494 826 läst ·
2 501 svar
495k läst
2,5k svar
Makita-klubben (för nördar)
Jag använder slagskruvdragaren i jobbet nästan enbart till betongskruv och min hemma ligger och skäms och används i princip aldrig pga högljudd och sämre känsla (följde med beg köp).
Skruvdragare med snabbchuck är smidiga och man kan köpa en eller två borrkassetter med sexkantfäste så klarar man av det allra mesta bara med en sån men en klassisk borrskruvdragare är ju klassisk av en anledning och ska man bara ha en så är det väl kanske dumt att välja något annat.
Skruvdragare med snabbchuck är smidiga och man kan köpa en eller två borrkassetter med sexkantfäste så klarar man av det allra mesta bara med en sån men en klassisk borrskruvdragare är ju klassisk av en anledning och ska man bara ha en så är det väl kanske dumt att välja något annat.
Jag ser borrskruvdragare av enklare mindre typ som skruvdragare som kan borra och den lite större med slag som en borrmaskin som kan skruva.
Ska jag bara borra enstaka eller mindre hål så funkar vilket som och de två mindre hänger framme så det blir en av dem men ska jag borra flera och/eller större hål och kör batteri så tar jag fram den något större. Ska jag borra många hål drar jag fram en sladd.
Knack gillar jag inte om jag inte har hörselskydd och de får jag nog av i övrigt.
Ska jag bara borra enstaka eller mindre hål så funkar vilket som och de två mindre hänger framme så det blir en av dem men ska jag borra flera och/eller större hål och kör batteri så tar jag fram den något större. Ska jag borra många hål drar jag fram en sladd.
Knack gillar jag inte om jag inte har hörselskydd och de får jag nog av i övrigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag först avsåg med min fråga var främst att få lite klarhet i vilken av alla dessa som ska väljas om jag ska ha en till borrskruvdragare och redan äger en 482. Vad är skillnaden mellan 484 och 485, 487 och 489 osv. Inte lika tydligt för mig som om jag väljer mellan en BMW 3, 5 eller 7 serie. 😇
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ska du komplettera 482 med nått som är kraftigare är det 486 som är riktigt odjur när det kommer till vrid, men till kostnad att den vägen en hel del.Hemingway skrev:
[bild]
Det jag först avsåg med min fråga var främst att få lite klarhet i vilken av alla dessa som ska väljas om jag ska ha en till borrskruvdragare och redan äger en 482. Vad är skillnaden mellan 484 och 485, 487 och 489 osv. Inte lika tydligt för mig som om jag väljer mellan en BMW 3, 5 eller 7 serie. 😇
Eller vill du ha en lätt maskin där du typ förvirrar med en och skruvar med den andra? Då är det 484 eller 485.
Jag hade en 482 som brann upp och ersatte den med 486, men den är för stor och otymplig för att va en ersättare, mer ett komplement. Men den har fungerat till att såga 120mm hålsåg i timmervägg, medans 482 brann av 32mm flatborr.
Redigerat:
Som du är inne på så är det nog mycket att ha en borr i ena och en bits i andra, eller två olika bits. Så då får det kanske bli en 484 eller en 485. Ser att 484 kostar 2,3' och 485 tar de 1,8' för på proffsmagasinet utan tillbehör till någon av dem.U Utsliten och utdömd skrev:Ska du komplettera 482 med nått som är kraftigare är det 486 som är riktigt odjur när det kommer till vrid, men till kostnad att den vägen en hel del.
Eller vill du ha en lätt maskin där du typ förvirrar med en och skruvar med den andra? Då är det 484 eller 485.
Jag hade en 482 som brann upp och ersatte den med 486, men den är för stor och otymplig för att va en ersättare, mer ett komplement. Men den har fungerat till att såga 120mm hålsåg i timmervägg, medans 482 brann av 32mm flatborr.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Proffsmagasinet och verktygsvaruhuset ligger ofta dyrare i pris än de utländska näthandlarna som Amazon, ComputerSalg osv. Kan också vara värt att kolla upp Hornbach/Bauhaus och ev. nyttja prisgarantiHemingway skrev:
Helt enig med er, ska inte köpa från proffsmagasinet. Blir billigare aktör då varan är identisk, men använde dem för enkel prisjämförelse mellan olika modeller. Fortfarande inte helt 100% införstådd med varför det finns så många olika modeller med till synes minimala skillnader mellan.
Du kan gå in på https://www.makita.se/products/sladdlösa-borrmaskiner-lxt-18v.html och jämföra 4 maskiner i taget.Hemingway skrev:
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ser du att 484, 485 och 487 är rätt likvärdiga. Jag fattar inte varför de har så många modeller som är lika. 486 och 489 har metallchuck och levererar högre vrid till en kostnad av ca 0.5 kg högre vikt. Alla är brushless och sen har många (alla?) XPT, extra dammtätning.
Jag köpte en 485 och en DDF083 förrförra året efter att ha kört DDF 442 och DDF 446 (14.4 V maskiner) i många år. Från början ville jag ha en 489 men den var så tung när jag kände på den i affären så jag köpte en 485 istället. Chucken på den gillade inte jag så jag bytte ut den till en metallchuck.
TIll saken: Kör med din 482 tills vidare och (tycker jag) skaffa en lågviktsdragare som DDF083. Om några år när du kört slut på 482 kan du byta ut den till en 484 eller vad som passar. Att ha 2 nästan identiska maskiner ser jag inte vitsen med, speciellt inte om du ska ha den ena som ren skruvdragare.
Jag har en cirkelsåg 5604R där jag inte kommer på hur man enkelt byter blad. Jag fick loss det gamla och har fått på det nya genom att ta bort hela övre bladskyddet (fyra skruvar) men det känns inte som rätt metod.
Sågen är köpt begagnad så det är första bladbytet
Någon som vet något om sågen?
Sågen är köpt begagnad så det är första bladbytet
Någon som vet något om sågen?
Det finns hur många slagsskruvdragare som helst för ungefär samma peng, 1000-1500. Vilken är lämplig att köpa? Lite altanbyggen, några fönster och liknande är tanken - inte byta hjul på bilen.
18 V.
Tex DTD153Z som efter prismatch kan köpas för 1020 på Hornbach.
Tex DTD153Z som efter prismatch kan köpas för 1020 på Hornbach.
Jag tror du har någon sorts spak/knapp framför klingan typ under handtaget som låser klingan så du kan skruva låss den sen går klingan att ta ut neråt.Z z_bumbi skrev:
Vad var problemet?
Hmm, jag har använt i i alla fall en liknande såg och minns inte att det var något problem men det var länge sen så jag kanske glömt.Z z_bumbi skrev:
Om du inte redan gjort så kan du testa googla fram manualen och se om det står något vettigt där.
Sågen är något som hängde med när jag köpte en större post maskiner och den är hårt körd så något kan ha fått sig en smäll. Jag "behöver" två sågar över sommaren så den får gå till hösten och sen får jag se om jag går igenom den helt eller slänger den.Rickard. skrev:
Manualen visar en bild på klingan och vilka brickor som ska var vid montering och det är allt.
Den sågar i alla fall skapligt räta snitt och det ör det jag vill ha ut av den just nu.