A Amrich skrev:
Jag byter hjul med min också och det är inga problem på allt jag dragit själv. Ett hjul var av och på i samband med ett verkstadsbesök och där orkade den inte lossa någon.

Om övriga detaljer i framvagnen sitter hårdare vet jag inte. Tänkte prova min för sådant nu när jag strax ska byta ett hjullager.
Har du en framhjulsdriven bil så kan nog centrum muttern sitta för hårt, så utrusta dig med dragskaft också så du slipper ordna det OM den inte orkar lossa

skulle säga 300Nm kan vara för lite för just lossning. hade tidigare en på 450 och den behövde hjälp lossa övervintrade hjulbultar rätt ofta. nu har jag en på 1000....

för att skruva i en liten halvtummare på max 250, mycket smidig maskin.

B
Qparost Qparost skrev:
Jag funderar på att köpa en mutterdragare, DTW300.
Tänker använda den till att renovera hjulupphängning på bilar och däckbyten. Är den tillräckligt kraftfull eller behöver jag en värre?
Jag har en DTW300 som sonen använt en del i reparationer av a-traktorer och bilar. Ångrar att jag inte köpte en DTW700... Kostar inte mycket mer och är inte så mycket större än 300:an. Har någon gång lånat en kompis DRW1002 men den är så mycket tyngre och klumpigare.

Qparost Qparost skrev:
Tänker använda den till att renovera hjulupphängning på bilar och däckbyten. Är den tillräckligt kraftfull eller behöver jag en värre?
Har dtw285 som är föregångaren till 300 och om jag själv haft av hjulet senast går det utan problem, har någon verkstad haft tag i bilen så orkar den inte med.

Jag har dtw300 och den har överträffat sig själv. Har besegrat de flesta skruvar på både bilar och gräsklippare utan bekymmer, och då har jag 3 bilar, släpkärra, åkgräsklippare och allt möjligt, förutom verkstadsdragna hjulskruvar. Tydligen känner man inte skillnad på 140 och 1400nm vid åtdragning när man har det som arbete..

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Qparost Qparost skrev:
Funkar fint dra loss hjulbultar med den

Qparost Qparost skrev:
Jag har den och har inte haft några problem med diverse byte av länkarmar och annat. Tänk på att den har ett åtdragningsmoment på max 330 Mm men ett lossningsmoment på 580 Nm! Men då med 5 Ah batteri eller större. Men som sagt ibland drar de så in i h-vete på verkstad och då räcker det inte.

Tack för svaren, tror att det blir DTW 300 då den är lite mindre än DTW 700 och det kan vara en fördel när det är trångt.

Kanske ett impulsköp som jag ångrar lite grann DBN 601 Den funkar ju ok men både dyr och tung. Och YouTube gillar den inte heller 😥
inte alltid bra att vara fanboy 🤣 den bankar i spiken i allafall. Men borde nog ha satsat på luft i stället en seco med kompressor hade gått på halva priset .

Söker en smidigare ersättare till min Bosch pof1400, letar efter "kit" med olika baser, vad rekommenderas? 18V kan tilläggas!

Redigerat:
J JonasJN skrev:
Söker en smidigare ersättare till min Bosch pof1400, letar efter "kit" med olika baser, vad rekommenderas? 18V kan tilläggas!
Låter som du söker en DRT50 finns med olika nivåer av tillbehör/baser

Hej,

Beställt två st 6Ah från en sida som kör dropshipment. Fick hem batterierna idag och misstänker att de inte är helt äkta. Någon i detta forum som vet hur vi kan bekräfta detta?

Bifogar några bilder. Vikt på beställd vara 584g. Enligt Makita själva ska ett original 6ah väga 660g. Som jämförelse vägde jag batteriet mot mitt nuvarande 4ah. Det väger 651g (original Makita 4ah). Enligt butiken som sålt varan kan det skilja lite mellan batcherna (låter konstigt).

Reagerade också på att om man klickar på batteridymbolen på originalbatteriet lyser det ett tag efter, på det nybeställda behöver man hålla inne för att se batteristatus. Kanske är nytt för Makita? Mina 4ah är 4 år gamla

• Makita BL1860B 18V 6.0Ah batteri på ett bord, med etikett och varningssymboler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Makita 18V batterier, ett 6.0Ah och ett 4.0Ah, ligger på en träbänk, omgivna av verktyg och material i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Makita 6.0Ah 18V batteri på digital våg visar vikt 584g, potentiellt oäkta enligt forumdiskussion om batteriautenticitet.
    Skapa konto
  • Makita 4.0Ah 18V batteri på digitalvåg visar vikt 651g, placeras i heminteriör med Moccamaster i bakgrunden.
    Skapa konto
A Andemannen skrev:
Hej,

Beställt två st 6Ah från en sida som kör dropshipment. Fick hem batterierna idag och misstänker att de inte är helt äkta. Någon i detta forum som vet hur vi kan bekräfta detta?

Bifogar några bilder. Vikt på beställd vara 584g. Enligt Makita själva ska ett original 6ah väga 660g. Som jämförelse vägde jag batteriet mot mitt nuvarande 4ah. Det väger 651g (original Makita 4ah). Enligt butiken som sålt varan kan det skilja lite mellan batcherna (låter konstigt).

Reagerade också på att om man klickar på batteridymbolen på originalbatteriet lyser det ett tag efter, på det nybeställda behöver man hålla inne för att se batteristatus. Kanske är nytt för Makita? Mina 4ah är 4 år gamla
Det syns lång väg att det inte är äkta.
Dels trycket på sidan. Fel typsnitt. Suddigt.
Sen ska det vara plombering på skuvhålen.
Även etiketten skriker kopia.

• Gilla
tomasmodin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.