517 845 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
liknande motorenhet 2x18 volt finns ju tillgänglig i form av dux60, men den är på måttligare 600 watt.Q Qjanto skrev:
den har D-handtag liksom likaså tillgängliga 40v ux01g, men min känsla är att tyngre tillbehör med dessa blir svåra att balansera, särskilt om man som jag föredrar att köra utan sele. för att få till neutral balansering skulle man med tyngre tillbehör behöva kunna flytta ner högerhanden, men dess position är ju låst av manöverenheten på D-handtagsmaskinerna.
planerar bygga om mux02g på samma sätt som min dur369 mitten på bilden nedan. den känns neutral och harmonisk, och har aldrig saknat sele. med upplägget har man möjlighet fritt förflytta endera handen alltefter önskemål.
vi får se hur det känns. modden är ju reversibel.
till vänster dur368.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är väl bara att prova? annars finns filmsnuttar på tuben om du vill få en uppfattning om effektiviteten.B bhus2021 skrev:
tänker att borsten vore bra om man vill ha rent ner till asfalten. vi har en rätt brant uppfart där det är fördelaktigt. manuell borstning är ju visserligen bra motion, men lämnar rester om snön kommit att packa sig
att jag skaffar mux02g är inte så mycket för att få mer pulver, utan mest för den ergonomiska balansen efter min mod. dock just med borsten tror jag inte den faktorn spelar någon särskild roll, den kan gärna vila med sin egen tyngd mot underlaget?
men det är klart, 1000 watt är inte fel. dock dur369 som är 900 watt hettar upp två makita 5,0 rätt ordentligt, så det finns en baksida. metabobatterierna tabless 8,0 som sitter på lövblåsen på bilden ovan går däremot svalt. makita har själva nu sent omsider kommit med 18/9,0 (och 12,0) vilka också har chans gå svalare eftersom strömuttaget fördelas på fler celler. tror dock inte de är tabless.
.
Logga in
Skapa konto
är snön fluffig och lätt så som den varit senaste tiden är ju lövblåsen ovan en frestande tillgång.
bilder från idag med någon minuts intervall
.
bilder från idag med någon minuts intervall
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en dux60 med både slungtillsats, borstar, gummipaddelvarianten, trimmer och häcksax.
Visst duger den till det mesta men som med allt som kräver rejält med effekt så är lxt-batterierna inte de bästa. Är man utan maskin sen innan borde man definitivt sikta på xgt-versionen.
Jag har inte mätt upp xgt-batterierna själv än, men de ska ju enligt makita kunna leverera minst 1700 watt. De lxt-batterier jag testat har inte klarat av att ge mer än strax över 500 watt, alltså drygt 1000 watt om man kör dubbla batterier.
Så för alla arbeten som kräver mycket effekt - som snöslungning gör - så förespråkar jag xgt-maskiner.
Visst duger den till det mesta men som med allt som kräver rejält med effekt så är lxt-batterierna inte de bästa. Är man utan maskin sen innan borde man definitivt sikta på xgt-versionen.
Jag har inte mätt upp xgt-batterierna själv än, men de ska ju enligt makita kunna leverera minst 1700 watt. De lxt-batterier jag testat har inte klarat av att ge mer än strax över 500 watt, alltså drygt 1000 watt om man kör dubbla batterier.
Så för alla arbeten som kräver mycket effekt - som snöslungning gör - så förespråkar jag xgt-maskiner.
intressant. hur har du testat?S Stubai skrev:Jag har en dux60 med både slungtillsats, borstar, gummipaddelvarianten, trimmer och häcksax.
ja 18/5,0-batterierna värms ju rätt bra när man kör 2x18 och 900 watt. dock med batteritestaren bcd04 har inga värmehändelser registrerats. har batterierna blivit heta brukar jag iofs låta dem svalna innan de åker på laddaren. den lär annars avvakta själva laddningen tills fläkten kylt ner dem.
18/4,0 uppges tåla högre effektuttag, och som sagt de nya större 18 voltspackarna skalll också erbjuda den möjligheten
när det gäller 40v xgt uppges för bl4040 1400 watt, tabless bl4040f 2100 watt, och likaså för bl4050f.
mina metabo lihdx tabless 18/8,0 härovan uppges vardera tåla 1800 watt, 2 styck alltså 3200 watt.
inte så konstigt att de går svalt
Jag har satt batterierna i elmotor och övervakat ström och spänning och sedan belastat motorn tills bms'n har sagt ifrån.rakt09 skrev:
intressant. hur har du testat?
ja 18/5,0-batterierna värms ju rätt bra när man kör 2x18 och 900 watt. dock med batteritestaren bcd04 har inga värmehändelser registrerats. har batterierna blivit heta brukar jag iofs låta dem svalna innan de åker på laddaren. den lär annars avvakta själva laddningen tills fläkten kylt ner dem.
18/4,0 uppges tåla högre effektuttag, och som sagt de nya större 18 voltspackarna skalll också erbjuda den möjligheten
när det gäller 40v xgt uppges för bl4040 1400 watt, tabless bl4040f 2100 watt, och likaså för bl4050f.
mina metabo lihdx tabless 18/8,0 härovan uppges vardera tåla 1800 watt, 2 styck alltså 3200 watt.
inte så konstigt att de går svalt![]()
imponerande insatsS Stubai skrev:
har du intryck bms bryter rakt av direkt på grund av strömmen, eller sker det indirekt grundat på värmeutveckling eller spänningsfall? de två senare borde väl ske med viss fördröjning.
sen vid verklig användning kan ju även det termiska (?) skyddet i maskinen säga ifrån. t ex dur368, den mindre av mina trimmers på 550 watt, värmer inte batterierna särskilt, men plågar man maskinen hårt ett antal minuter på högsta läget stänger den av tillfälligt. man kan dock omedelbart fortsätta på mellanläget, för att sedan efter en stund återgå till max.
ytterligare en begränsande funktion har jag upptäckt på två av mina metabomaskiner. förser man dem med ett för 'svagt' batteri går de ett tiotal sekunder för att sedan vägra. gissat att de reagerar på spänningsfallet? vägrar alltså köra trots att batteriet är laddat.
bland makitamaskinerna kan man uppnå liknande om man t ex kör äldre 3.0-batterier utan eget urladdningsskydd på 1000w-maskinerna, men det tar mer några minuter innan strömmen bryts, och utan att batteriet är att betrakta som helt urladdat. det går dock inte att fortsätta som i fallet dur368, och med omtanke om batterierna bör man ju inte gärna göra det.
många delar på ett spett
Nu minns jag inte exakt vilka batterier jag testade men jag misstänker att det var ett par 5ah'or som undersöktes.rakt09 skrev:
imponerande insatsvilka batterier har du testat? andra fabrikat??
har du intryck bms bryter rakt av direkt på grund av strömmen, eller sker det indirekt grundat på värmeutveckling eller spänningsfall? de två senare borde väl ske med viss fördröjning.
sen vid verklig användning kan ju även det termiska (?) skyddet i maskinen säga ifrån. t ex dur368, den mindre av mina trimmers på 550 watt, värmer inte batterierna särskilt, men plågar man maskinen hårt ett antal minuter på högsta läget stänger den av tillfälligt. man kan dock omedelbart fortsätta på mellanläget, för att sedan efter en stund återgå till max.
ytterligare en begränsande funktion har jag upptäckt på två av mina metabomaskiner. förser man dem med ett för 'svagt' batteri går de ett tiotal sekunder för att sedan vägra. gissat att de reagerar på spänningsfallet? vägrar alltså köra trots att batteriet är laddat.
bland makitamaskinerna kan man uppnå liknande om man t ex kör äldre 3.0-batterier utan eget urladdningsskydd på 1000w-maskinerna, men det tar mer några minuter innan strömmen bryts, och utan att batteriet är att betrakta som helt urladdat. det går dock inte att fortsätta som i fallet dur368, och med omtanke om batterierna bör man ju inte gärna göra det.
många delar på ett spett![]()
Det är några år sedan men minns jag rätt så klippta samtliga av de batterier jag testade på ganska precis 28 A.
De termiska skydden både i batterier och i maskiner har jag märkt en del problem med, men jag har inte gjort någon djupdykning i problemet. Men min misstanke är att flertalet batterier och maskiner blir kasserade just pga av fel i denna krets. Hittar man rätt komponenter är det oftast ett billigt fel att åtgärda. Men slitochsläng-tänket tar oftast över.
kul och bra approach där!S Stubai skrev:Nu minns jag inte exakt vilka batterier jag testade men jag misstänker att det var ett par 5ah'or som undersöktes.
Det är några år sedan men minns jag rätt så klippta samtliga av de batterier jag testade på ganska precis 28 A.
De termiska skydden både i batterier och i maskiner har jag märkt en del problem med, men jag har inte gjort någon djupdykning i problemet. Men min misstanke är att flertalet batterier och maskiner blir kasserade just pga av fel i denna krets. Hittar man rätt komponenter är det oftast ett billigt fel att åtgärda. Men slitochsläng-tänket tar oftast över.
håller med om att det kasseras för lättvindigt i våra tider.
dock har jag viss tillgång till kasserade batterier, och brukar ta ut cellerna och använda dem till annat. och det är ovanligt med det 'bra' felet att någon enstaka cell failat, och resten är bra och användbara celler.
i det stora flertalet fall är cellerna bara generellt trötta. de uppvisar högt inre motstånd, har viss spontan självurladdning, men ffa saknar man kapaciteten. 5-700 mah är ett vanligt tema. inget vidare för en 18650-cell. de får gå vidare till återvinning.
så den goda nyheten är väl att folk ändå verkar ha visst tålamod just med sina döende batteripackar.
man har en del att vinna på att inte misshandla batterierna. just överdriven värme känns bra att undvika.
Redigerat:
Sett denna?
https://www.ebay.com/itm/254833327115
18v vad jag fattar.
Ska tydligen vara riktigt smidig när man kapar upp golv för byte givet man kan komma ”under” väggen då man tar bort del av stödet/under.
Nån som. Eställt ny maskin(er) från Japan? Tull/moms?
Erfarenheter?
Tack
https://www.ebay.com/itm/254833327115
18v vad jag fattar.
Ska tydligen vara riktigt smidig när man kapar upp golv för byte givet man kan komma ”under” väggen då man tar bort del av stödet/under.
Nån som. Eställt ny maskin(er) från Japan? Tull/moms?
Erfarenheter?
Tack
Har beställt multiverktyg från Japan innan det kom till Sverige eftersom verktygsvaruhuset trodde det var ett år bort typ.P pianist skrev:
Osäker på om det var någon tullavgift men moms betalades direkt till ups har jag för mig.
Verkar finnas något frihandelsavtal med japan
https://www.kommerskollegium.se/imp...andelsavtal/japan/importera-varor-fran-japan/
Funderar själv på att beställa en ks001gz. Dockage tycker nuvarande 190mm e på tok för klumpig och denna ska vara i princip dammfri.
Logga in
Skapa konto
nyligen fått hem två makitapaket från japan, från samma avsändare.
ett mindre paket gav räkning på moms att betala här i sverige innan det delades ut. för ett större betalade man momsen i samband med beställningen.
båda uppläggen var smidiga.
ett mindre paket gav räkning på moms att betala här i sverige innan det delades ut. för ett större betalade man momsen i samband med beställningen.
båda uppläggen var smidiga.
Tools and stuff har gjort tester på denna men i xgt modell och verkar nöjd. Hans mest använda såg numera.P pianist skrev:
Det jag inte förstår är hur man ska kunna börja direkt vid väggen med lutad klinga, eftersom man inte kan sänka klingan likt en sänksåg.