16 754 läst ·
390 svar
17k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
I inlägg #337 beskriver du juridiken och vad som är nytt. Det tror jag är utrett ordentligt nu. Min undran i inlägg #381 är om du håller med om vad jag skrev i inlägg #378. Det kan hända att jag skrev lite för kortfattat där, påpekar nu att min åsikt alltså är att självständig förverkande inte ska ske. Allt förverkande ska beslutas om av en domstol innan förverkandet verkställs.A AndersS skrev:
Det jag inte förstår eller skrivit något om är självstädigt förverkande, den existerar inte i den hantering som ska tillämpas.
Däremot har det förekommit i vissa inlägg där man blandad samman att beslagta och förverka, därav mina försök att mycket enkelt förtydliga processen före ett beslut om förverkande.
Däremot har det förekommit i vissa inlägg där man blandad samman att beslagta och förverka, därav mina försök att mycket enkelt förtydliga processen före ett beslut om förverkande.
Oki, nu är jag med och att du avser lagtextens formulering, den lagen ger jag 100% stöd.P pmd skrev:
Och att första steget är att beslagta.
Det utifrån att det prövas av domstol om det senare ska göras förverkan alternativt återlämnas eller frisläppa låsta medel. För mig är det tillräckligt rättssäker metod för att komma "ifatt" kriminell verksamhet som ligger steget före.
Om man har stora skulder och gör allt för att inte betala dom så tycker iallafall jag att dom ska jagas lite, inte bara dom som sköter sig som ska betala vad dom är skyldiga.W Weimik skrev:Antagligen fick han inga inkomster från arvet eftersom han avstod från arvet. Arvet går då direkt till nästa led i arvsordningen.
Det är onekligen ett lite speciellt fall. Om du är skyldig någon pengar som du inte kan betala tillbaka och du sedan tackar nej till pengar som till exempel din fattiga mor som lever på existensminimum vill ge till dig, är du då skyldig till brottet grov oredlighet mot borgenär? Det känns inte rimligt för mig.
https://www.sydsvenskan.se/vellinge/tackade-nej-till-arv-riskerar-fangelse/
Artikeln målar ju verkligen upp bilden av en fifflare som borde klämmas åt.
Använder målvalter för att slippa betala skulder etc.
Använder målvalter för att slippa betala skulder etc.
A Argastesnickaren skrev: