517 846 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
Det är i första hand EAN de kollar på, så det borde ju fungera med tanke på att EAN verkar vara samma?M mattemaz skrev:
Jag har prismatchat mot Amazon (Måste vara svenska sidan) flertalet gånger utan problem.
Ibland behöver man dock vara lite "påstridig" då vissa verkar avfärda det snabbt, men generellt enkelt att prismatcha hos Hornbach.
Bauhaus är flera resor värre...
Jag har för övrigt en DHS680 som jag är supernöjd med, haft den i lite över 3 år och fått vara med om allt möjligt här hemma!
/Jocce
Är det någon fellow forummedlem som ska på demo-utförsäljningen på Verktygsvaruhuset imorgon?
Hade tänkt åka dit men befinner mig i Stockholm hela dagen.
Tänkte kolla om någon skulle kunna tänka sig att köpa en pryl till mig och antingen skicka den eller att jag kommer och hämtar upp den.
Hade tänkt åka dit men befinner mig i Stockholm hela dagen.
Tänkte kolla om någon skulle kunna tänka sig att köpa en pryl till mig och antingen skicka den eller att jag kommer och hämtar upp den.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 836 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 836 inlägg
Fick mail från Verktygsvaruhuset om att det nu finns 9Ah- och 12Ah-batterier.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl1890b-batteri-18v-90ah
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl18120b-batteri-18v-120ah
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl1890b-batteri-18v-90ah
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl18120b-batteri-18v-120ah
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 836 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 836 inlägg
Ja Makita har en del på att göra-listan då det saknas en hel del på deras sidaP Prodigys skrev:
Länkar in Makitas sidor också
Någon som vet något om vilka celler som sitter i dessa, är det lika som i 5 & 6Ah ?
Folk på Reddit har tittat inuti.B breakman skrev:
https://www.reddit.com/r/Makita/comments/1od4qii/inside_the_12ah_battery/
https://www.reddit.com/r/Makita/comments/1oeaago/bl1890_lxt_9ah_teardown/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Besvikelsen över fler 18650 ... 🙄
de har nära nog samma bredd som de gamla vanliga, så det lär vara xx650-celler? av döma från specen min gissning samma celler som i 6ah, men fördelat på 3p resp 4p parallellkopplade i stället för 2p kan de sannolikt tåla större strömuttag än det i sammanhanget känsliga 6ah.B breakman skrev:
det lär komma mer info efterhand...
ja det är ju lite av gårdagens nyheter. men till syvende och sist blir det ju mer eller mindre samma både kapacitet samt vikt kring ett kilo för den nya 9ah makitapacken med 15x 18650-celler som förekommande 'modernare' packar med 10x 21700-celler.Dan_Johansson skrev:
det som skiljer är möjligheten till större strömuttag med 21700, särskilt om de är tabless. men påstådda 1080 watt ur den nya makita 9ah räcker ju mer än väl egentligen. med den effekten drar man ur batteriet på 9 minuter, inte heller särskilt praktiskt
sedan är det väl inte heller hugget i sten att det inte kommer tabless 18650...
det finns ju även andra alternativ som makita kunde övervägt för att hålla bredden nere med tanke på 2x18. har slaktat en defekt boschpack där jag använder resterande celler till annat, och de cellerna är 20650. mycket god kapacitet på dem.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Det enda jag hade velat ha "bättre" batterier till är vinkelslipen...
Högre kapacitet till lägre vikt hade varit grymt där...
Antar att vi får vänta tills TTC får tag på de större batterierna, har för mig att de lyckades kräma mer ur mutterknacken med deras hembyggda Makitabatteri.... (Som det var 21700-celler i om jag inte minns fel)
Högre kapacitet till lägre vikt hade varit grymt där...
Antar att vi får vänta tills TTC får tag på de större batterierna, har för mig att de lyckades kräma mer ur mutterknacken med deras hembyggda Makitabatteri.... (Som det var 21700-celler i om jag inte minns fel)
ja ttc är både bra och dåligt. det finns också en intressant nisse som mäter temperaturerna i batterierna vid höga belastningar. mycket sedelärande.
det är ju bra att någon oberoende testar dels var gränsen går för topp-produkterna, dels avslöjar produkter med mycket snack och lite verkstad. men negativt att utvecklingen gärna blir oergonomiska klumpekloss testvinnare.
till exempel kan man få för sig att makitas ska vi säga standardbatteri 18v 5ah skulle vara otillräckligt på något sätt. men jag ser det som ett högst kompetent och lagom vardagsbatteri, dessutom stabilt över tid. en verkligt bra arbetshäst. och redan gamla 3ah duger fullständigt till den 1000 Nm monstermutterknackare jag har.
för borr och skruvknackare för snickarbruk föredrar jag lätta enradiga batterier.
jag äger ju redan ett gäng enkilos 21700 8,0 metabobatterier som jag med adapter kör mer strömslukande makitamaskiner med. och där förstås makitas nya större batterier nu är ett naturligare alternativ bara prissättningen blir acceptabel (det är den inte hittills). på vinkelslipen förstås, men tyngden där faktiskt lite oattraktiv. men verkligen guld som 2x på trimmer, gräsklippare och lövblås.
och kapacitet klara 1000+ watt är rent nödvändigt på steinels kraftiga värmepistol liksom en bauta metabo pendeltigersåg jag skaffat iom att jag ändå äger metabobatterierna.
det är ju bra att någon oberoende testar dels var gränsen går för topp-produkterna, dels avslöjar produkter med mycket snack och lite verkstad. men negativt att utvecklingen gärna blir oergonomiska klumpekloss testvinnare.
till exempel kan man få för sig att makitas ska vi säga standardbatteri 18v 5ah skulle vara otillräckligt på något sätt. men jag ser det som ett högst kompetent och lagom vardagsbatteri, dessutom stabilt över tid. en verkligt bra arbetshäst. och redan gamla 3ah duger fullständigt till den 1000 Nm monstermutterknackare jag har.
för borr och skruvknackare för snickarbruk föredrar jag lätta enradiga batterier.
jag äger ju redan ett gäng enkilos 21700 8,0 metabobatterier som jag med adapter kör mer strömslukande makitamaskiner med. och där förstås makitas nya större batterier nu är ett naturligare alternativ bara prissättningen blir acceptabel (det är den inte hittills). på vinkelslipen förstås, men tyngden där faktiskt lite oattraktiv. men verkligen guld som 2x på trimmer, gräsklippare och lövblås.
och kapacitet klara 1000+ watt är rent nödvändigt på steinels kraftiga värmepistol liksom en bauta metabo pendeltigersåg jag skaffat iom att jag ändå äger metabobatterierna.
Har du dragit som folk innan så orkar den lätt, har någon dragit som en tok så kanske den inte orkar...Qparost skrev:
Köpte själv en för några veckor sen och har bytt några hjul och det har funkat fint
Jag byter hjul med min också och det är inga problem på allt jag dragit själv. Ett hjul var av och på i samband med ett verkstadsbesök och där orkade den inte lossa någon.
Om övriga detaljer i framvagnen sitter hårdare vet jag inte. Tänkte prova min för sådant nu när jag strax ska byta ett hjullager.
Om övriga detaljer i framvagnen sitter hårdare vet jag inte. Tänkte prova min för sådant nu när jag strax ska byta ett hjullager.