517 868 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
Halloj!
Vet inte om detta avhandlats tidigare.
Men DFR550 ….
Jag fullkomligt ÄLSKAR makita och har en hel del 18v maskiner. Kan d bli för många?.. 😇
Men automatdragaren…., den bara jävlas!
De nyare modellerna; är de nå bättre?
De jag frågat genom åren säger Hilti är överlägsna på just denna typ av maskin…
Vet inte om detta avhandlats tidigare.
Men DFR550 ….
Jag fullkomligt ÄLSKAR makita och har en hel del 18v maskiner. Kan d bli för många?.. 😇
Men automatdragaren…., den bara jävlas!
De nyare modellerna; är de nå bättre?
De jag frågat genom åren säger Hilti är överlägsna på just denna typ av maskin…
Du är inte ensam. Jag har haft en såg skruvmaskin. Den sålde jag så fort jag bara kunde efter bygget blev klart. Andra maskiner samlar jag på mig och tänker att de kan vara bra att ha. Men den här - icke!
Handhavandefel?
Har för både långa och korta skruv, inga problem. Det som gäller är att den måste ligga plant mot skivan, annars drar skruven i väg och det andra är att man skall ha full fart på maskinen när den bestämt trycks mot skivan. Att trycka mot skivan först och starta sen funkar inte, då hamnar skruven snett i matningen.
Har för både långa och korta skruv, inga problem. Det som gäller är att den måste ligga plant mot skivan, annars drar skruven i väg och det andra är att man skall ha full fart på maskinen när den bestämt trycks mot skivan. Att trycka mot skivan först och starta sen funkar inte, då hamnar skruven snett i matningen.
Sågade nyss isär en gammal vedpanna med en DJR189Z. Innan jag började tänkte jag att jag nog köpt en för liten maskin, men det gick utan problem. 5 blad gick åt, tror jag bytte batteri (5Ah) en gång
Imponerande! Velar mellan den och 186, lutat åt 186 pga 10mm längre slaglängd men nu kanske jag ändrat mig...R Ragren skrev:
köpte på mig på tok för mycket xgt verktyg, i tron om att lxt skulle försvinna på sikt som många rykten sade. Men är lite besviken på bristen av innovation hos Makita hittills.
Köpte en extra liten skruvdragare och då föll valet till slut på Bosch, 12v-32 med utbytbara huvuden och jag måste säga att jag är imponerad av kvalitén hittills.
Absolut inget fel på makita, men många verktyg jag har känns inte genomtänkta jämfört med konkurrenterna.
Ex
Sänksågen.
Absolut, sågar jättebra och stark som tusan - men djupinställningen är helt värdelös.
Ett vred man ska pyssla med istället för smidiga knappar som alla andra har.
Fräsen - 8mm kragen är riktigt dålig jämfört med 6mm.
Och jag blir galen av auto off på alla ute verktyg.
Man behöver alltid slå på som och sedan tryckknapp knappen, redan efter några sekunders aktivitet.
Men värst är nog aws. På tok för dyr lösning för att vara användbar. Har påbörjat min egen lösning men avvaktar hur jag ska göra än så länge.
Överväger i detta nu om gräset är grönare på någon annan sida, eller om jag bara är lite bitter
Xgt har dessutom blivit väldigt mycket dyrare nu än då, även om inflationen såklart kan ha påverkat.
Köpte en extra liten skruvdragare och då föll valet till slut på Bosch, 12v-32 med utbytbara huvuden och jag måste säga att jag är imponerad av kvalitén hittills.
Absolut inget fel på makita, men många verktyg jag har känns inte genomtänkta jämfört med konkurrenterna.
Ex
Sänksågen.
Absolut, sågar jättebra och stark som tusan - men djupinställningen är helt värdelös.
Man behöver alltid slå på som och sedan tryckknapp knappen, redan efter några sekunders aktivitet.
Men värst är nog aws. På tok för dyr lösning för att vara användbar. Har påbörjat min egen lösning men avvaktar hur jag ska göra än så länge.
Överväger i detta nu om gräset är grönare på någon annan sida, eller om jag bara är lite bitter
Xgt har dessutom blivit väldigt mycket dyrare nu än då, även om inflationen såklart kan ha påverkat.
https://www.metabo.com/se/sv/tillbe...art-stop-sats-cordlesscontrol-typ-f/630231000K Kanelbullen123 skrev:
Du sätter sändaren på slangen, startar sugaren när den känner av vibrationer. Oavsett märke/sladd/batteri. Har har även manuell start/stop-knapp på sändaren. Ca 1200kr
man har en inbyggd tendens att jämföra summan av alla andra, snarare än de enskilda systemen var för sig. makita 18v lxt-systemet är inte perfekt, men är något annat som system betaktat perfektare? tror inte det.K Kanelbullen123 skrev:köpte på mig på tok för mycket xgt verktyg, i tron om att lxt skulle försvinna på sikt som många rykten sade. Men är lite besviken på bristen av innovation hos Makita hittills.
Ex
Sänksågen.
utbudet av ändå riktigt bra lxt-maskiner är minst sagt överväldigande.
sen gör utbudet av adapters numera att man inte på samma sätt i alla lägen behöver vara sitt eget system trogen, utan kan plocka russin ur kakan ur andra system, detta utan att gå in i ytterligare ett ekosystem av batterier och laddare.
det gäller dock inte 36/40 volt rent allmänt, eftersom det där skapats avancerade handshakes mellan maskin och batteri. inte heller om man har ryobi är det attraktivt med adapters, grundat den uppstickande pinnen på batterierna vilken bygger höjd.
har man makita lxt 18v är det lätt hitta adapters till snart sagt alla 18/20 volts system. ett gott skäl bara det att hålla sig till makita?
Fast det går fint att driva Makita 18 V, eller som bilden nedan, en Metabo 18 V, med med 36 V Hikoki-batterier och adapter. Om man av någon anledning skulle vilja 🙃rakt09 skrev:
det gäller dock inte 36/40 volt rent allmänt, eftersom det där skapats avancerade handshakes mellan maskin och batteri. inte heller om man har ryobi är det attraktivt med adapters, grundat den uppstickande pinnen på batterierna vilken bygger höjd.
har man makita lxt 18v är det lätt hitta adapters till snart sagt alla 18/20 volts system. ett gott skäl bara det att hålla sig till makita?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja är maskinen 18v kopplar den in sig på de två 5x raderna av battericeller parallellkopplade. tycks funka i princip rakt av mellan fabrikaten så länge 18v är tillgängligtnanowire skrev:
men t ex kraftigare 18v metabomaskiner stänger av efter något tiotal sekunder om batteriet är för 'klent'. gissat att spänningsfallet triggar detta, och alltså trots att batteriet är fullt laddat.
liknande men mer fördröjd effekt har jag sett på kraftigare makitamaskiner, där 18/3,0-batterier stängs ned av maskinen långt innan batteriet är tömt.
är maskinen 36/40v tycks någon form av korrekt handshake krävas, det duger inte att batteriet har rätt spänning. ex-vis reglerar gxt makita-maskiner ned mera gradvis om maskinen läser av att batteriet hettas upp.
Du generaliserar lite tokigt tycker jag; Makita GXT är, mig veterligen, designade för att inte lämna ifrån sig 18 V, Hikoki Multivolt är dock designade för att göra just det. Så det du skriver kan mycket väl gälla GXT, det vet jag inte, men det gäller inte för Multivolt.rakt09 skrev:
ja är maskinen 18v kopplar den in sig på de två 5x raderna av battericeller parallellkopplade. tycks funka i princip rakt av mellan fabrikaten så länge 18v är tillgängligt
men t ex kraftigare 18v metabomaskiner stänger av efter något tiotal sekunder om batteriet är för 'klent'. gissat att spänningsfallet triggar detta, och alltså trots att batteriet är fullt laddat.
liknande men mer fördröjd effekt har jag sett på kraftigare makitamaskiner, där 18/3,0-batterier stängs ned av maskinen långt innan batteriet är tömt.
är maskinen 36/40v tycks någon form av korrekt handshake krävas, det duger inte att batteriet har rätt spänning. ex-vis reglerar gxt makita-maskiner ned mera gradvis om maskinen läser av att batteriet hettas upp.
det var väl lite otydligt uttryckt av mig kanske?
det jag hävdade var att det med utpekande av makita gxt svårt att adapterköra MASKINER som är på 36/40 volt. det kan finnas andra märken som inte har dessa handshake-begränsningar.
18 volts maskiner däremot verkar oavsett märke i de fall jag kunnat testa nöja sig med vilket tillräckligt kraftigt 18v batteri som helst; bara de får rätt spänning, med hänsyn tagen till bibehållen spänning vid belastning.
det är ju praktiskt för dig att
det inkluderar superduper hikoki-batteriet
det jag hävdade var att det med utpekande av makita gxt svårt att adapterköra MASKINER som är på 36/40 volt. det kan finnas andra märken som inte har dessa handshake-begränsningar.
18 volts maskiner däremot verkar oavsett märke i de fall jag kunnat testa nöja sig med vilket tillräckligt kraftigt 18v batteri som helst; bara de får rätt spänning, med hänsyn tagen till bibehållen spänning vid belastning.
det är ju praktiskt för dig att
det inkluderar superduper hikoki-batteriet