K klimt skrev:
Sen blev det så att man i många städer gav bostad till de med sociala problem i dessa områden med åtföljande stora slitage. Men områden av denna typ i innerstäderna är populära med höga priser, till exempel på Söder i Stockholm.
De sociala problemen kom för att ingen annan ville bo där, inte tvärt om. Och att det funkar vid Rosenlundsparken på Söder är väl för att det inte är ett dominerande inslag i den miljön. Jag gissar ändå att de betingar lägre priser än andra lägenheter i närheten.

Se där, nästan som om jag håller med @AndersMalmgren! ;)

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min poäng var alltså inte kritik mot miljonprogrammets lägenheter eller ifrågasättande att för vissa grupper kunde de innebära en standardhöjning. Poängen var att de inte tillhörde ett övre prissegment när det begav sig. De var ofta lägenheter för arbetarklassen (senare nyinvandrade) trots att de var nybyggda.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om vi tittar på nyproducerat på hemnet så finns det i skrivande stund inte ett enda objekt ute i attraktivt område. mao går det inte köpa nyproducerat (just nu) om man vill bo attraktivt

Karta över Stockholm med markerade områden och inga tillgängliga nyproduktioner i attraktiva områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi tittar på nyproducerat på hemnet så finns det i skrivande stund inte ett enda objekt ute i attraktivt område. mao går det inte köpa nyproducerat (just nu) om man vill bo attraktivt

[bild]
Är det bara norrmalm/gamla stan som räknas som attraktivt område?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Är det bara norrmalm/gamla stan som räknas som attraktivt område?
Glöm inte Östermalm

G
Glöm inte Östermalm
Ligger valhallavägen "utanför" östermalm? (vet inte)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Valhallavägen är gränsen till Gärdet, och träffarna på kartan är helt klart på gärdessidan. Och så långt bort får inte Anders bo för sin mamma.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Ligger valhallavägen "utanför" östermalm? (vet inte)
Mja, när jag bodde i studentkorridor på "Lappis" (Lappkärrsberget, strax norr om Universitetet), så minns jag att på valsedeln hörde det till valdistrikt Östermalm. Och eftersom det inte går att komma så mycket längre norrut utan att hamna i Danderyd, så började vi på skämt säga att då måste ju Lappis verkligen vara "Övre Östermalm". :rofl:

Det finns inte alltid exakta definitioner av stadsdelar i Stockholm, men området tillhör Östermalms stadsdelsnämnd. Men de flesta skulle nog tycka att det inte är egentliga Östermalm. Definition av Vasastan är också flytande , liksom understadsdelar som Sibirien till exempel

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och Gärdet anses nog attraktivt av rätt få skulle jag säga :)

• Haha
Pin
  • Laddar…
Håller med, men å andra sidan gäller det väl hela landsdelen.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Ja, det är ju ett jävla blåshål som de glömt att bygga stad på. Det är väl rent av så oattraktivt att man var tvungen att bevara dess oattraktivitet med särlagstiftning för 25 år sen så att ingen skulle komma och bygga höga, fula hus och göra det mindre oattraktivt.

Eller det var kanske en annan del av Gärdet...

Faktum är ju att om man inte är så "uppnäsig" som vissa i denna tråd så har man gjort de bästa affärerna.

Jag har köpt i områden som haft "dåligt rykte". Först Stadshagen på kungsholmen och sen Enskededalen.
När jag köpte fick man en etta på kungsholmen för 500.000. Visserligen i den del som de vid kungsholms torg kallade för ghetto men ändå precis vid tunnelbana. Upp 100% på 6 år.

Enskededalen är ett område som är den sista delen av miljonprogrammet med rykten om byggfusk och ghetton. Där fick man en tvåa på 64 kvm för 1,55 miljoner. Utan att något förändras i området (förutom att hyresrätterna blev bostadsrätt) så blev det 100% uppgång.

Problemet med boendet för många är att man måste bo där det är status och inte där man har råd. Det finns prisvärda boenden även för förstagångsköpare. Men då kanske man får pendla lite och grannen heter Hassan istället för Anders. (Jag lovar att Hassan är mer trevlig när du möter honom i trappuppgången).

Har sett billiga hyresrätter och bostadsrätter i Stockholms län med. Att bo i innerstan är ingen mänsklig rättighet. I dessa covid tider är det snarare rätt lågstatus.
"Jahaja, du sitter och häckar i betongen du.... "
Kan ses på att hotellen innanför tullarna varit tomma medans de med lite grönska runt knuten har varit fullbokade hela sommaren.

• Gilla
Koltus och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Faktum är ju att om man inte är så "uppnäsig" som vissa i denna tråd så har man gjort de bästa affärerna.

Jag har köpt i områden som haft "dåligt rykte". Först Stadshagen på kungsholmen och sen Enskededalen.
När jag köpte fick man en etta på kungsholmen för 500.000. Visserligen i den del som de vid kungsholms torg kallade för ghetto men ändå precis vid tunnelbana. Upp 100% på 6 år.

Enskededalen är ett område som är den sista delen av miljonprogrammet med rykten om byggfusk och ghetton. Där fick man en tvåa på 64 kvm för 1,55 miljoner. Utan att något förändras i området (förutom att hyresrätterna blev bostadsrätt) så blev det 100% uppgång.

Problemet med boendet för många är att man måste bo där det är status och inte där man har råd. Det finns prisvärda boenden även för förstagångsköpare. Men då kanske man får pendla lite och grannen heter Hassan istället för Anders. (Jag lovar att Hassan är mer trevlig när du möter honom i trappuppgången).

Har sett billiga hyresrätter och bostadsrätter i Stockholms län med. Att bo i innerstan är ingen mänsklig rättighet. I dessa covid tider är det snarare rätt lågstatus.
"Jahaja, du sitter och häckar i betongen du.... "
Kan ses på att hotellen innanför tullarna varit tomma medans de med lite grönska runt knuten har varit fullbokade hela sommaren.
Min jobba hemma lunch igår på närmaste inrättning, superlågstatus

Skivad stekt kyckling med sås på en blåvitt mönstrad tallrik, vattenglas och vin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju ett jävla blåshål som de glömt att bygga stad på. Det är väl rent av så oattraktivt att man var tvungen att bevara dess oattraktivitet med särlagstiftning för 25 år sen så att ingen skulle komma och bygga höga, fula hus och göra det mindre oattraktivt.

Eller det var kanske en annan del av Gärdet...
Ja usch.
Bara en massa grönområden, ambassader och museer. Olika tråkiga myndigheter, där försvarsmakten skapar otrygghet med alla sina vapen.
Tunnelbanestation så slöddret från förorten kan komma dit, och en bro så lantisarna från Lidingö väller in. För att inte tala om hamnen där fulla finnar anländer dagligen med färjorna.
Fula funkishus och stalinarkitektur vid filmhuset och Kaknästornet.
För lite restauranger och barer, alldeles för lugnt och stilla. Onödiga strandpromenader och ett futtigt bassängbad. För få båtplatser i marinorna.
Och alla dessa små löjliga hundar överallt. Och hästar. Och hundskit. Och hästbajs.

Nej inte en stadsdel värdig en huvudstad.
:cool:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.