517 848 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
Ett gäng 18v, inga multivolt tyvärr.nanowire skrev:
Vad är det för hikokibatterier du redan har? Om det är multivolt så är det väl bättre att stanna i plattformen?
Sedan har idag de flesta av de stora märkena ett enormt utbud av maskiner på samma batteriplattform. Det brukar bara skilja på vissa specialverktyg (där det inte finns någon entydig ”vinnare”) medan basen i snickeri, verkstad och trädgård finns hos alla.
Tycker hikoki har dåligt utbud på trädgårdsidan.
Jasså va skulle du kört på för brand?Bo.Siltberg skrev:
Och jag skulle idag inte gå över till Makita, inte en chans (jag sitter redan fast i Makita).
De kanske kunde klassas som proffsmaskiner en gång i tiden men idag är det konsumentmaskiner, samma väg som Black&Decker gått (finns dom öht kvar??)
Så prova, prova, prova för att inte göra ett felköp pga idiotiska säkerhetsfunktioner. DUX60 var ett sådant felköp. Vet inte om DUX18 är likadan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är en väldigt bra fråga.Nilsson9208 skrev:
Jag själv behöver bara maskiner för hobbybruk. Köpte nyligen en DHP486 för jag behövde nåt starkare, men jag har för stora händer för den - otroligt !!
Grannen har gått all-in på Milwaukee för garage och bygg men ångrar sig nu, glappande batterier, service mm.
Kanske Hikoki eller Hilti för proffsbruk
om dina hikokibatterier är användbara och fräscha kan du inleda med att köpa adapters på ali och låta dem driva t ex de makitamaskiner eller för den del andra märken du är sugen på.Nilsson9208 skrev:
vissa typer av maskiner kan dock vara på mer watt än vad som är lämpligt beroende på batteriernas kapacitet. men det gäller ju även på batteriernas hemmaplan. det här har med tiden blivit ett ökande problem.
varje plattform har sin spännvidd mellan billiga inropare och highend guldkorn. sen gäller det att köpa saker som är tillräckligt bra med tanke på behoven. men man behöver inte särskilt ofta gå på max.
eller hålla sig hundraprocentigt till en plattform.
om jag blev av med allt skulle maskinparken ungefär som nu baseras på makita 18v. gillar ffa deras ergonomi, men att bejaka är även plattformens fantastiska omfattning. trots det lägga till några guldkorn från t ex från metabo, steinel och (host) lidl.
just metabos 18v plattform imponerar alltmer, inte minst batteritekniken. men även dess nära släkting hikoki kan säkert funka fint som en sådan bas. dock skulle jag undvika inlåsningseffekten med flexvolt/multivolt nu när tabless batterier ger mer watt än man kan önska redan med 18 volt. tror framtiden ligger där. metabo är redan på plats.
och 2x18 för utvalda maskiner hellre än 36/40. de senare förefaller mest dyra för vad de ger och säljer redan innan tabless 18 snart tar över inget vidare.
om det nu betyder något i ditt val passerar det hantverkare från en rad olika firmor för olika inredningsjobb på min kontorsarbetsplats. nästan alla kör makita, en och annan milwaukee.
bara den senare dyker anekdotiskt då och då upp i lådan för elektronikskrot.
Redigerat:
Hikoki har tabless multivoltbatterier på marknaden, https://hikoki-powertools.eu/en/innovation-and-technology/product-innovations/t-pwr/rakt09 skrev:
om dina hikokibatterier är användbara och fräscha kan du inleda med att köpa adapters på ali och låta dem driva t ex de makitamaskiner eller för den del andra märken du är sugen på.
vissa typer av maskiner kan dock vara på mer watt än vad som är lämpligt beroende på batteriernas kapacitet. men det gäller ju även på batteriernas hemmaplan. det här har med tiden blivit ett ökande problem.
varje plattform har sin spännvidd mellan billiga inropare och highend guldkorn. sen gäller det att köpa saker som är tillräckligt bra med tanke på behoven. men man behöver inte särskilt ofta gå på max.
eller hålla sig hundraprocentigt till en plattform.
om jag blev av med allt skulle maskinparken ungefär som nu baseras på makita 18v. gillar ffa deras ergonomi, men att bejaka är även plattformens fantastiska omfattning. trots det lägga till några guldkorn från t ex från metabo, steinel och (host) lidl.
just metabos 18v plattform imponerar alltmer, inte minst batteritekniken. men även dess nära släkting hikoki kan säkert funka fint som en sådan bas. dock skulle jag undvika inlåsningseffekten med flexvolt/multivolt nu när tabless batterier ger mer watt än man kan önska redan med 18 volt. tror framtiden ligger där. metabo är redan på plats.
och 2x18 för utvalda maskiner hellre än 36/40. de senare förefaller mest dyra för vad de ger och säljer redan innan tabless 18 snart tar över inget vidare.
om det nu betyder något i ditt val passerar det hantverkare från en rad olika firmor för olika inredningsjobb på min kontorsarbetsplats. nästan alla kör makita, en och annan milwaukee.
bara den senare dyker anekdotiskt då och då upp i lådan för elektronikskrot.
som sagt ger multivoltbatterier gärna inlåsningseffekter.P Prodigys skrev:
och nu när tabless 18 volt tiocells 21700-batterier orkar driva bortåt 2000 watt har man begränsad nytta av finessen. enligt mig är det då mer funkis stanna på 18 volt.
de flesta 18v batteriverktygen är under 500 watt, vilket är ett par 100 under gränsen av ett tiocells 18650-batteri.
den batteritypen kommer med säkerhet finnas tillgänglig på marknaden under lång tid och till allt bättre priser när det erbjuds kraftigare tabless alternativ. de är plug and play med eller utan adapter med en lång rad maskiner och fabrikat.
en fri och framtidssäker arena.
även 36/40 ger i vissa fall inlåsning iom att tillverkarna t ex makita infört ett mer avancerat handshake mellan batteri och maskin. syftet som anas är att maskinen skonar svagare batterier genom att köra med lägre effekt, och även mer noggrannt moderera batteritemperaturen. men som biverkan kan man glömma adapters och tredjepartsbatterier.
klart irriterande.
Redigerat:
Det är svårt att förstå vad du menar med inlåsningseffekt med Hikoki Multivolt då du kan använda dessa batterier till både 18 och 36-voltsverktyg. Till skillnad mot Makita, Ryobi mfl. som kräver olika batterier för 18 respektive 36 V-maskiner.rakt09 skrev:
som sagt ger multivoltbatterier gärna inlåsningseffekter.
och nu när tabless 18 volt tiocells 21700-batterier orkar driva bortåt 2000 watt har man begränsad nytta av finessen. enligt mig är det då mer funkis stanna på 18 volt.
de flesta 18v batteriverktygen är under 500 watt, vilket är ett par 100 under gränsen av ett tiocells 18650-batteri.
den batteritypen kommer med säkerhet finnas tillgänglig på marknaden under lång tid och till allt bättre priser när det erbjuds kraftigare tabless alternativ. de är plug and play med eller utan adapter med en lång rad maskiner och fabrikat.
en fri och framtidssäker arena.
även 36/40 ger i vissa fall inlåsning iom att tillverkarna t ex makita infört ett mer avancerat handshake mellan batteri och maskin. syftet som anas är att maskinen skonar svagare batterier genom att köra med lägre effekt, och även mer noggrannt moderera batteritemperaturen. men som biverkan kan man glömma adapters och tredjepartsbatterier.
klart irriterande.
Att jag sedan får 50 % mer blås ur min lövblås med ett batteri än du får med två batterier i din, till lägre vikt och pris, ser jag inte som en fördel för 18 V-systemet.
Jag har tabless-batterier från både Metabo och Hikoki och kan säga att jag, av uppenbara skäl, föredrar maskiner med ett batteri. Trimmer och lövblås är bra exempel där det är trevligare med lättare maskin om en inte behöver ge avkall på effekt.
Att ha 2*18 är en bra kompromiss när annat inte är möjligt men ändå en kompromiss. 36 V ger lägre effektförluster i verktyget och tabless ger det i batterierna. Kombinationen ger det i båda delar, vad finns det att ogilla med det? 😊
Redigerat:
med inlåsningseffekt menar jag att man helst av allt måste ha dessa ändå rätt speciella multivoltbatterier, och av rätt fabrikat. har man varit med om friheten att kunna mixa batterier mellan fabrikaten upplever man ändå detta som ett aber. det är också en fråga om framtida tillgång på batterier. udda modeller riskerar att försvinna.
inte en deal breaker detta, men något att fundera kring.
en eller två batterier för samma totala wh tycker jag spelar mindre roll. det är ändå den totala vikten och volymen av själva battericellerna som avgör kapaciteten. man kan omvänt se 2x18 som en chans att fysiskt dela det tunga 'totala' batteriet, och köra 'halva' batteriet på en mindre och lättare maskin
alltså det finns ett inslag av nörderi här. hikoki, metabo, makita som vi diskuterar gör alla bra maskiner, och har nöjda användare. det finns flera.
jag försöker flagga för det för mig attraktiva att upprätthålla frihet att kunna ha tillgång till dem utan att nödvändigtvis härbärgera horder av batterier i separata batterisystem.
om din lövblås har 50% mer batterikapacitet än det här ber jag att få gratulera. 2x8 ah.
.
inte en deal breaker detta, men något att fundera kring.
en eller två batterier för samma totala wh tycker jag spelar mindre roll. det är ändå den totala vikten och volymen av själva battericellerna som avgör kapaciteten. man kan omvänt se 2x18 som en chans att fysiskt dela det tunga 'totala' batteriet, och köra 'halva' batteriet på en mindre och lättare maskin
alltså det finns ett inslag av nörderi här. hikoki, metabo, makita som vi diskuterar gör alla bra maskiner, och har nöjda användare. det finns flera.
jag försöker flagga för det för mig attraktiva att upprätthålla frihet att kunna ha tillgång till dem utan att nödvändigtvis härbärgera horder av batterier i separata batterisystem.
om din lövblås har 50% mer batterikapacitet än det här ber jag att få gratulera. 2x8 ah.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
rakt09 skrev:
Nej du, ”hysteriskt drag” skrev du, inte ”hysterisk mycket batterikapacitet”. Och det var vad jag svarade på, att maskinen levererar 50 % mer effekt (13,4 vs 19,8 m3/min).rakt09 skrev:
Man kan också se det som ett klumpigt och dyrt sätt att vara tvungen att bestycka maskinen med två batterier när det finns enklare alternativ.rakt09 skrev:
en eller två batterier för samma totala wh tycker jag spelar mindre roll. det är ändå den totala vikten och volymen av själva battericellerna som avgör kapaciteten. man kan omvänt se 2x18 som en chans att fysiskt dela det tunga 'totala' batteriet, och köra 'halva' batteriet på en mindre och lättare maskin![]()
Om du utgår från Multivolt-batterier kan du köra alla andra 18 V-system via adapter och dessutom Hikoki 36. Det är ytterligare en frihetsgrad 😊rakt09 skrev:
Sen är ju adapter ett elände på de flesta verktyg och inget man vill om det går att undvika.
man kan väl konstatera att det finns för- och nackdelar beroende på vad man vill uppnå.nanowire skrev:
Nej du, ”hysteriskt drag” skrev du, inte ”hysterisk mycket batterikapacitet”. Och det var vad jag svarade på, att maskinen levererar 50 % mer effekt (13,4 vs 19,8 m3/min).
Man kan också se det som ett klumpigt och dyrt sätt att vara tvungen att bestycka maskinen med två batterier när det finns enklare alternativ.
Om du utgår från Multivolt-batterier kan du köra alla andra 18 V-system via adapter och dessutom Hikoki 36. Det är ytterligare en frihetsgrad 😊
Sen är ju adapter ett elände på de flesta verktyg och inget man vill om det går att undvika.
lövblåsen hikoki rb36da om det är den du menar uppges gå 10 min på max med 36/4ah, makita dub362 12 min med 5,0. effekten räknat i watt ter sig likartad.
och alltså tillräcklig för ett hysteriskt drag. men halvfart räcker för det mesta i fallet makita. förmodar att det gäller även för hikoki.
Rb36dc jag menade, Rb36da är en äldre modell.
Ja, det finns någon fördel med att kunna köra dubbla batterier för vissa maskiner men det gäller mest de som redan sitter med batterier sedan tidigare som den vill nyttja, i mindre grad den som ska starta på nytt.
Ja, det finns någon fördel med att kunna köra dubbla batterier för vissa maskiner men det gäller mest de som redan sitter med batterier sedan tidigare som den vill nyttja, i mindre grad den som ska starta på nytt.
iaf mycket trevliga och användbara maskiner dessa städblåsare. hur kunde man vara utan en sådan
?
när det gäller starta nytt är en faktor att ta hänsyn till att marknaden och utbudet till säg 97 procent redan valt 18/20 volt.
och med tabless 21700 tiocells 18v batterier når man alltså nu bortåt 2000 watt.
den framgången begränsar trots vissa tekniska fördelar motivet för 36/40, och min spaning är att det kommer fortsätta vara en marginell företeelse.
när det gäller starta nytt är en faktor att ta hänsyn till att marknaden och utbudet till säg 97 procent redan valt 18/20 volt.
och med tabless 21700 tiocells 18v batterier når man alltså nu bortåt 2000 watt.
den framgången begränsar trots vissa tekniska fördelar motivet för 36/40, och min spaning är att det kommer fortsätta vara en marginell företeelse.