U Utsliten och utdömd skrev:
Kapar man mycket melamin så har ju festool sänksåg med ritsklinga
[länk]

Men det är väll som svära inkyrkan i denna tråden <3

Själv beställde jag nyss en makita trimmer (Dux18 multiskaft variant) så nu ska jag leta schysst pris på ett häcksax tillbehör att kunna sätta på.
Min Makita sänksåg har ritsfunktion för laminat och melamin.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag har ju en slagskruvdragare som jag fått med i ett kit jag köpte för 4 år sedan. Den har jag främst använt i bilrelaterade situationer (däck osv). Men då kanske det är den jag ska ställa mig in på att kunna använda för trä-arbete också då.
Då kan du ju i alla fall testa om det är nåt för dig innan du bestämmer dig. 👍

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
U
Bart Bart skrev:
Min Makita sänksåg har ritsfunktion för laminat och melamin.
Jo den har majoriteten av sånksågar. Men viss skillnad mot en separat ritsklinga framför sågklingan. Den roterar i motsatt riktning

K
Vilken av alla Makitas skruvdragare är er favorit och varför? Jag har en 482 idag och den har fungerat för det relativt lilla jag behövt den. Men det finns större användande framöver och jag ser behov av en till för att ha olika bits i och de på olika platser. Vilken ytterligare Makita rekommenderar ni mig att skaffa?
Är det en skruvdragare, borrskruvdragare eller slagskruvdragare du vill ha?

Lite beroende på chuck och vad du mest använder den till så rekommenderar jag någon av dessa.
Skruvdragare med sexkantschuk för bits DDF083.
Borrskruvdragare med ”vanlig” chuck är DDF484 en pålitlig slitvarg många har.
Slagskruvdragare med sexkantschuck DTD173.

Personligen har jag 5 ”skruvdragare” utöver borrhammaren och en av varje av dessa då de har olika områden och det är skönt att kunna ha flera maskiner med både bits och borr så slipper man byta om man ska förborra och sen skruva exempelvis.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Det är främst en skruvdragare jag tänker mig. Jag har två borrhammare i olika storlek när det behövs och en slagskruvdragare, så där känns det bra. Men vanliga skruvdragare har jag två av och en är en äldre Bosch med andra batterier, det är små batterier och jag är ibland dålig att ladda dem kontra makitabatterierna som jag har fler av, är större och är bättre att ladda. Det kommer bli skruva i reglar och liknande och det är ju mycket det är smidiga med att ha olika bits i som är ett stort plus. Jag tänker mig en vanlig chuck fungerar bra med Wera bitsatsen som jag främst använder. Men då är det 484 du rekommenderar?

Jag var förvånad över att det fanns 482, 483, 484, 485 och vad skillnaden egentligen är mellan dem.

U Utsliten och utdömd skrev:
Jo den har majoriteten av sånksågar. Men viss skillnad mot en separat ritsklinga framför sågklingan. Den roterar i motsatt riktning
Tidigare var det det bara Makita som hade ritsfunktion. Är det fler än Festool som har infört det nu? Jag vet inte vad Festools ritsklinga tillför, men ritsfunktionen på Makitas sänksåg är väldigt bra i min erfarenhet.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Vilken av alla Makitas skruvdragare är er favorit och varför? Jag har en 482 idag och den har fungerat för det relativt lilla jag behövt den. Men det finns större användande framöver och jag ser behov av en till för att ha olika bits i och de på olika platser. Vilken ytterligare Makita rekommenderar ni mig att skaffa?
Har ett gäng olika men favoriten är DDF083 med ett 2Ah batteri på. Lätt, smidig, och räcker för det mesta.

K KMNelhas skrev:
Jag gillar verkligen slagskruvdragare. Inget vrid i armen, du behöver inte hålla lika hårt i den. Lätt att finmanövrera (efter lite träning). Lätta, små och smidiga.

Enda problemet är ljudet men för min del har jag för vana att alltid ha kåpor på mig nästan oavsett vad jag gör så för mig är det ett mindre problem.
Har nog inte skruvat en enda skruv med borrskruvdragare sen jag upptäckte slagskruvdragare. Så min 482 ligger i lådan och skäms cirka 364 dagar om året.

K
Det är främst en skruvdragare jag tänker mig. Jag har två borrhammare i olika storlek när det behövs och en slagskruvdragare, så där känns det bra. Men vanliga skruvdragare har jag två av och en är en äldre Bosch med andra batterier, det är små batterier och jag är ibland dålig att ladda dem kontra makitabatterierna som jag har fler av, är större och är bättre att ladda. Det kommer bli skruva i reglar och liknande och det är ju mycket det är smidiga med att ha olika bits i som är ett stort plus. Jag tänker mig en vanlig chuck fungerar bra med Wera bitsatsen som jag främst använder. Men då är det 484 du rekommenderar?

Jag var förvånad över att det fanns 482, 483, 484, 485 och vad skillnaden egentligen är mellan dem.
Du skriver skruvdragare, men sen vanlig chuck? Alltså är det en borrskruvdragare som du vill ha och inte en skruvdragare?
Ska det skruvas så kan jag verkligen rekommendera DDF083, supermycket smidigare med den chucken än borrchucken. Din bitssats kommer passa i den också, inga problem. Så länge du inte håller på och nyper fast så 25mm bitsar 😂

482 är kol, brukar vara många rapporter här på forumet om att de brinner också lite titt som tätt så den skulle jag inte ta.
Kolla på Makitas hemsida, dom har en helt okej jämförelse-funktion så ser du skillnaden på de olika.

U
Bart Bart skrev:
Tidigare var det det bara Makita som hade ritsfunktion. Är det fler än Festool som har infört det nu? Jag vet inte vad Festools ritsklinga tillför, men ritsfunktionen på Makitas sänksåg är väldigt bra i min erfarenhet.
Ja mafell och milwaukee har det också. Kommer inte ihåg men några av dem flyttar även klingan 0.1mm i sidled under ristningen.

ClasseClas
TeroM TeroM skrev:
Har ett gäng olika men favoriten är DDF083 med ett 2Ah batteri på. Lätt, smidig, och räcker för det mesta.
Jag har en sån också. Mkt lätt, smidig och bra kraftfull dragare trots sin litenhet.
Hand håller en Makita sladdlös borrskruvdragare med flera bits fästa vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du skriver skruvdragare, men sen vanlig chuck? Alltså är det en borrskruvdragare som du vill ha och inte en skruvdragare?
Ska det skruvas så kan jag verkligen rekommendera DDF083, supermycket smidigare med den chucken än borrchucken. Din bitssats kommer passa i den också, inga problem. Så länge du inte håller på och nyper fast så 25mm bitsar 😂

482 är kol, brukar vara många rapporter här på forumet om att de brinner också lite titt som tätt så den skulle jag inte ta.
Kolla på Makitas hemsida, dom har en helt okej jämförelse-funktion så ser du skillnaden på de olika.
Du har rätt, jag blandar ihop begreppen. Det är borrskruvdragare jag tänker när jag skriver skruvdragare. Vill ha möjligheten att kunna ha borrar i den med.

Men eftersom så många tipsar om (rena) skruvdragare så är det kanske en sån jag borde prova med... blev inte enklare att reda ut vilken av alla borrskruvdragare som är rätt val om rätt val är en skruvdragare. 😅

K
Du har rätt, jag blandar ihop begreppen. Det är borrskruvdragare jag tänker när jag skriver skruvdragare. Vill ha möjligheten att kunna ha borrar i den med.

Men eftersom så många tipsar om (rena) skruvdragare så är det kanske en sån jag borde prova med... blev inte enklare att reda ut vilken av alla borrskruvdragare som är rätt val om rätt val är en skruvdragare. 😅
I mitt tycke ska man ha (minst) en skruvdragare och en borrskruvdragare. Borrskruvdragaren med vanlig chuck använder jag väldigt sällan till skruvning, då tar jag skruvdragaren med snabbchuck eller slagskruvdragaren (med snabbchuck) om det är grövre skruv

• Gilla
rakt09
  • Laddar…

Skaffa ett kit med skruvdragare och borrskruvdragare. Har många olika märken och alla funkar bra. Borstlöst är dock märkbart bättre.

Brukar ju finnas kit med "borrmaskin" och slagskruvdragare och batterier.

Har alltid använt knacken, men på nya jobbet så kör jag mycket med borrmaskinen med bits och kommer nog göra så hemma i fortsättningen med.
Slagskruvdragaren är toppen för lite grövre och längre skruv men väsnas nåt fruktansvärt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.