P
Alfredo Alfredo skrev:
Brukar det vara svensk valuta? Är det verkligen speciellt enkelt att få glädje av några miljoner SEK i Turkiet exempelvis? I många länder är svenska kontanter inte längre speciellt gångbara.
Den gången jag minns var det tjocka buntar med svenska 500-kronorssedlar i resväskorna, minns inte exakt, men det var flera miljoner i flera resväskor.

Det går alldeles utmärkt att växla svensk valuta i Turkiet till annan valfri valuta, precis som i Sverige, men antagligen utan någon större kontroll där nere.
Eller använda pengarna direkt för köp av fastighet i Turkiet.
Med tanke på hur många turkar som det finns i Europa finns det säkert avsättning för svensk valuta, alternativt förs pengarna över tillbaka till Sverige genom normala, legala, överföringar mellan banker.

• Gilla
tomson och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det går alldeles utmärkt att växla svensk valuta i Turkiet till annan valfri valuta, precis som i Sverige, men antagligen utan någon större kontroll där nere.
OK. I exempelvis Thailand har svensk valuta varit mer eller mindre oanvändbar med extremt dålig växelkurs under ett antal år. För kanske tio år sedan var situationen den omvända. Då var svenska kontanter som växlades på plats det billigaste sättet att få thailändsk valuta.

P
B Blazermannen skrev:
Påminner mig om en liten OT-anekdot.

Jag skulle till Turkiet på en tjänsteresa för många år sedan och tänkte ta med kontanter, eftersom jag misstänkte att det inte funkade med kort överallt. På Forex här hemma, och liknande ställen, var det en ganska snål begränsning på hur mycket turkisk valuta man fick växla till sig, jag såg mig nödsakad att gå till flera ställen för att få ihop så jag skulle klara mig. Det var nog ungefär 100 miljoner turkiska lire, motsvarande drygt en tusenlapp svenska kronor, jag hade med mig när jag kom fram. Så fort jag klev ut från ankomsthallen på flygplatsen visade det sig att det inte var ett smart drag att ha med lokal valuta - prisskyltarna för taxi visade priser i två valutor, US dollar och D-mark. Efter mycket om och men kunde jag betala med turkiska pengar, men det hade varit bättre att ha med en massa dollar.
Med tanke på inflationen i Turkiet nu (33% på årsbasis i september) är nog idéen att ta med turkiska pengar till Turkiet rätt korkad.

B
P Peter787 skrev:
Med tanke på inflationen i Turkiet nu (33% på årsbasis i september) är nog idéen att ta med turkiska pengar till Turkiet rätt korkad.
Du må tycka att jag är korkad, men jag har gärna med mig lite pengar i lokal valuta när jag reser till ett främmande land jag inte känner till, för att kunna resa lokalt och få något att äta vid framkomsten. Jag är inte som en bräkig amerikan som förutsätter att alla alltid glatt tar emot US dollar.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
P
B Blazermannen skrev:
Du må tycka att jag är korkad, men jag har gärna med mig lite pengar i lokal valuta när jag reser till ett främmande land jag inte känner till, för att kunna resa lokalt och få något att äta vid framkomsten. Jag är inte som en bräkig amerikan som förutsätter att alla alltid glatt tar emot US dollar.
Sist jag var i Turkiet, på en badort, var alla priser i Euro.

P Peter787 skrev:
Sist jag var i Turkiet, på en badort, var alla priser i Euro.
Samma här, och det var 2001 tror jag... 😄
Nu kanske det är rubel som gäller...

• Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
B
Euro introducerades som valuta med sedlar och mynt 2002. När jag var i Turkiet sist fanns inte Euro.

B Bitterhetsakademin skrev:
Lagen om självständigt förverkande har ibland använts på ett rättsosäkert vis då utlånade bilar tagits i beslag och först återlämnats efter rättstvist eller förverkats på lösa grunder. Var ett fall med en handikappad man som fick bilen tagen då den kördes hem till honom av bilmekanikern som hade skulder. Det anses hela tiden att den som framför fordonet är ägaren och det har varit mycket svårt att bevisa att det varit tillfälligt utlånat. Lagen är i grund och botten nödvändig som samhället utvecklat sig med bilmålvakter men måste tillämpas med sunt förnuft vilket verkar vara sällsynt numera. Om staten på lösa grunder kan beslagta egendom utan starka skäl är det knappast demokrati utan snarare anarkotyranni.
sådana historier är alltid så kul att höra. Speciellt när det saknas information. Som att den anställda mekanikern var den handikappade mannens svärson, att den handikappade mannens dotter ägde bilverkstaden, att mannen själv suttit i styrelsens för verkstaden tidigare, att bilmekanikern hade så låg inkomst att han i princip arbetade svart för bilfirman om han i verkligheten hade lagat bilen etc etc.

Men ja, då blir inte historien lika intressant.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det behöver det absolut inte vara! Här har du helt enkelt fel när du generaliserar så grovt som du gör! Det är fortfarande full tillåtet att exempelvis vinna pengar på lotto eller att ärva pengar. Det är inget som behöver deklareras.
Men om du har vunnit pengar på lotto eller ärvt dem har du säkert inga problem att visa det? Det är en icke-situation du tar upp.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är ett felaktigt påstående. Det finns fullt lagliga sätt att koma över pengar som inte är spårbara. Ett vanligt parti poker är ett sådant.
Det är lagligt att vinna ett parti poker, det är olagligt att inte betala skatt på ett parti poker som inte spelades hos någon med svenska pokerlicens.

J Jansson69 skrev:
Och Kronofogden hade fel!
Kenneth har vunnit i tingsrätten och fått sin bil tillbaka..
Då är väl ändå systemet ganska rättssäkert? 👍

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får känslan att du tankemässigt begränsar dig till Sverige eller möjligen Europa. Världen är större än så.
För du in stora summor pengar i Sverige utan att redovisa dessa är redan denna handling i sig ett brott, om det är från ett land utanför eu.

Vinner du 10 miljoner, tar pengar till Sverige och renoverar hus för 7 miljoner har du begått ett brott. Oavsett vad vi personligen kan tycka om det.

AndersPS AndersPS skrev:
Vinner du 10 miljoner, tar pengar till Sverige och renoverar hus för 7 miljoner har du begått ett brott.
Vilket brott då?

J Jansson69 skrev:
Han behöver inte ha varit insatt i mekanikerns skulder och även om han skulle varit det så blir ju bilen aldrig mekanikerns för att han kör hem den till Kenneth
En del av problemet för Kenneth att förklara var ju varför bilen kördes mellan bilverkstaden och mekanikerns bostad, och inte bilverkstaden och Kenneth bostad.

Eftersom det är känt att det var på det viset, det rapporterades bland annat i artiklar om händelsen, var det ju inte riktigt så enkelt som du påstår.

Tillägg: om utfallet blev att Kenneth fick behålla bilen tycker jag det är ett tydligt bevis på att rättssäkerheten är ganska god. Är man konspiratorisk kan man nästan tro att det var ett falskt mål för att bevisa den poängen.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket brott då?
Om du tar mer än 10000 euro i kontanter eller 150 000 i banköverföring eller motsvarande metod in i du måste du anmäla detta.

Att inte göra detta kan i värsta fall ge fängelse i upp till 6 år om det anses grovt.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.