nino nino skrev:
Finns det något bättre splitterskydd till djv181 än det som följer med? Ett i genomskinlig plast... Det gick sönder lite efter 5min och nu ramlar det lös mest hela tiden ☹️
Lägg en bevakning på prisjakt. Brukar ligga på 100:-/5-pack, just 250:-/5-pack

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tyckte det var enklare med den i för att såga rakt, får prova utan och se
min erfarenhet är att splitterskyddet ändå inte räcker för att garantera ett rakt snitt, ens om man har en styrskena. utan att det är lättare att ungefär som man balanserar en cykel ha uppsikt över hur bladet tar sig fram. man freebasar helt enkelt.

och det är då lättare gjort att följa den där linjen när man noggrannt kan se den. vilket enligt mig alltså tenderar att försvåras av splitterskyddet.

rakt09 rakt09 skrev:
min erfarenhet är att splitterskyddet ändå inte räcker för att garantera ett rakt snitt, ens om man har en styrskena. utan att det är lättare att ungefär som man balanserar en cykel ha uppsikt över hur bladet tar sig fram. man freebasar helt enkelt.

och det är då lättare gjort att följa den där linjen när man noggrannt kan se den. vilket enligt mig alltså tenderar att försvåras av splitterskyddet.
Nej så är det men sällan jag gör längre snitt än 15cm och nya blad så fort det tenderar att börja vingla iväg.
Jag ska prova imorgon utan skyddet och se om det är lättare eller svårare

nino nino skrev:
Nej så är det men sällan jag gör längre snitt än 15cm och nya blad så fort det tenderar att börja vingla iväg.
Jag ska prova imorgon utan skyddet och se om det är lättare eller svårare
låter bra. sedan är det är ju lättare att styra medan sågen är igång, och man tillåter den att undulera lite. inte nidhålla.

vinkelslipen med 24ans papper är en god vän när det gäller att sedan smeka bort eventuella ojämnheter.

rakt09 rakt09 skrev:
låter bra. sedan är det är ju lättare att styra medan sågen är igång, och man tillåter den att undulera lite. inte nidhålla.

vinkelslipen med 24ans papper är en god vän när det gäller att sedan smeka bort eventuella ojämnheter.
Finns blad med tänderna åt andra hållet så att sågsidan blir utan fransar, gäller bara att sätta tillräckligt med tryck på sågen så att den inte hoppar.

TeroM TeroM skrev:
Finns blad med tänderna åt andra hållet så att sågsidan blir utan fransar, gäller bara att sätta tillräckligt med tryck på sågen så att den inte hoppar.
Ofta går det ju att såga från baksidan med vanligt blad för att uppnå detsamma. När sågen hoppar kan lite fransning av kanten snabbt bli minsta problemet 😅

ja uppochner-sågning har historiskt varit populärt, men ger viss begränsning i kontrollen av snittet. och om man inte vänder på materialet kan man inte såga så längre än armen räcker. och det vänder ju bara splittringsrisken till andra sidan.

är risk för splittring kritisk t ex melaninskivor kan det vara bättre att välja någon annan sågmetod, t ex en feinsåg. eller åtminstone göra ett inledande ylligt spår med feinsågen.

även sänksåg ger splitterfritt snitt om man gör ett inledande 2mm spår i baklänges riktning. obs; vissa risker för kickback! makitas sänksåg har iaf som innovation den finessen inbyggd. och snittet blir perfekt, i fabrikskvalitet.

så sticksågen får i mitt hem alltmer vila sig. även en mini enhands tigersåg gör intrång på dess revir. makitas minsta sådana 18volt har dock rätt eller fel dåligt rykte, så just där har jag valt metabo, som jag driver med makitabatteri via adapter.

Jag har bara använt splitterskydd på en gammal festoolsåg, men det borde vara samma. Jag tycker det funkar riktigt bra, men det är mer eller mindre engångsprylar. Vill man ha full funktion av både styrning och urslagsskydd byter man plastbit när man byter blad eller ändrar inställtning på något annat sätt, då det bara funkar när det sitter riktigt tajt mot bladet.

U
rakt09 rakt09 skrev:
ja uppochner-sågning har historiskt varit populärt, men ger viss begränsning i kontrollen av snittet. och om man inte vänder på materialet kan man inte såga så längre än armen räcker. och det vänder ju bara splittringsrisken till andra sidan.

är risk för splittring kritisk t ex melaninskivor kan det vara bättre att välja någon annan sågmetod, t ex en feinsåg. eller åtminstone göra ett inledande ylligt spår med feinsågen.

även sänksåg ger splitterfritt snitt om man gör ett inledande 2mm spår i baklänges riktning. obs; vissa risker för kickback! makitas sänksåg har iaf som innovation den finessen inbyggd. och snittet blir perfekt, i fabrikskvalitet.

så sticksågen får i mitt hem alltmer vila sig. även en mini enhands tigersåg gör intrång på dess revir. makitas minsta sådana 18volt har dock rätt eller fel dåligt rykte, så just där har jag valt metabo, som jag driver med makitabatteri via adapter.
Kapar man mycket melamin så har ju festool sänksåg med ritsklinga
https://www.festool.se/produkter/sågar/saenksåg/576730---tsv-60-kebq-plus#Översikt

Men det är väll som svära inkyrkan i denna tråden <3

Själv beställde jag nyss en makita trimmer (Dux18 multiskaft variant) så nu ska jag leta schysst pris på ett häcksax tillbehör att kunna sätta på.

rakt09 rakt09 skrev:

Man kan också lägga en remsa plywood eller en bit melanin som offerbit. Så himla mycket melanin sågar jag inte att jag behöver någon speciell såg.
Fast jag sågar iofs mest kurvor med en sticksåg. Ska jag såga rakt så har det varit cirkelsågen som används.

Vilken av alla Makitas skruvdragare är er favorit och varför? Jag har en 482 idag och den har fungerat för det relativt lilla jag behövt den. Men det finns större användande framöver och jag ser behov av en till för att ha olika bits i och de på olika platser. Vilken ytterligare Makita rekommenderar ni mig att skaffa?

DTD172/DTD173. Jättebra skruvdragare.

En slagskruvdragare? Det var inte vad jag väntat mig. Den kommer användas mycket vid ett kommande garagebygge och jag var helt inställt på en vanlig. Vad är det du gillar med denna slagskruvdragare?

Hemingway Hemingway skrev:
En slagskruvdragare? Det var inte vad jag väntat mig. Den kommer användas mycket vid ett kommande garagebygge och jag var helt inställt på en vanlig. Vad är det du gillar med denna slagskruvdragare?
Jag gillar verkligen slagskruvdragare. Inget vrid i armen, du behöver inte hålla lika hårt i den. Lätt att finmanövrera (efter lite träning). Lätta, små och smidiga.

Enda problemet är ljudet men för min del har jag för vana att alltid ha kåpor på mig nästan oavsett vad jag gör så för mig är det ett mindre problem.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju en slagskruvdragare som jag fått med i ett kit jag köpte för 4 år sedan. Den har jag främst använt i bilrelaterade situationer (däck osv). Men då kanske det är den jag ska ställa mig in på att kunna använda för trä-arbete också då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.