Har en längre tid haft problem med dropp från bottenventilen och vattenlåset efter att man demonterat allt för att rensa vattenlåset. Det har varit så i flera år nu. Efter någon vecka eller två så slutar det droppa, och så tänker man inte mer på det tills det är dags att rensa vattenlåset igen.

Nu i helgen var det dags igen, men denna gång lyckas jag ta sönder bottenventilen när jag satte tillbaka den. Och istället för att bara köpa en ny bottenventil så skulle jag vilja byta ut alltihopa, som har ett antal år på nacken. Jag är inte superhändig, men tänker att jag kan hantera detta. Men hur vet jag vad jag ska köpa? Hur vet jag vad som passar till vårt handfat? Och kommoden under, som har lådor som går väldigt nära vattenlåset. Jag vill undvika att behöva testa mig fram, utan vill köpa alla produkter i ett svep. Helst där bottenventilen är av typen "easy clean" fast utan vattenlås.

Kommoden under handfatet är en Aspen Viskan 60. Aspen blev tydligen uppköpta av INR, men det ser ut att vara samma produkt:

https://badhuset.se/mobler/kommoder/inr-viskan-solid-kommod-60-premium-white

Jag är alltså ute efter ett vattenlås som passar med denna kommod, samt alla anslutningsrör med mera, samt en bottenventilen av typen "easy clean" fast utan vattenlås. När dom kombinerar easy clean bottenventil med inbyggt vattenlås i en och samma produkt så verkar det finnas en större risk för problem med lukt.

• Handfat med synligt rör och avloppsinstallation i ett badrumsskåp. Hyllplan och skenor för lådor synliga under handfatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning och avloppssystem under diskbänk med synliga flexibla slangar och kopplingar.
    Skapa konto
  • Sliten och rostig metallbricka placerad på ett mörkt golv av kakelplattor.
    Skapa konto
  • Metallgänga och fläns, troligen från VVS, placerad på vit yta. Gängans yta visar tecken på rost eller slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på ett metallrör med gängor under ett vitt handfat, visar tecken på rost och slitage.
    Skapa konto
  • Vitt handfat med silverfärgad avloppssil, en tandborste i blå hållare och en tvålpump vid sidan. Vattendroppar syns på ytan.
    Skapa konto
  • Avloppsrör under diskbänk med öppet rör och synliga vattenledningar på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
Dom två första bilderna är hur det såg ut från början, innan jag hade sönder bottenventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.