Hejsan,
Vi får en carport byggd och har haft en markfirma som gjutit plintar till stolparna.
Sedan har snickarfirma rest carporten som består av två limträ-stolpar på ena sidan.
Båda entreprenörer har utgått från samma planritning och fasadritning.
Vi ser nu att stolparna inte hamnat centrerat på betongplintarna.
Detta ser ju fult ut, men rent estetiskt tänker jag att det finns olika sätt att fixa till det så man får en mer symmetrisk känsla (tips mottages gärna).
Det vi är mer oroliga för är bärigheten/hållfastheten över tid. Man ser att bulten sitter ganska nära kant av plint speciellt på den bakre.
Samtidigt är det en grov åtgärd att försöka flytta plintar eller hur man nu skulle lyckas ändra det nu.
Man kanske kan gjuta till på plintarna men frågan är om det faktiskt hjälper bärigheten om det blir ett nytt lager betong på existerande plint? Det binder kanske inte samman om de görs vid olika tillfällen?
Jag behöver era åsikter….ska via acceptera infästningen rent konstruktionsmässigt och bara be dem rätta estetiskt på något sätt? Eller finns risk att hela byggnaden kan rasa t.ex. vid storm?
Vad är en vettig lösning?
Mvh
Joakim
Vi får en carport byggd och har haft en markfirma som gjutit plintar till stolparna.
Sedan har snickarfirma rest carporten som består av två limträ-stolpar på ena sidan.
Båda entreprenörer har utgått från samma planritning och fasadritning.
Vi ser nu att stolparna inte hamnat centrerat på betongplintarna.
Detta ser ju fult ut, men rent estetiskt tänker jag att det finns olika sätt att fixa till det så man får en mer symmetrisk känsla (tips mottages gärna).
Det vi är mer oroliga för är bärigheten/hållfastheten över tid. Man ser att bulten sitter ganska nära kant av plint speciellt på den bakre.
Samtidigt är det en grov åtgärd att försöka flytta plintar eller hur man nu skulle lyckas ändra det nu.
Man kanske kan gjuta till på plintarna men frågan är om det faktiskt hjälper bärigheten om det blir ett nytt lager betong på existerande plint? Det binder kanske inte samman om de görs vid olika tillfällen?
Jag behöver era åsikter….ska via acceptera infästningen rent konstruktionsmässigt och bara be dem rätta estetiskt på något sätt? Eller finns risk att hela byggnaden kan rasa t.ex. vid storm?
Vad är en vettig lösning?
Mvh
Joakim
Dem har mätt fel helt enkelt.
Det har såklart påverkan på styrkan, men att det ska hända något tror jag inte.
Edit det ser ju även yt som att plintarna lutar.
Risken är nog mer att dem sätter sig.
Det har såklart påverkan på styrkan, men att det ska hända något tror jag inte.
Edit det ser ju även yt som att plintarna lutar.
Risken är nog mer att dem sätter sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har vissa erfarenhet av plintar nån har jag köpt färdig, de flesta har jag gjutit själv.
Jag har dock alltid använt mig av plintjärn el dylikt för att förankra träkonstruktionen i plinten.
Här ser det ut som att de lagt en liten metallbit mellan plint och stolpe, är det verkligen rätt?
Det ska antagligen mycket till men jag får ju lite känslan av att stolpen kan trilla av plinten om nån nyser på den.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden