C
W Weimik skrev:
Frågan är om en arvsrätt, innan ens bouppteckningen är gjord, är att betrakta som egendom.
Jo, det återstår väl att se hur domen faller.

P
A AndersS skrev:
Nej, det första är att utreda om det det finns något som kan leda till åtal... inte alls detsamma.
Vad syftar du på med "det första"?

P
A AndersS skrev:
Så kommer det att göras efter utredning, dvs beslut om åtal och sedan beslut av domstol om det ska göras ett förverkande.
Det är lämpligt att domstolen beslutar om ett eventuellt förverkande när brott har konstaterats och dom fall i målet.

P pmd skrev:
Vad syftar du på med "det första"?
Du skrev åtala och det jag skrivit var utredning före ev åtal...

P pmd skrev:
Det är lämpligt att domstolen beslutar om ett eventuellt förverkande när brott har konstaterats och dom fall i målet.
Vilket jag har skrivit i flera inlägg tidigare. Så om du läser alla inlägg före du börjar fråga...

P
A AndersS skrev:
Vilket jag har skrivit i flera inlägg tidigare. Så om du läser alla inlägg före du börjar fråga...
OK, du håller alltså med om att självständigt förverkande är förkastligt?

P pmd skrev:
OK, du håller alltså med om att självständigt förverkande är förkastligt?
Var god och läs vad jag skrivit i tråden så ser du vad jag avser.

P
Den som vill få ut ditt budskap förtydligar gärna. Det är många i tråden som har uttryckt åsikter. Jag har tyvärr inte minneskapacitet för att hålla reda på allas detaljåsikter.

P pmd skrev:
Den som vill få ut ditt budskap förtydligar gärna. Det är många i tråden som har uttryckt åsikter. Jag har tyvärr inte minneskapacitet för att hålla reda på allas detaljåsikter.
Bara att söka i tråden på mitt användarnamn.😉
Men du kan ju kolla redan på #337.

P
A AndersS skrev:
Bara att söka i tråden på mitt användarnamn.😉
Men du kan ju kolla redan på #337.
I inlägg #337 beskriver du juridiken och vad som är nytt. Det tror jag är utrett ordentligt nu. Min undran i inlägg #381 är om du håller med om vad jag skrev i inlägg #378. Det kan hända att jag skrev lite för kortfattat där, påpekar nu att min åsikt alltså är att självständig förverkande inte ska ske. Allt förverkande ska beslutas om av en domstol innan förverkandet verkställs.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Det jag inte förstår eller skrivit något om är självstädigt förverkande, den existerar inte i den hantering som ska tillämpas.
Däremot har det förekommit i vissa inlägg där man blandad samman att beslagta och förverka, därav mina försök att mycket enkelt förtydliga processen före ett beslut om förverkande.

P
A AndersS skrev:
Det jag inte förstår eller skrivit något om är självstädigt förverkande, den existerar inte i den hantering som ska tillämpas.
?? Självständigt förverkande är ju den nya metod som polis (och tull, tror jag) har fått lagstöd för.

P pmd skrev:
?? Självständigt förverkande är ju den nya metod som polis (och tull, tror jag) har fått lagstöd för.
Oki, nu är jag med och att du avser lagtextens formulering, den lagen ger jag 100% stöd.
Och att första steget är att beslagta.
Det utifrån att det prövas av domstol om det senare ska göras förverkan alternativt återlämnas eller frisläppa låsta medel. För mig är det tillräckligt rättssäker metod för att komma "ifatt" kriminell verksamhet som ligger steget före.

W Weimik skrev:
Antagligen fick han inga inkomster från arvet eftersom han avstod från arvet. Arvet går då direkt till nästa led i arvsordningen.

Det är onekligen ett lite speciellt fall. Om du är skyldig någon pengar som du inte kan betala tillbaka och du sedan tackar nej till pengar som till exempel din fattiga mor som lever på existensminimum vill ge till dig, är du då skyldig till brottet grov oredlighet mot borgenär? Det känns inte rimligt för mig.
Om man har stora skulder och gör allt för att inte betala dom så tycker iallafall jag att dom ska jagas lite, inte bara dom som sköter sig som ska betala vad dom är skyldiga.

https://www.sydsvenskan.se/vellinge/tackade-nej-till-arv-riskerar-fangelse/

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Artikeln målar ju verkligen upp bilden av en fifflare som borde klämmas åt.
Använder målvalter för att slippa betala skulder etc.
A Argastesnickaren skrev:
Om man har stora skulder och gör allt för att inte betala dom så tycker iallafall jag att dom ska jagas lite, inte bara dom som sköter sig som ska betala vad dom är skyldiga.

[länk]

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.