517 886 läst ·
2 647 svar
518k läst
2,6k svar
Makita-klubben (för nördar)
Detta har säkert avhandlats tidigare, men hur bra är noname-batrerierna till Makita? Ser 4-pack 6ah för kring 1,000:-
Är det orginal som gäller eller är noname minst hälften så bra som orginal så att priset kompenserar? Detta är för hemmabruk så kanske 50 laddcykler per batteri och år
Är det orginal som gäller eller är noname minst hälften så bra som orginal så att priset kompenserar? Detta är för hemmabruk så kanske 50 laddcykler per batteri och år
det görs ju diverse tester, och aldrig sett någon där varken name- eller noname-batterier är upp till standard. konstigt kan man tycka, för det borde finnas en efterfrågan om man kunde bygga ett varumärke. men då kommer väl kopior även där.B bhus2021 skrev:
extra irriterande är att betala de facto överpris för likaså undermåliga direkta kopior av originalbatterier. så det är viktigt välja inköpskanal för dessa.
det finns ju till synes mer ärliga universaltillverkare där man köper till adapters, och egna laddare, men de tycks ha problem klara stora strömuttag. vilket man kan förmoda är ett problem även med noname-batterierna. så länge man kör dem snällt kan man gissa de funkar bättre.
av makitas batterier tål 4,0 högst strömuttag, 5,0 är en bra kompromiss, 6,0 känsliga. inget att sätta i vinkelslipen eller gräsklipparen. 3,0 är också robusta, men har åtminstone tidigare inte haft egen avstängning för att hindra för stor urladdning. så viss försiktighet om man vill behålla dessa länge.
själv har jag för strömhungriga maskiner övergått till metabo 8,0 tabless lihdx via adapter. de tål att belastas med 1800 watt, mer än dubbelt mot makita 5,0. metabobatterierna blir inte ens ljumma efter ett intensivt varv med gräsklipparen. makitabatterierna då så varma att de måste kylas ned före laddning.
billiga är metabobatterierna inte.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Vad är verktyget ner till vänster? (Man blir ju lite nyfiken när man inte kan placera ett Makita-verktyg direkt.. 😄)rakt09 skrev:
det görs ju diverse tester, och aldrig sett någon där varken name- eller noname-batterier är upp till standard. konstigt kan man tycka, för det borde finnas en efterfrågan om man kunde bygga ett varumärke. men då kommer väl kopior även där.
extra irriterande är att betala de facto överpris för likaså undermåliga direkta kopior av originalbatterier. så det är viktigt välja inköpskanal för dessa.
det finns ju till synes mer ärliga universaltillverkare där man köper till adapters, och egna laddare, men de tycks ha problem klara stora strömuttag. vilket man kan förmoda är ett problem även med noname-batterierna. så länge man kör dem snällt kan man gissa de funkar bättre.
av makitas batterier tål 4,0 högst strömuttag, 5,0 är en bra kompromiss, 6,0 känsliga. inget att sätta i vinkelslipen eller gräsklipparen. 3,0 är också robusta, men har åtminstone tidigare inte haft egen avstängning för att hindra för stor urladdning. så viss försiktighet om man vill behålla dessa länge.
själv har jag för strömhungriga maskiner övergått till metabo 8,0 tabless lihdx via adapter. de tål att belastas med 1800 watt, mer än dubbelt mot makita 5,0. metabobatterierna blir inte ens ljumma efter ett intensivt varv med gräsklipparen. makitabatterierna då så varma att de måste kylas ned före laddning.
billiga är metabobatterierna inte.
.[bild]
Jag har föv samma gräsklippare och har inga problem med sitt köra 5 Ah batterierna... De brukar vara ljumma när jag klippt slut på dem, men aldrig så att laddaren velat kyla ner dem innan laddning... Då har jag också kuvösen kvar (plastkåpan) .. föv har ju Makita-laddare (iaf de snabbladdare jag ägt dubbel/enkel) inbyggd fläkt för att kyla batterierna...
Lövblås? 🤔😎Dan_Johansson skrev:
Vad är verktyget ner till vänster? (Man blir ju lite nyfiken när man inte kan placera ett Makita-verktyg direkt.. 😄)
Jag har föv samma gräsklippare och har inga problem med sitt köra 5 Ah batterierna... De brukar vara ljumma när jag klippt slut på dem, men aldrig så att laddaren velat kyla ner dem innan laddning... Då har jag också kuvösen kvar (plastkåpan) .. föv har ju Makita-laddare (iaf de snabbladdare jag ägt dubbel/enkel) inbyggd fläkt för att kyla batterierna...
Kör mestadels noname, de håller inte lika bra men är så mycket billigare att jag tyckt det varit värt det.B bhus2021 skrev:
Beror väl lite på vilken maskin man har dom i hur mycket man stör sig på kapacitet.
svaret på din fråga var alltså en lövblås dub362. för övrigt ett bra sätt att få fyra 5,0-batterier och en dubbelladdare till ett kit price. sök på dub362pt4.Dan_Johansson skrev:
Vad är verktyget ner till vänster? (Man blir ju lite nyfiken när man inte kan placera ett Makita-verktyg direkt.. 😄)
den hettar upp batterierna ännu effektivare än gräsklipparen. laddaren inleder med att kyla batterierna skulle de vara för varma. leder värmeligan skulle jag säga gör trimmern i mitten dur369. en riktig best på 900 watt.
den är orange eftersom den är badgad dolmar, en tysk firma makita köpte 1991 och som tillverkar makitas trädgårdsmaskiner. de är mest kända för sina motorsågar som de mer eller mindre lär ha uppfunit på förra 20-talet. mitt ex av lövblåsen är förresten tysktillverkad, sannolikt hos dolmar.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 9 orginalbatterier från 3Ah till 6Ah. Äldsta batterierna borde vara 12-13år vid det här laget. Laddar alltid fullt och dom används tidvis hårt i motorsåg, lövblås, kompressor osv. Peppar, peppar så fungerar alla än, precis som då dom var nya.
mina äldsta 1,5 och 3,0 är från 2008. ett par av dem har nu minskat sin kapacitet. ett gäng 5,0 är kanske nu 7 år, till synes fullvärdiga. körts hårt till upphettning många gånger mest i ovan nämnda trädgårdsmaskiner men också i dammsugare, fläktar, sågar och vinkelslipar.dof skrev:
de har dock fått en skonsammare tillvaro sedan jag i vintras köpte tabless metabobatterierna. dessa blir nätt och jämnt ljumma no matter what. laddaren asc290 är också den överlägsen makitas, laddar dessa 8,0 på en halvtimme, till synes närmast utan värmeutveckling alls.
att makita på 18-plattformen dröjer med självklarheten tabless lär bero på att 21700-cellerna ger en bredd på batteriet som gör att på 2x18 två batterier inte får plats på bredden. jag har löst det genom en sidoförskjutning av ena batteriet, se bilderna ovan.
vissa 2x18 makitamaskiner tycks dock förberedda för det bredare batteripackarna, t ex dur369 i mitten av bilden ovan. större avstånd mellan anslutningarna på den. på dur368 till vänster är det standardavstånd.
bosch har ett tag kört 20650 i vissa av sina packar, och det skulle lösa makitas dilemma om dessa i producentledet kom ut i tabless utgåva.
iom den höga effekttåligheten av dessa nya 18-voltsbatterier när de väl intagit marknaden är min personliga gissning att 40-voltssystemen kommer hamna i skymundan? de enskilda maskiner som kräver mer effekt än 1800 watt kan man köra på 2x18.
3600 watt. whao
För under 1000:- är det kanske värt att chansa, har nog drygt 25st Makita LXT maskiner och dom äldsta är typ 15år, har inte registrerat någon av dom och ingen har gått sönder, eller jo, vinkelslipen har nött ner kolen så dom behöver bytas efter 8 år med ganska hårt liv.B bjorsi skrev:
Beställde en DBO180z från Amazon nyss, får se om den är något att ha.