Tycker tigsersågar funkar sådär i trädgården. Lätt att grenarna fastnar i bladet och vibrerar med bladet istället för att sågas.

Har funderat på både 101 och 189. 101 tycker jag känns för begränsad, och så hålla på med kedja, som inte är nån standardlängd. 189 har jag tittat på men lite kort slaglängd, men det kanske räcker bland buskarna...?

K
Tycker tigersågen är överlägsen en kedjesåg om det är rötter och dylikt i anslutning till jord som ska sågas.
Men kass för att kvista av syrenbuske högre upp.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
DJR183 är hursomhelst en värdelös klen enhands tigersåg. Varning för den.😉

• Haha
pfb
  • Laddar…
P pfb skrev:
Funderar på att köpa en batteritigersåg för att använda vid busk/slyrensning i oländig terräng där motorsågen blir för otymplig. Funkar djr186 för det?
med en trestegssekatör och en fiskars grensax på pinne kommer man långt. 3 cm är ingen match:)

djr186 gör ett ganska bra jobb upp till säg 15cm. sen vill man gärna ha pendelmekanism. den kan om sågbladet vilar mot ämnet manövreras med en hand, men är mestadels att betrakta som tvåhands. och då uppstår problemet med t ex grenar inte är styva nog.

så instämmer i att för lättare trädgårdsgöra köpa en mindre enhands som t ex djr189.

äger även kompromissen djr188, och den har svårt hitta sin plats. kort räckvidd, precis lite för tung för att bekvämt köra enhands, och märkbart mindre kapacitet än 187.

en stor fördel med tigersåg vs motorsåg är möjligheten använda blad med hårdmetalltänder för rötter och i övrigt jordbesmutsade sågsnitt. t ex det till vänster på bilden. det till höger är stål med härdade tänder och är mumma med 187an men ännu hellre en tigersåg med pendelmekanism. då klaras stockar uppåt 4dm.

förstås är då en vanlig motorsåg bättre, men är inte lika smidig bara ha med sig i en ryggsäck för att klara eventuella fällen vid stigvård.
.

Sågblad från Bahco; vänsterblad med hårdmetalltänder för trä och spikar, högerblad med grovtandad design för grenar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pfb
  • Laddar…
(ot) för övrigt kan jag oavsett längtan efter tigersågar rekommendera inköp av silky bigboy och eller gomboy. som att såga i smör, utan hjälp av elektricitet.

man kan gärna ha två. den mindre får i mitt fall offra sig i marknära och smutsigare snitt. oavsett det är kvaliteten på sågbladet ypperlig, och jag har flitigt använt mina utan omslipning ett antal år.

mina behov använda tigersågar i trädgården är med dessa sågar till hands något begränsade.
.
Två hopfällbara handsågar med orange handtag, märkena Silky Bigboy och Gomboy, ligger på ett blått underlag.
Skapa konto

• Gilla
pahlbin och 5 till
  • Laddar…
Kock använder en borrmaskin för att vispa smet vid en gatumatstånd, med en gjutjärnspanna med fiskformade formar i förgrunden.
Skapa konto

… när kocken själv får välja 😊

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
Jag ska skaffa ny grästrimmer och har sedan tidigare hikoki skruvdragare och multiverktyg vilket gjorde att jag först sneglade på hikokis trimmer men den ligger väl på 3k cirkus och då blir det med slyklinga osv osv men det känns kanske overkill på en vanlig villatomt.

Har dock gått i tankarna att switcha til Makita generellt på alla verktyg då deras enorma bredd i 18v verktyg lockar.

Därav sneglar jag på en Makita trimmer.
Kan dock inte landa i vilken som är det rimligaste och bästa köpet.

Har en uppväxt äldre villatomt på ca 1100m2 där det går en robotklippare och jag behöver primärt snygga till kanter mot Häcken, rabatter, gångar etc.

Spontant känns DUR193z som det bästa valet för det ändamålet men blir också fundersam på om den är för klen/budget och att det därför är mer rimligt att gå upp till DUR192lz men då tappar man vinklingsbart huvud osv men får så klart annat istället.

Är det någon här i tråden som sitter på lite erfarenhet kring det hela och kan guida en förvirrad själ?

Behöver dessutom köpa batteri + laddare då detta blir första makitamaskinen... Är det laddpaket med DC18RC + 3Ah batteri som gäller som en bra start?

Tacksam för hjälp

Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Jag ska skaffa ny grästrimmer och har sedan tidigare hikoki skruvdragare och multiverktyg vilket gjorde att jag först sneglade på hikokis trimmer men den ligger väl på 3k cirkus och då blir det med slyklinga osv osv men det känns kanske overkill på en vanlig villatomt.

Har dock gått i tankarna att switcha til Makita generellt på alla verktyg då deras enorma bredd i 18v verktyg lockar.

Har en uppväxt äldre villatomt på ca 1100m2 där det går en robotklippare och jag behöver primärt snygga till kanter mot Häcken, rabatter, gångar etc.

Spontant känns DUR193z som det bästa valet för det ändamålet men blir också fundersam på om den är för klen/budget och att det därför är mer rimligt att gå upp till DUR192lz men då tappar man vinklingsbart huvud osv men får så klart annat istället.

Är det någon här i tråden som sitter på lite erfarenhet kring det hela och kan guida en förvirrad själ?

Behöver dessutom köpa batteri + laddare då detta blir första makitamaskinen... Är det laddpaket med DC18RC + 3Ah batteri som gäller som en bra start?

Tacksam för hjälp
Satsa på 5ah istället, samma fysiska storlek och samma vikt. Kostar nästintill samma också.

• Gilla
Embee och 2 till
  • Laddar…
K
Precis, för Makita är det mest ”optimerat” att köra antingen 2Ah eller 5Ah. 3 eller 4 är bara sämre kapacitet för samma fysiska enhet som för 5Ah

K
Om inte budgeten var en begränsning skulle jag satsat på multitrimmer, typ DUX18. Då kan du koppla till elektrisk borste/snöskyffel sen för vintern också. Hade jag startat om hade jag gjort det..

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Och jag skulle idag inte gå över till Makita, inte en chans (jag sitter redan fast i Makita).
De kanske kunde klassas som proffsmaskiner en gång i tiden men idag är det konsumentmaskiner, samma väg som Black&Decker gått (finns dom öht kvar??)
Så prova, prova, prova för att inte göra ett felköp pga idiotiska säkerhetsfunktioner. DUX60 var ett sådant felköp. Vet inte om DUX18 är likadan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för hikokibatterier du redan har? Om det är multivolt så är det väl bättre att stanna i plattformen?

Sedan har idag de flesta av de stora märkena ett enormt utbud av maskiner på samma batteriplattform. Det brukar bara skilja på vissa specialverktyg (där det inte finns någon entydig ”vinnare”) medan basen i snickeri, verkstad och trädgård finns hos alla.

Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:

Tacksam för hjälp
hellre 5,0 än 3,0. av konstig anledning går ett flertal maskiner 'kraftigare' med 5,0. förmodat att de drabbas mindre av spänningsfall vid belastning?

om du lägger till ändelsen pt2 till vissa apparater du kan tänkas önska levereras den med två batterier och laddare. pt4 fyra 5,0-batterier och dubbelladdare.

t ex städblåsen dub362pt4. rekommenderas varmt. hysteriskt drag i den.

för hemmabruk använder jag trimmern dur368. den är åt det något dyra hållet. backväxeln är inte dum.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag skulle idag inte gå över till Makita, inte en chans (jag sitter redan fast i Makita).
De kanske kunde klassas som proffsmaskiner en gång i tiden men idag är det konsumentmaskiner, samma väg som Black&Decker gått (finns dom öht kvar??)
Så prova, prova, prova för att inte göra ett felköp pga idiotiska säkerhetsfunktioner. DUX60 var ett sådant felköp. Vet inte om DUX18 är likadan.
Stanley B&D finns definitivt kvar, men deras bättre prylar säljs nog mest som Dewalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.