517 845 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
Vad jag har lyckats läsa mig till föredrar dom flesta som är högerhänta (som jag är) ha klingan till vänster.K kniv skrev:
Tänker att jag har inte så mycket erfarenhet och det låter väl klokt att se klingan lätt
Ett indicium på att det är tvärtom är väl annars att det finns fler sågar med klingan till höger.M mattemaz skrev:
Vad tror ni går det att prismatcha Hornbach mot Amazon?
https://www.amazon.se/dp/B00WW83F4Q?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
https://www.hornbach.se/p/cirkelsag-makita-dhs680z-18v-165mm-utan-batteri/6771305/
Amazon kallar det UPC:088381683197
Och det är ju delvis samma som på Hornbach.
Hornbach kallar det EAN:088381683197, 2007006730205
Eller vad är det dom kollar på?
https://www.amazon.se/dp/B00WW83F4Q?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
https://www.hornbach.se/p/cirkelsag-makita-dhs680z-18v-165mm-utan-batteri/6771305/
Amazon kallar det UPC:088381683197
Och det är ju delvis samma som på Hornbach.
Hornbach kallar det EAN:088381683197, 2007006730205
Eller vad är det dom kollar på?
Som kan spåras tidigare i tråden köpte jag en 680. Det är bra att man som högerhänt har bättre initial kontroll över snittet när klingan är till vänster. Men - högerhänta håller i ämnet med vänster hand och vänsterklingor har största delen av plattan till höger. När du då sågat igenom en större del av ämnet och det börjar svikta (åt höger), är det viktigt att balansera cirkelsågens främre vänstra hörn mot den stabila delen som finns.
Jag ser fram emot en 680 med det mesta åt vänster: inte bara klingan utan också den större delen av plattan... 🤔
Jag ser fram emot en 680 med det mesta åt vänster: inte bara klingan utan också den större delen av plattan... 🤔
Med en större platta förlorar du förmågan att såga nära något. I andra riktningen så finns nu sågar (Hikoki och Makita) där den utskjutande delen av plattan är löstagbar så det går att såga dikt an tex en vägg.S stugfar skrev:Som kan spåras tidigare i tråden köpte jag en 680. Det är bra att man som högerhänt har bättre initial kontroll över snittet när klingan är till vänster. Men - högerhänta håller i ämnet med vänster hand och vänsterklingor har största delen av plattan till höger. När du då sågat igenom en större del av ämnet och det börjar svikta (åt höger), är det viktigt att balansera cirkelsågens främre vänstra hörn mot den stabila delen som finns.
DEt finns två stora fördelar till med att ha klingan på vänster sida om man är högeränt.S stugfar skrev:Som kan spåras tidigare i tråden köpte jag en 680. Det är bra att man som högerhänt har bättre initial kontroll över snittet när klingan är till vänster. Men - högerhänta håller i ämnet med vänster hand och vänsterklingor har största delen av plattan till höger. När du då sågat igenom en större del av ämnet och det börjar svikta (åt höger), är det viktigt att balansera cirkelsågens främre vänstra hörn mot den stabila delen som finns.
När man sågar bitar ur en skiva så hamnar sågen på den stora biten, utan att man behöver hålla den i vänster hand.
när man vill göra en fin ingång i ett ämne och vill lyfta klingans skydd så behöver man inte hålla armarna i kors.
Men en såg som har snäckväxel behöver du inte balansera på samma vis. balansen är bättre på en sådan... om du testat så vet du.
En annan fördel med klingan till vänster är när man ska kapa något snabbt och stödjer sågen med vinkelhaken, då kommer snittet där man siktar då man ser klingan. Det går inte med precision med en såg som har klingan på höger sida (Har testat detta)
Jag som är högerhänt håller självklart i det jag ska såga med den hand som passar bäst för uppgiften och med den såg jag har.S stugfar skrev:Som kan spåras tidigare i tråden köpte jag en 680. Det är bra att man som högerhänt har bättre initial kontroll över snittet när klingan är till vänster. Men - högerhänta håller i ämnet med vänster hand och vänsterklingor har största delen av plattan till höger. När du då sågat igenom en större del av ämnet och det börjar svikta (åt höger), är det viktigt att balansera cirkelsågens främre vänstra hörn mot den stabila delen som finns.
Fast då verkar jag av någon underligt anledning nästan vara unik här på forumet* då jag klarar att köra en cirkelsåg med valfri hand.
Spika och hyvla är en helt annan historia men det kräver mer koordination..
*de snickare jag känner funderar på vad jag pratar om när frågan kommer upp.