19 635 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Luktar avlopp/bajs i badrummet
Båda
Jag har gjort rent alla vatten lås
Okej
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt det måste stå vatten i vattenlåsen. Det sakll hindra luft från avloppsystemet från att komma upp.
I ett hus finns det även ett system för avloppsavluftning. Det är oftast bara att de vertikala avloppsrören har dragits upp via vinden till yttertaket. Funktionen är att om du spolar på toaletten hos dig, så spolas det en "kolv" av vatten genom röret. Bakom den blir det undertryck som kan suga ut vatten från vattenlåsen. För att hindra det så släpper man in luft via avluftningen på taket, så fort "kolven" strömmat in i stamledningen.
Har man då stopp någonstans, så är det inte fritt fram för luften, och man får ett starkt undertryck, det suger ut vattnet ur vattenlåsen.
I ett hus finns det även ett system för avloppsavluftning. Det är oftast bara att de vertikala avloppsrören har dragits upp via vinden till yttertaket. Funktionen är att om du spolar på toaletten hos dig, så spolas det en "kolv" av vatten genom röret. Bakom den blir det undertryck som kan suga ut vatten från vattenlåsen. För att hindra det så släpper man in luft via avluftningen på taket, så fort "kolven" strömmat in i stamledningen.
Har man då stopp någonstans, så är det inte fritt fram för luften, och man får ett starkt undertryck, det suger ut vattnet ur vattenlåsen.
Jag har kollat det men finns inget vatten i dom
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Var det borta i alla vattenlås? Jag antar att du har ett tvättställ, golvbrunn och toalett? Det brukar inte sugas ut ur alla vattenlåsen, när väl vattnet är borta ur ett vattenlås, så finns det ju fri väg för luft att sugas in, och då blir det inte så mycket undertryck som kan suga ut mer vatten.
Klicka här för att svara
