejp

IMG_8825.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_8824.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Har ju fått hem dammsugaren och kunnat nappa upp pinnarna.
Ingen direkt konstighet eller svårighet att sätta igång dammsugaren, på ca 3v så tolkar den sig sig som hög, och aktiverar dammsugaren. Samma pinne agerar ”sänd” och har 5v när ett verktyg körs.

Identifiering av dammsugare eller verktyg verkar ske genom ett 10k pulldown. I dammsugaren är det flytande.

Återkommer med lite mer formell information som är mer lättföljd.

Ska nu försöka hitta någon lämplig processor att köra, osäker på om jag kan lyckas klämma in en modul, vilket vore skönt för att slippa matcha antenn. Men det är helt klart en utmaning att lyckas ha både antenn och knapp på sidan.

Börjar med esp-h2 eftersom jag har dessa liggandes, men sneglar mot nrf som har både mindre och strömsnålare.

Men till min fundering
Jag har blivit väldigt sugen på en trimmer, även om jag bara har 45kvm gräsmatta. Ryobin jag har ätningen kul att använda, och matar inte fram tråd själv.

Har kikat på ux01 och 404mp som huvud.
Makita kör ju kampanj inom eu (toolnation) där man får ett 4040f på köpet om man handlar för 450€ ex moms.

Därmed behöver jag köpa något mer.

Kp001 el hyvel
Bs001 bandslip
Hg001 varmluftspistol

Eller finns det något annat man kan villhöva?

Var sugen på att en liten cirkelsåg. Men de små säljs bara från Japan
Tänkte då på 125mm klinga, hs006 eftersom den klarar en regel med sina 47mm sågdjup.
Ks001-4 är ju väldigt fina men klarar tyvärr vara 41mm.
ux01 precis som dux60 riskerar att bli störande framtung iom att bara vänsterhandens handtag är flyttbart? beror lite på om du skall köra med sele eller inte, men själv kör jag helst utan sele.

köpte istället en 'ux02'. kommer enligt makita sverige och europa inte tas hit, fått intrycket 40v går rätt knackigt här. så det blev japan, den hette där mux02. hade plan att göra om handtaget så som jag gjort med underbara röjtrimmern dur369. ses på mitten av bilden nedan. annars har mux02 ett rätt smart fällbart styrhandtag. till vänster dur368 med liknande handtagsupplägg som ux01. inte alls lika lätt få balans med denna iofs rätt mycket lättare maskin; bättre blir det med två enkilos tabless batterier som för tillfället sitter på lövblåsen till höger.

funderar nu på hur att lösa strömförsörjningen med mux02. måttligt intresserad skaffa 40v batterier. hade tänkt köra den med 2x18, men 40-voltmaskinerna visar det sig kräver handshake med (makitas egna?) 40v-batterier. det räcker inte med att bara mata med 36/40 volt.
.

IMG_1784.jpeg
Skapa konto
IMG_3619.jpeg
Skapa konto
IMG_3618.jpeg
Skapa konto

rakt09 rakt09 skrev:
ux01 precis som dux60 riskerar att bli störande framtung iom att bara vänsterhandens handtag är flyttbart? beror lite på om du skall köra med sele eller inte, men själv kör jag helst utan sele.

köpte istället en 'ux02'. kommer enligt makita sverige och europa inte tas hit, fått intrycket 40v går rätt knackigt här. så det blev japan, den hette där mux02. hade plan att göra om handtaget så som jag gjort med underbara röjtrimmern dur369. ses på mitten av bilden nedan. annars har mux02 ett rätt smart fällbart styrhandtag. till vänster dur368 med liknande handtagsupplägg som ux01. inte alls lika lätt få balans med denna iofs rätt mycket lättare maskin; bättre blir det med två enkilos tabless batterier som för tillfället sitter på lövblåsen till höger.

funderar nu på hur att lösa strömförsörjningen med mux02. måttligt intresserad skaffa 40v batterier. hade tänkt köra den med 2x18, men 40-voltmaskinerna visar det sig kräver handshake med (makitas egna?) 40v-batterier. det räcker inte med att bara mata med 36/40 volt.
.

[bild][bild][bild]
Stort tack för ett strålande svar!

Måste kika lite på den japanska modellen också.
Jag köpte in mig tidigt på 40v serien - men som du säger verkar den inte sälja speciellt bra alls. Fysiska butiker lagerhåller ju inte ens dessa.

Det är inga mängder som ska trimmas, har som sagt 40kvm gräsmatta på baksidan och kanske 10 på framsidan :-)
Men att springa runt med Ryobi gör ont i själen.

Att jag kikar på ux01 var för att tillbehören på sikt verkade smidiga.
Häcksax på skaft - har några höga häckar som idag kräver stege

för att nå typ 4 meter för att klippa häck kan jag annars varmt rekommendera bosch universal hedge pole 18. mycket lätt att hantera, och automatisk tuggfuktion när den stöter på något övermäktigt. fastnar alltså inte långt däruppe så som andra häcksaxar gör.

jag driver min via adapter med 18v makitabatterier

en ux01 eller mux02 med häcksax och förlängning är dock mycket starkare, runt 1000 watt. men väger 3-4 ggr mer. jag har köpt en401mp som är den kraftigaste häcksaxen i systemet. men det som lockade mer var den roterande snöborsten, och ogräsjärnet för grusgången. apropå din fråga om villhöver. trådlös värmepistol och lilla blåsrentmaskinen das180 har båda visat oväntat användbara.

det går förresten närmast bra att putsa årsskotten på häck medelst t ex en av de trimmers dur368 eller 369 jag visade på bilden ovan. passar ofta på att göra det när jag ändå trimmar intilliggande kant på gräsmattan.

Redigerat:
Ute efter ny cirkelsåg men lyckas inte lista ut vilka som funkar med skena. Nån som har koll?

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Har en DUX60 och funderar på en KR401MP kultivatorenhet. Har en liten odlingsplätt på ca 60 kvm.

Är det värt att ha en sån?

K KMNelhas skrev:
Har en DUX60 och funderar på en KR401MP kultivatorenhet. Har en liten odlingsplätt på ca 60 kvm.

Nej, men skulle också vilja veta. Har bara röjskiva, tråd och slysaxen EN420 till min DUX60. Jag skulle bli förvånad om KR401 kan riva upp grässvål som en jordfräs, den kan nog bara gå i sånt som redan är grävt/uppodlat tidigare. Men som sagt nyfiken!

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Ute efter ny cirkelsåg men lyckas inte lista ut vilka som funkar med skena. Nån som har koll?
Verkligen ingen expert, men finns det alls någon Makita-cirkel som *inte* funkar med skena, givet att man har rätt adapter?

K KMNelhas skrev:

.dux60 ligger på måttliga 600 watt, vilket är bra för batteritiden, men kanske lite i underkant för en kultivator, särskilt om jorden är packad och eller innehåller rötter?

40-voltsmodellen anges kring 1000 watt.

du kan nog hitta betyg på respektive arrangemang på yt.

C Colonel Bogey skrev:
Verkligen ingen expert, men finns det alls någon Makita-cirkel som *inte* funkar med skena, givet att man har rätt adapter?
Du har säkert rätt!
Såg nu att ghs680 har skena som tillbehör så får nog bli en sån.

1781205607631.jpeg
Skapa konto

Hoppsan, blev visst några fler i samlingen.. jag som inte visste vad jag skulle göra.
Även varmluftspistolen och däck-pumpen trillade in efteråt.

Bara testat sågen än, och är riktigt nöjd.
Betydligt smidigare än hs004 som jag hade tidigare. Att ha bladet till vänster är en helt ny upplevelse, man ser ju faktiskt vad man gör :)

• Älska
  • Gilla
Andemannen och 1 till
  • Laddar…
Provkört bandslipen på lite skarvar på trallen.
Har inte kört bandslip på många år, men oj va kul det var.
Slukar dock en del batteri helt klart.

Gillar även den ”nya” avtryckaren med inbyggd säkerhet. Hade gärna haft samma på övrigta verktyg. Det blir lite tokigt tycker jag när man blandar funktion på samma knapp.
På denna är vanliga ”låset” kontinuerlig körning utan att hålla avtryckaren istället för lås som på eg cirkelsåg.

IMG_9042.jpeg
Skapa konto

Så nu väntar jag bara på trimmerhuvud och 2st 4040f som ingick när man storhandlade :-)

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Provkört lite mer nu

Pumpen - inte optimal för att pumpa VM-fotbollen från Coop. Bryter direkt trots att trycket inte uppnått, tror det är för kort npl i förhållande till ventilen man fick med. Är nog verktyget som känns ”billigast” av de jag testat.

Varmluftspistolen var över förväntan, snabbt varm och bra drag. Slukar en del batteri dock.
Körde ca 10min och det var ett streck på ett 4ah batteri.

trimmer-multiverktyg eller vad man ska kalla den. Ux01)
Som tidigare skrev lite tung och inte helt optimal balans. Men dra åt skogen vilken kraft den hade.

Fick även idag bekräftat av makita Nederländerna att 2st 4040F är på väg. Nu har jag nog mer batterier än jag behöver :)

kul med rapport:)

vissa bollar med hål skall inte pumpas med nål, hålet saknar då öppning rakt inåt. det går inte få in nålen i bollen, den bottnar

det räcker då hålla ett trubbigt munstycke mot/kring öppningen.

vad var upplägget för att få 4040f och vet du om erbjudandet gäller fortfarande???

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.