är det inte smidigare trots att det tar längre tid köra en feinsåg inne vid väggarna, och sedan köra konventionell cirkelsåg när det gäller resten?

eller varför inte en sänksåg? hör till livets nödtorft:)

K Kanelbullen123 skrev:
Det jag inte förstår är hur man ska kunna börja direkt vid väggen med lutad klinga, eftersom man inte kan sänka klingan likt en sänksåg.
Brukar ju finnas höjdjustering av klingan på cirkelsågar, släpper man spärren kan man nyttja den som en fattigmans sänksåg.

U
rakt09 rakt09 skrev:
är det inte smidigare trots att det tar längre tid köra en feinsåg inne vid väggarna, och sedan köra konventionell cirkelsåg när det gäller resten?

eller varför inte en sänksåg? hör till livets nödtorft:)
Bottenplattan är delbar, så delen utanför klungan går att demontera. Och vinkel går att ställa några grader negativt.
Skulle nog säga att det är den mest optimala sågen för någon som renoverar mycket

Sett den där sågen! Verkar grym!! Att feina många meter massivt golv är inte kul....
Även Scott Brown Carpentry på youtube hyllar den.

• Gilla
pianist
  • Laddar…
Makita kör kampanj igen men vilket skämt! Handla XGT-maskiner för 8999 kronor exklusive moms och få ett bl4040f batteri på köpet... Vilken besvikelse! Hade hoppats på att kunna sälja några 18v för att köpa 40v om det var en bra kampanj men blir ju knappast aktuellt.

https://www.makitaredemption.eu/se/sv

T Trafikverket1 skrev:
Makita kör kampanj igen men vilket skämt! Handla XGT-maskiner för 8999 kronor exklusive moms och få ett bl4040f batteri på köpet... Vilken besvikelse! Hade hoppats på att kunna sälja några 18v för att köpa 40v om det var en bra kampanj men blir ju knappast aktuellt.

[länk]
Såg den också, sämsta kampanjen hittills.
Föregående var ju helt okej med samma batteri vid valfri trädgårdsmaskin. Och innan dess fick man ju en maskin på köpet.

Har just nu bara Xgt serien, med undantag för rörpress milwaukee och en gammal Festool cxs.

Är på jakt efter en kompakt dragare men har lite beslutsångest om vilken andra serie man ska skaffa. Cxs är lite för svag.

Bosch verkar ju verkligen vara på framfart och storsatsar på 18v, samtidigt är det svårt att förneka att makitas 18v är rätt brett redan.

Någon som har ris eller ros om specifikt ddf487 respektive ddf083?

Tycker ofta skruvdragare med hex fäste brukar ha lite för dålig passform mot bits, gillar när det verkligen sitter likt festools centrotec.

K Kanelbullen123 skrev:

Tycker ofta skruvdragare med hex fäste brukar ha lite för dålig passform mot bits, gillar när det verkligen sitter likt festools centrotec.
Jag har en DDF083 i maskinparken. Fantastisk liten dragare. Jag ser den som finlirmaskin som komplement till slagskruvdragarna.

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
ddf083 är en riktig kanonmaskin. Är den som används mest nuförtiden.

• Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Jag har en DDF083 i maskinparken. Fantastisk liten dragare. Jag ser den som finlirmaskin som komplement till slagskruvdragarna.
dof dof skrev:
ddf083 är en riktig kanonmaskin. Är den som används mest nuförtiden.
Super, tack!

Hur är det med batterier till 18v, är det bl1820b som är det mest kompakta? Bör väl utan utmaning klara skrivande.

Ser att det finns 1815 också, men om jag läser rätt är det ”gammalt” och saknar batteriindikator

K Kanelbullen123 skrev:
Super, tack!

Hur är det med batterier till 18v, är det bl1820b som är det mest kompakta? Bör väl utan utmaning klara skrivande.

Ser att det finns 1815 också, men om jag läser rätt är det ”gammalt” och saknar batteriindikator
Jag kör mina dragare med BL1820B. Tycker att kraften räcker till (med rätt skruvdragare) och jag uppskattar balansen i maskinerna när batteriet inte väger så mycket. Faktum är att jag inte märker någon skillnad i kraft om jag stoppar i ett 1850. Har inte testat 1815.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
engs
Tänkte försöka buda på något av de fyra makita-paketen som finns i Linköping, men måste ut o resa i jobbet nästa vecka så missar utlämnings-slotten. Tipsar er istället. Ofta blir det för dyrt på auktioner tycker jag, men då det är fyra paket så samtidigt kanske det går att göra något fynd?

Maskinerna har säkert fått slita ,så buda inte för högt bara.

https://www.budi.se/objekt?q=makita

K Kanelbullen123 skrev:
Såg den också, sämsta kampanjen hittills.
Föregående var ju helt okej med samma batteri vid valfri trädgårdsmaskin. Och innan dess fick man ju en maskin på köpet.

Har just nu bara Xgt serien, med undantag för rörpress milwaukee och en gammal Festool cxs.

Är på jakt efter en kompakt dragare men har lite beslutsångest om vilken andra serie man ska skaffa. Cxs är lite för svag.

Bosch verkar ju verkligen vara på framfart och storsatsar på 18v, samtidigt är det svårt att förneka att makitas 18v är rätt brett redan.

Min 083 är min go-to i det mesta. Liten, nätt, har ett bitsfäste i botten med de vanligaste. Otroligt smidig!

Funderar på att köpa en batteritigersåg för att använda vid busk/slyrensning i oländig terräng där motorsågen blir för otymplig. Funkar djr186 för det?

Om det är det du ska använda den till varför inte en liten kedjesåg?

P pfb skrev:
Funderar på att köpa en batteritigersåg för att använda vid busk/slyrensning i oländig terräng där motorsågen blir för otymplig. Funkar djr186 för det?
Hade satsat på något enhandsmanövrerat, typ duc101 eller djr189.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.