S
H HEA260 skrev:
Det är formfaktorn jag är osäker på i detta fall. Och sedan har jag antagit en och samma zon för att räkna på hela taket. Känns som att det borde finnas något datorprogram för detta.
Det blir ju väldigt ogynnsamt just av den anledningen, alla förenklingar etc. Det är inte konstigt att det blir så om du räknar 1.5 kN/m2 över hela 30 kvm vertikalt uppåt.
 
S scorp1on skrev:
Det blir ju väldigt ogynnsamt just av den anledningen, alla förenklingar etc. Det är inte konstigt att det blir så om du räknar 1.5 kN/m2 över hela 30 kvm vertikalt uppåt.

Om den inre vindtrycket väljs till det mest ogynnsama (vindsug -0.3) samt vi väljer den lägsta zonen (zon I) så får vi med q(z)=0.49kN/m2 att vindsug = 0.49*0.5= 0.245 kN/m2.

Lastkombination 6.10b = 0.245 kN/m2 * 30m2 = 11 kN dvs 1100kg

Ta bort caportens tyngd säg 600 kg

Så blir det 500kg kvar, fördelat på 8 plintar = 62 kg / styck

Med andra ord behövs någon typ av vindstag eller platta under betongen för att klara av aktuell lastfall, om jag inte räknat fel.
 
Kul att du försöker på egen hand, men det blir lite metodfel. Du ska inte beräkna en lyftkraft på taket, det är tryck + sug på väggarna du ska beräkna. Sedan använder du kraftekvationer på vindkryssen för att få ut horisontell och vertikal komposant.

När egentyngden är gynnsam måste du reducera den i 6.10b.
 
W witten skrev:
Kul att du försöker på egen hand, men det blir lite metodfel. Du ska inte beräkna en lyftkraft på taket, det är tryck + sug på väggarna du ska beräkna. Sedan använder du kraftekvationer på vindkryssen för att få ut horisontell och vertikal komposant.

När egentyngden är gynnsam måste du reducera den i 6.10b.

Så även om väggar saknas så räknar man med att de finns och sedan lägger det som en lyftkraft? (Då det luft nu går in och påverkar taket uppåt?)

Det där med att egentyngden läggs till i 6.10b älskar jag, tack för den!
 
S
W witten skrev:
Kul att du försöker på egen hand, men det blir lite metodfel. Du ska inte beräkna en lyftkraft på taket, det är tryck + sug på väggarna du ska beräkna. Sedan använder du kraftekvationer på vindkryssen för att få ut horisontell och vertikal komposant.

När egentyngden är gynnsam måste du reducera den i 6.10b.
Varför skulle man inte räkna tryck/sug på tak?
 
H HEA260 skrev:
Så även om väggar saknas så räknar man med att de finns och sedan lägger det som en lyftkraft? (Då det luft nu går in och påverkar taket uppåt?)

Det där med att egentyngden läggs till i 6.10b älskar jag, tack för den!
Ska du inte ha några väggar behöver du knappast göra en vindlastberäkning. Finns ju inget vindfång att tala om.
 
W witten skrev:
Ska du inte ha några väggar behöver du knappast göra en vindlastberäkning. Finns ju inget vindfång att tala om.
Inte ens ett vindsug/tryck mot tak?
 
S
W witten skrev:
Ska du inte ha några väggar behöver du knappast göra en vindlastberäkning. Finns ju inget vindfång att tala om.
Beror på hur taket är utformat.
 
S scorp1on skrev:
Beror på hur taket är utformat.

Pulpettak 4°
 
S
H HEA260 skrev:
Pulpettak 4°
Ja då är det min uppfattning att det blir en vindlast som ska tas hänsyn till. Pelare och grundkonstruktioner kommer påverkas, jmf skärmtak.
 
S scorp1on skrev:
Ja då är det min uppfattning att det blir en vindlast som ska tas hänsyn till. Pelare och grundkonstruktioner kommer påverkas, jmf skärmtak.
Tack!
Går det att på något sätt göra om lyftkraften med hjälp av vinstag mot en liggande regel, så att en del vertikal last tas upp av en liggande regel? Dvs något typ av fackverk konstruktion installerad i väggen. Eller är jag helt ute och cycklar?
 
S
Kan du bifoga någon skiss på hur du tänker?
 
S scorp1on skrev:
Kan du bifoga någon skiss på hur du tänker?
Enkel handritad skiss som visar kraftöverföring med balkar och stödpunkterna A, B och C, samt lyftkraften F indikerad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F är lyftkraften från vinden. Liggande balk är inspänd med momentstyv infästning mot pelare vid punkt A och C. Samt inspänd mot ca 45 gradiga balkar vid punkt B.

Kan man omvandla vertikal kraft till moment/dragkraft i liggande balk på detta sättet?

Ursäkta dålig skiss, hoppas att idén når fram ändå.
 
F angriper från sidan som jag skrev i #18, läs det inlägget noggrant igen. Det finns även en sån kraft som du visar men är relativt ointressant för plintarna (om det inte är extremt lätt egentynd på allt). Dessutom som jag också skrev så verkar den även nedåt eftersom det även blåser under taket. Ibland kan man för stora tak behöva addera en horisontalkraft för friktion mot takytan.

I det här fallet behöver du beräkna vindfånget från stolpar och balkar. Det är nog riktigt by the book men vindfånget är troligen ganska litet jämfört med om väggarna är täta.
 
W witten skrev:
F angriper från sidan som jag skrev i #18, läs det inlägget noggrant igen. Det finns även en sån kraft som du visar men är relativt ointressant för plintarna (om det inte är extremt lätt egentynd på allt). Dessutom som jag också skrev så verkar den även nedåt eftersom det även blåser under taket. Ibland kan man för stora tak behöva addera en horisontalkraft för friktion mot takytan.

I det här fallet behöver du beräkna vindfånget från stolpar och balkar. Det är nog riktigt by the book men vindfånget är troligen ganska litet jämfört med om väggarna är täta.
Jag läste ditt inlägg noga, men Eurokod 1-4 kap 7-4 (tror jag, för skärmtak). Ger en väldigt stor lyftkraft alltså vertikalt. (Cp runt -0.7 om jag inte minns fel, har bara mobilen vid mig).

Jag vill jättegärna förstå detta helt by the book för att lära mig. Är riktigt tacksam för att du/ni orkar hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.