17 804 läst ·
390 svar
18k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Men det är klart att det "svävar iväg". Jag tror att alla här är ense om att lagen kommer att fungera i den mening att man med lagens stöd kommer att konfiskera "illigala innehav av värde" från kriminella. Så kommer det rimligen att vara i den absoluta majoriteten av fall där lagen tillämpas och jag har inte hört någon i tråden som ser något fel i det.A AndersS skrev:
Det vi diskuterar är de förhoppningsvis ganska få fallen där en oskyldig drabbas och inte kan freda sig från övergrepp. Visst kan man kalla denna ringa minoritet av fallen att "sväva iväg" om man vill, men då verkar man inte förstå det problem som diskuteras, anser jag.
Tycker att det viktiga är att förstå lagen och syftet med den, inte att att leta upp hypotetiska ytterligheter. Så jag ser inte de problemen förrän det kan påvisas att de inträffar.Alfredo skrev:
Men det är klart att det "svävar iväg". Jag tror att alla här är ense om att lagen kommer att fungera i den mening att man med lagens stöd kommer att konfiskera "illigala innehav av värde" från kriminella. Så kommer det rimligen att vara i den absoluta majoriteten av fall där lagen tillämpas och jag har inte hört någon i tråden som ser något fel i det.
Det vi diskuterar är de förhoppningsvis ganska få fallen där en oskyldig drabbas och inte kan freda sig från övergrepp. Visst kan man kalla denna ringa minoritet av fallen att "sväva iväg" om man vill, men då verkar man inte förstå det problem som diskuteras, anser jag.
All lagstiftning har dessa risker.
Ja det framgår. Vi är inte ense här. En vanlig människa borde egentligen varken behöva förstå lagen eller dess syften om det inte vore för risken att drabbas av dess oönskade brister.A AndersS skrev:
Och i en rättsstat försöker man normalt att så långt det är möjligt försöka minimera dessa risker. Det är en rätt ny vändning att det inte verkar så noga längre. Det tycker jag är djupt oroande och direkt obehagligt.A AndersS skrev:
Om du 0-taxerar så blir guldhögen du köper för din årslön inte så hög.... 🫣J Jansson69 skrev:
Hur får du lagligt tag i flera miljoner i guld utan några som helst pappersspår eller inkomst?
I tex "hittegodskonflikten" i influencerhuset JLC, där guldtackor och platinats ursprung kunde spåras till långt innan 90talet.
https://www.gp.se/nyheter/storgoteb...e-fa-det.75e8f804-0312-4fbc-b2d5-ba16eddcc736
Kanske det, men då övergår å andra sidan utmaningen till att visa att guldet faktiskt varit i din besittning i minst X antal år.Alfredo skrev:
Tänker lite på de som fått sitt sparkapital ifrågasatt i penningtvättssammanhang. Där kanske tusentals insättningar och uttag under en lång tid resulterat i att man nu har t.ex. 1 mkr på sitt sparkonto. Där banken inte köpt kilometerlånga kontoutdrag (från konton i banken!) utan vill veta var just denna miljon kommer ifrån. Vilket så klart är en omöjlig fråga att besvara.
här ifrån så klartAlfredo skrev:
https://petroleumservicecompany.com/summer-air-in-a-can/
Sorry för OT, men kunde inte låte bli 😂
Om jag inte begår brott så ska rimligen risken för att bli lagförd, eller någon slags hybrid av det, vara extremt liten, åtminstone i ett rättssamhälle.Dan_Johansson skrev:
Jo, jag är orolig för att rättssäkerheten urholkas.Dan_Johansson skrev:
Jag skrev inte heller något om hur länge jag skulle spara pengarna, eller något om avsaknad av inkomst under den tiden. Diskussionen blir mindre krånglig om vi avhåller oss från irrelevanta utvikningar.Dan_Johansson skrev:
Här kan man se hur guldpriset har utvecklats de senaste cirka 25 åren. (Klicka på "Hela").Alfredo skrev:
Denna graf visar utveckligen från 1974, men slutar 2011.
Den som köpte guld i slutet av 1900-talet gjorde en bra affär, som nog kan verka misstänkt …
Redigerat: