17 804 läst ·
390 svar
18k läst
390 svar
Lyxhus i Skåne beslagtaget av polisen
Jag finner det lite märkligt att inte någon myndighet (Kronofogdemyndigheten, kanske?) hade bevakning på mannens inkomster och kunde utmäta arvspengarna.A ajn82 skrev:
Antagligen fick han inga inkomster från arvet eftersom han avstod från arvet. Arvet går då direkt till nästa led i arvsordningen.P pmd skrev:
Det är onekligen ett lite speciellt fall. Om du är skyldig någon pengar som du inte kan betala tillbaka och du sedan tackar nej till pengar som till exempel din fattiga mor som lever på existensminimum vill ge till dig, är du då skyldig till brottet grov oredlighet mot borgenär? Det känns inte rimligt för mig.
Det är ungefär som att åtala någon för medhjälp till ett brott som inte är dokumenterat, men som åklagaren misstänker kan ha begåtts utan att veta vem som begått det eller vilket brottet är …A AndersS skrev:
Om rättsvårdande myndigheter har misstankar om kriminell verksamhet ska de väl lagföra den misstänkte för brottet?A AndersS skrev:
Precis, han avstod helt enkelt från anspråk på arvet. Rimligen insåg han att det skulle innebära att hans barn fick pengarna i stället, men det enda han faktiskt gjorde var att meddela Skatteverket att han avstod från sitt arv, vilket är något man kan vilja göra även av andra skäl än att lura borgenärer på pengar.P pmd skrev:
Jag har lite svårt att förstå det brottsliga i det, men jag har ju inte studerat arvsjuridik.W Weimik skrev:Precis, han avstod helt enkelt från anspråk på arvet. Rimligen insåg han att det skulle innebära att hans barn fick pengarna i stället, men det enda han faktiskt gjorde var att meddela Skatteverket att han avstod från sitt arv, vilket är något man kan vilja göra även av andra skäl än att lura borgenärer på pengar.
Nej, det första är att utreda om det det finns något som kan leda till åtal... inte alls detsamma.P pmd skrev:
Så kommer det att göras efter utredning, dvs beslut om åtal och sedan beslut av domstol om det ska göras ett förverkande.P pmd skrev:
Du får nog läsa igen vad som skrivs om de olika fallen och pågående utredningar.