P pmd skrev:
Det har inte jag heller på rak arm, men om jag får något år eller två på mig att fundera så kommer jag kanske på något. 😉
Vi har dock folk anställda i staten vars uppgifter det är att komma på bra lagar.
Det tror jag knappast. Det system vi nu fått verkar fungera alldeles ypperligt för att komma åt den här typen av brottslighet. Tiden när samhället kring oss satte sådan press på den enskilde att sköta sig är förbi.

Men om du har någon bra idé för hur man kommer åt denna typ av penningtvätt, som det uppenbarligen är när man under ett par år renoverar en kåk så den blir värd 5-6 miljoner mer, så är du välkommen med den.

Eller du tycker det är OK att stora delar av samhället inte betalar någon skatt, tjänar ihop ett par miljoner om året på brott (eller svart vilket också är brottsligt) och sen tvättar pengarna genom att investera dem i renoveringar, bilar, smycken, konst osv osv?

Nä, jag hävdar fortfarande att det i princip enbart är personer med kontoret i bakfickan som är emot den här lagen! De enda som har något att förlora på den är de som försöker dölja sina inkomster för skattmasen. Alla vi andra har enbart något att vinna på det!

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här i området togs två bilar i beslag med samma ägare och är under utredning. Det var visst lite olaglig "streetrace" där polisen kände igen en person i en Porsche och som inte kunde redogöra för sitt köp, samt att personen gick på A-kassa. Plötsligt dyker hans flickvän upp i en Mercedes som också står på mannen i fråga. Så allt slutar med "ett beslut fattas om att ta de båda bilarna i beslag och att inleda en utredning om självständigt förverkande". Bilarna värderas till 700 000 till en miljon kronor.
Fortsättning följer:
"Efter beslut från åklagare har man även fryst drygt 400 000 kronor på ett av 27-åringens bankkonton."

"har polis nu tagit ytterligare stora tillgångar – av en nära släkting. Släktingens bostadsrätt är belagd med så kallad kvarstad för att kunna täcka upp för kontantinsatsen på drygt 400 000 kronor.
Dessutom misstänks numera båda männen för brott – grovt penningtvättsbrott."

Och för släktingen anges också att en bil värderad till ca 1,7 miljoner kronor ska finnas men inte hittats, förklaringen som den 30-åriga släktingen anger är:

"Bilen som polisen letar efter, ska enligt 30-åringen, stå i ett garage i ett afrikanskt land eftersom han tänkte åka dit på semester." 😂

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Alla vi andra har enbart något att vinna på det!
Förutom rättssäkerhet då... Men visst, tycker man inte sånt är så noga så förstår jag dig.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fortsättning följer:
"Efter beslut från åklagare har man även fryst drygt 400 000 kronor på ett av 27-åringens bankkonton."

"har polis nu tagit ytterligare stora tillgångar – av en nära släkting. Släktingens bostadsrätt är belagd med så kallad kvarstad för att kunna täcka upp för kontantinsatsen på drygt 400 000 kronor.
Dessutom misstänks numera båda männen för brott – grovt penningtvättsbrott."

Och för släktingen anges också att en bil värderad till ca 1,7 miljoner kronor ska finnas men inte hittats, förklaringen som den 30-åriga släktingen anger är:

"Bilen som polisen letar efter, ska enligt 30-åringen, stå i ett garage i ett afrikanskt land eftersom han tänkte åka dit på semester." 😂
Har inte alla utan inkomst en bil för 1.7 miljoner stående där man ska ha semester??
Obs kan finnas spår av ironi.

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förutom rättssäkerhet då... Men visst, tycker man inte sånt är så noga så förstår jag dig.
Fast om det är rättsosäkert skulle det inte göras rimliga bedömningar domstol. Vi kan väl se i fallet med Kenneth och hans bil att det faktiskt är ganska rättssäkert? Annars är det ju lite samma typ av påstående i ganska många fall, där det inte finns direkt bevisning. Men allt från mord och våldtäkter till fortkörning är ju rättsosäkert om man drar det in absurdum.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Men allt från mord och våldtäkter till fortkörning är ju rättsosäkert om man drar det in absurdum.
Det är inte att dra något in absurdum att man ifrågasätter det rimliga med omvänd bevisbörda i de situationer som diskuteras.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte att dra något in absurdum att man ifrågasätter det rimliga med omvänd bevisbörda i de situationer som diskuteras.
Det sa jag inte, jag sa att om man drar det långt uppstår samma situation i de flesta rättsfallen.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det inte rimligt att tex dömda personer utan inkomst ska bevisa hur dyra hus, bilar väskor, guldhalsband osv har betalats?
Samma sak gäller ju för oss alla tex om jag vill överföra pengar utomlands (släkt både i Litauen o Ukraina) så måste jag tala om till vem, varför och vid större summor hur har jag fått tag på dessa pengar.
Varför skulle då inte det gälla dessa andra personerna med tveksamt rykte utan bara Svensson med fast jobb?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Samma sak gäller ju för oss alla tex om jag vill överföra pengar utomlands
Ja den häxjakten som bankerna i vissa fall verkar ägna sig åt är definitivt inget jag försvarar så här argumenterar du med fel person.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Som jag ser det är det inte lagen om förverkande som sådan som är problemet utan hur den KAN tillämpas.
Jag håller med dig till 100% nog för att jag vill få bort kriminella vinster, men jag känner mig inte bekväm med denna omvända bevisbörda. Det kan drabba medelsvensson som gjort rätt för sig och haft lite tur, och något som frustrerar mig mycket är att folk rycker på axlarna som om att det är en smäll man få ta för att komma åt kriminella vinster.

Hade dom lagt till något extra rekvisit om att du måste ha en kriminell histora, eller ett antal dommar emot dig. Då hade det kännts rimligt, men det här anser jag är maktmissbruk emot medborgare.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Berätta mer om den här "medelsvensson som haft lite tur" och sen huxflux ringer polisen på dörren och tar pengarna?
Vad är det för sorts tur man ska ha?

För den som sett lite av de olika programmen på tv som följer polisen och tullen tex. så är det ju uppenbart hur det går till. Man stannar en bil, kanske för att den står skriven på en person som man stoppat förr och hittat vapen/droger/whatever. Kan vara något så vanligt som en felparkering.. Medan man kollar körkort och nykterhet på föraren märker man att de 2-3 passagerarna beter sig udda. Man beslutar att kolla allihopa. När man slår på deras personnummer hittar man nån som har skulder till kronofogden och en tjock bunt 5-hundringar på fickan. Man ringer fogden och de beslutar om beslag. Heller inte helt ovanligt att fogden beslutar att INTE ta kontanter/klockor/bilar i beslag..

Polisen åker ju inte hem till medelsvensson som har noll skulder och enbart rent mjöl i påsen (förutom lite svartjobb åt bekanta) och kräver att de ska bevisa varifrån tjugorna i plånboken kommer ifrån...

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Berätta mer om den här "medelsvensson som haft lite tur" och sen huxflux ringer polisen på dörren och tar pengarna?
Vad är det för sorts tur man ska ha?

För den som sett lite av de olika programmen på tv som följer polisen och tullen tex. så är det ju uppenbart hur det går till. Man stannar en bil, kanske för att den står skriven på en person som man stoppat förr och hittat vapen/droger/whatever. Kan vara något så vanligt som en felparkering.. Medan man kollar körkort och nykterhet på föraren märker man att de 2-3 passagerarna beter sig udda. Man beslutar att kolla allihopa. När man slår på deras personnummer hittar man nån som har skulder till kronofogden och en tjock bunt 5-hundringar på fickan. Man ringer fogden och de beslutar om beslag. Heller inte helt ovanligt att fogden beslutar att INTE ta kontanter/klockor/bilar i beslag..

Polisen åker ju inte hem till medelsvensson som har noll skulder och enbart rent mjöl i påsen (förutom lite svartjobb åt bekanta) och kräver att de ska bevisa varifrån tjugorna i plånboken kommer ifrån...
Min poäng är inte att det är ett problem just nu, men det kan drabba oskyldiga eftersom det är omvänd bevisbörda.

Att tillgångar som är i din besittning kan blir förverkade just för att dom inte är proportion till din nuvarande inkomst, tycker jag låter helt om bakforen.

Vad händer om en artist kastar ut en guldkedja i ett publikhav? Eller lottovinster tillexempel? det är bara krav att spara bokföring i ett visst antal år, tappar du bort kvittot är du nu i riskzonen eftersom det du nu köpt för lotto pengarna inte längre är ditt. Detta gäller aktievinster och allting som ligger utanför din normala ersättning.

Sen är jag med på att dom inte riktar in sig på folk som sköter sig, problemet är att lagen öppnar upp för att det är möjligt att konfiskera på så lösa premisser. Kommer fel parti till makten med dessa förutsättningarn blir man mörkrädd.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Man måste ändå uppskatta ansträngningen, men en artist som kastar ut en guldkedja? Jag har aldrig hört talas om nån som gått hem från en konsert med något mer värdefullt än en trumpinne, men jag kanske går på fel konserter? Antar att det borde vara Einar och co som gäller om man vill ha en guldkedja eller?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Polisen åker ju inte hem till medelsvensson som har noll skulder och enbart rent mjöl i påsen
Så de i runda slängar 50 procent av hushållen som har skulder bör oroa sig? 😉😱

• Gilla
pmd
  • Laddar…
50% av Sveriges befolkning har inte skulder hos Kronofogden ... 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.